Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Producentmarkedet (B-t-B) Kapitel 26

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Producentmarkedet (B-t-B) Kapitel 26"— Præsentationens transcript:

1 Producentmarkedet (B-t-B) Kapitel 26

2 Opdeling i delmarkeder
Kap 26 Opdeling i delmarkeder Når virksomheder handler med hinanden, befinder de sig på producentmarkedet Når det er private forbru- gere, der køber varer hos virksomheder, bruger vi udtrykket konsument- markedet

3 Producentmarkedets opdeling i delmarkeder
Kap 26 Producentmarkedets opdeling i delmarkeder Producentmarkedet kan opdeles i: Det industrielle marked Det offentlige marked Mellemhandlermarkedet

4 Typiske forhold ved producentmarkedet
Kap 26 Typiske forhold ved producentmarkedet

5 Kap 26 Købsadfærd

6 Kap 26 Købstyper Nykøb Modificeret genkøb Rutinekøb

7 Kap 26 Købscenter

8 Købsbeslutningsprocessen
Kap 26 Købsbeslutningsprocessen 1. problemerkendelse 2. produktspecifikation 3. søgning efter potenti- elle leverandører 4. indhentning af tilbud 6. ordrerutine 5. vurdering og forhandling samt valg af leverandør 7. levering og kontrol

9 Kap 26 Valgkriterier

10 Købsadfærd på konsumentmarkedet
Kap 26 Købsadfærd på konsumentmarkedet Psykologiske og sociale købsmotiver Køber udviser ikke professionel adfærd Få beslutningstagere Enkel og kort beslutnings- og købsproces Risikovillighed Næsten aldrig behov for skriftlige tilbud Stiller ikke store krav om levering Samlet køb pr. kunde er begrænset

11 Købsadfærd på producentmarkedet
Kap 26 Købsadfærd på producentmarkedet Rationelle og overvejede købemotiver Køber ofte professionel Teknisk ekspertise Mange beslutningstagere Kompliceret beslutningsproces Ikke villig til at løbe risici Langvarig købsproces Kræver skriftlige tilbud Store krav om rettidig levering Samlet køb pr. kunde er stort

12 Specielle forhold ved markedsføring på producentmarkedet
Kap 26 Specielle forhold ved markedsføring på producentmarkedet Opsøgende salgsarbejde Flere personer skal påvirkes Problemløser Licitation Socialt samvær Gaver E-handel

13 Relationsmarkedsføring
Kap 26 Relationsmarkedsføring Produktudvikling i fællesskab Sammenkobling af salgs-, indkøbs og produktionsplaner Rammeaftaler om levering Informationsindsamling for hinanden


Download ppt "Producentmarkedet (B-t-B) Kapitel 26"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google