Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Købemotiver og gruppepåvirkninger

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Købemotiver og gruppepåvirkninger"— Præsentationens transcript:

1 Købemotiver og gruppepåvirkninger
afsætning

2 Købemotiver Købemotiv er et fagord for, hvad grunden er til, at du køber en vare. Rationelle købemotiver: Varen vælger vi ud fra fornuftige overvejelser Sociale købemotiver: Varen vælger vi ud fra følelser, og hvad andre tænker om produktet. Afsætning, EUD/EUX, F-C

3 Sociale købemotiver De sociale købemotiver kan inddeles i 4 forskellige typer: Bandwagon-motivet Køb som alle andre, du føler dig tryg og sikker Snob-motivet Formålet er at være anderledes Veblen-motivet Køb dyrt, formålet er at vise, at man har status og penge Thrifty-motivet Vælg det bedste tilbud, pral med hvor billigt du har fået produktet Afsætning, EUD/EUX, F-C

4 Primære og sekundære grupper
Grupperne, der påvirker forbrugerne i forskellige retninger, kan vi dele op i to typer: Primære grupper Fx venner, familie, klassekammerater, nære kolleger, naboer vi mødes med privat, træningskammerater til sport Sekundære grupper Fx vennernes venner, familiens venner, elever fra øvrige klasser, kolleger vi ikke taler med så ofte, naboer vi høfligt hilser på, medlemmer af en sportsforening vi af og til møder Afsætning, EUD/EUX, F-C

5 gruppepåvirkning Gruppespejling Shit-storm på de sociale medier
Idoler er dem kunderne ser op til Idioter er dem kunderne undgår at være ligesom Shit-storm på de sociale medier Kendetegnes ved dårlig omtale, kritikken går viralt, varer længere end et døgn, følelserne har frit spil Gruppepåvirkninger i dagligdagen Virksomhederne kan følge med i, hvad der påvirker kunder på de sociale medier, i lokale foreningsliv, i fagblade og livsstilsmagasiner, i nyhederne mv. Afsætning, EUD/EUX, F-C


Download ppt "Købemotiver og gruppepåvirkninger"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google