Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Koncepter og butikskæder

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Koncepter og butikskæder"— Præsentationens transcript:

1 Koncepter og butikskæder
afsætning

2 Virksomhedstyper Afsætning, EUD/EUX, F-C Produktionsvirksomheder:
Udvikler interessante produkterne til slutbrugerne Fremstiller til den lavest mulige pris i forhold til kundernes ønsker og behov Leverer varerne i rette mængde, rette kvalitet, rette pris og rette tid Grossisthandelsvirksomheder: Forhandler priser og leveringskontrakter med mange leverandører Sammensætter et godt sortiment, og servicerer detailledet Køber stort ind hos leverandører, og sælger det videre til kunder i mindre mængder Har hurtige og præcise leveringer Detailhandelsvirksomheder: Kender kundernes ønsker og behov, og køber ind derefter Leverer en god kundeservice Har en god beliggenhed, så kunden let kan finde butikken Skabe oplevelser for kunden gennem butiksindretning og personligt salg Servicevirksomheder: Har forskellige serviceydelser enten målrettet andre virksomheder eller forbrugere Afsætning, EUD/EUX, F-C

3 forretningskoncepter
Produktionskonceptet: Primær fokus på effektiv produktion. Konceptet tager udgangspunkt i forestillingen om, at kunderne ønsker produkter, der kan købes mange steder til lave priser. Salgskonceptet: Primær fokus på allerede producerede varer. Konceptet tager udgangspunkt i at skabe overskud ved at sælge et stort antal ved hjælp af aggressive reklamekampagner og en intens salgsindsats. Markedsføringskonceptet: Primær fokus på kunderne. Konceptet tager udgangspunkt i at udvikle produkter, der opfylder kundernes og ønsker. Det samfundsmæssige koncept: Primær fokus på langsigtede interesser. Konceptet tager udgangspunkt i at tage hensyn til både kundernes og samfundets interesser på langt sigt.  En-til-en koncept: Primær fokus på den enkelte kunde. Konceptet tager udgangspunkt i at samarbejde med den enkelte kunde og skabe individuelt tilpassede løsninger Afsætning, EUD/EUX, F-C

4 Kædetyper Afsætning, EUD/EUX, F-C

5 Den historiske udvikling
"I gamle dage” For mere end 150 år siden levede en stor andel af befolkningen på landet, og man var i høj grad selvforsynende. Industrialisering Fra midten af 1800 tallet til 1920 blev der i byerne etableret fabrikker, der medførte masseproduktion, og hvor mange flyttede fra land til by. Rationering Under og efter 2. Verdenskrig blev der indført rationering af en rækkeprodukter, så der var nok til alle. De blev udfaset igen i 1952. Servicesamfundet I 1960'erne oplevede Danmark en økonomisk vækst, hvilket betød, at mange fik råd til at købe flere serviceydelser. Digitalisering I 1970'erne blev digitalteknologi hurtigere og billigere og medførte et skifte fra manuelt administration til digital administration inden for alle brancher. Afsætning, EUD/EUX, F-C

6 Udvikling i dag og i fremtiden
Detailhandel Køb-og-smid-ud kultur, brancheglidning, fokus på oplevelser, flere koncepter og kædedannelser, globalisering og onlinehandel, pres på priser. Engroshandel Større virksomheder, mere synlighed, opererer i flere lande, nichedannelse. Produktionsvirksomheder Mere direkte salg til kunder og synlighed via nethandel, globalisering, øget konkurrence mellem lande, outsourcing. Offentlige virksomheder Centralisering, sammenlægning af kommuner i kommunereform, mere detailstyring fra folketing, digitalisering, online borgerservice, selvbetjening, automatisering. Afsætning, EUD/EUX, F-C


Download ppt "Koncepter og butikskæder"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google