Download præsentationen
1
Segmentering på producentmarkedet
Af Rikke Nors, Anders Skafte, Niclas Kønig 3.ØMA
2
Karakterstik af B-2-B markedet
Flere om købebeslutningen Afledt efterspørgsel Få men store købere Forretningsbetonet købemotiv Stabile og tætte relationer Professionelle indkøbere Direkte køb
3
De tre delmarkeder
4
Det industrielle marked
Indgår direkte i produktionen - Råvare - Komponenter - Halvfabrikata - Investeringsgoder Indgår indirekte i produktionen - Bygninger - IT udstyr
5
Mellemhandlermarkedet
Formål at sælge dem uforarbejdet videre til andre virksomheder På mellemhandler fungerer virksomheden som et mellemled mellem to virksomheder
6
Det offentlige marked Det offentlige marked omfatter - Staten - Regionerne - Kommunerne Det offentlige marked vedrører salg af produkter til offentlige virksomheder.
7
Segmenteringsvariabel på producentmarkedet
Geografiske kriterier Demografiske kriterier Produktionskriterier Indkøbskriterier
8
Segmenteringskriterier
9
Build-up tankegangen – Kundens behov
Identificere kunderne Bygger et marked op Kundernes krav og ønsker skal passe til virksomhedens ide Produktet udvikles i samarbejde med kunden
10
Breakdown tankegangen – Virksomhedens produkt
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.