Skriveundervisning med stilladser til børnene

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Medarbejderudviklingssamtalen
Advertisements

©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Fra formel til funktionel undervisning
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Undervisningsplanlægning
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Undervisning med Storyjumper
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Skriveundervisning med stilladser til børnene
Ledelse i Praksis – 4. aften
Sprogpakken Forældresamarbejde.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Skriveundervisning med stilladser til børnene
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Myten om de lugtende sko
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Elevforudsætninger og Kompetencer i dansk
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Almen sTudieforberedelse - AT
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Procesorienteret skrivepædagogik i teori og praksis
Vejlederens kommunikation
Dannelse og kompetencer
Kommunikativ sprogfærdighed
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
VISL – begrænsninger og styrker
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
En lærers tanker om og nogle eksempler på arbejdet med AVU-kursisterne i studiebåndet - præsenteret på en udviklingsdag for AVU-lærerne forår 2014.
Årsplan – en kort en lang
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
SKABELON.
Digital Didaktisk Design
Sprogbaseret læring i naturfag
Skrivekursus 1.e ..
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Bachelorprojektvejledning?
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Et undervisningsforløb med afsæt i genrepædagogik
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Præsentationens transcript:

Skriveundervisning med stilladser til børnene Genrepædagogikken

program Dobbeltcirkler – den nye viden umiddelbart Introduktion til genreskrivning v. RABO – nb. kort pause halvvejs skriveopgave Responsrunde – gruppearbejde Opsamling – 1 tekst per gruppe læses højt – kort diskussion i plenum Øvelse (Gruppestafetfortællinger) Opsamling i plenum Individuel repetitionsskrivning/ reformulering

Individuel repetitionsskrivning – start med et vilkårligt spørgsmål Hvad forstår du ved genreskrivning lige nu? Hvad er formålet med at forene processkrivningen og genreskrivningen? Hvordan ser du din egen rolle som underviser i skrivning i skolen, set i lyset af den teori, du har læst om? Beskriv de 3 vigtigste nye erkendelser, du har fået i forhold til skriveundervisningen i skolen?

Traditionel skrivepædagogik har fokuseret ensidigt på teksternes mikroniveau (stave- og tegnsætningsfejl) Den procesorienterede skrivning har vist sig at være ”for åben og for lidt konkret, når det gælder om at opstille tydelige, skrivefaglige mål for eleven”. Australsk genrepædagogik med udgangspunkt i den systemisk funktionelle grammatik (lingvistik)

Udvikling i skrivepædagogikken Kan inddeles i 4 faser: 1814-1980 – Dansk Stil (produktskrivning) 1985-95 – Kreativ skrivning 1990-2005 – procesorienteret skrivning 2005- Portfolio og genreskrivning Efter Maibom 2009 (kap.3) – ”Skriftens veje”, forlaget Academica

Portfolio og genreskrivning Procesportfolio (arbejdsportfolio) Præsentationsportfolio Genreskrivning – obs. alle faser i skrivepædagogikkens udvikling er stadigvæk på spil Fokus på genren: ”At skrive uden genrebevidsthed er som at skrive i blinde” Elementerne fra procesorienteret skrivepædagogik er stadig meget relevante, dog med særlig fokus på genren

Procesorienteret skrivepædagogik Socialkonstruktivisme - konstruktivistisk/ interaktionistisk læringssyn konstruktivisme Mere end en skriveform – et læringssyn! Eleven er aktiv konstruktør af kundskab Fokus på elevens skriveproces Fokus på elevernes vækstpunkter - Er dialogisk og bygger ovenpå den enkelte elevs forudsætninger Fokus på den enkelte elevs langsigtede skriveudvikling (portfolio og logbog)

Procesorienteret skrivning Fokus på læring gennem social interaktion Fokus på sammenhængen mellem tale, lytte, læse og skrive som sproglige aktiviteter, der befrugter hinanden Ændring af lærerrollen - Fokus på læreren som vejleder og ikke som fejlfinder Fokus på proces frem for produkt

Skrivecirklen (forenklet) Skriveprocessen førskrivning skrivning respons Omskrivning Retning Evaluering publicering

Procesorienteret skrivning Egne erfaringer: Kræver tydelige skriveopgaveformuleringer Eleverne skal hele tiden have nogle stilladser Eks. I responsrunden, hvor læreren skal opstille tydelige kriterier for respons Det er rigtig svært at give konstruktiv respons uden kriterier for responsen Jf. også Mette Kirk s.23-24

En middelvej Genrer er stilladser for eleverne – man kan lære at læse og skrive genrer! SFL – systemisk funktionel lingvistik Sproget (og tekster) opstår og optræder i kontekster, hvor de også får deres særlige betydning - I modsætning til strukturalistisk lingvistik, hvor sproget er løsrevet konteksten og skal studeres på dets egne betingelser – en teksts form og indhold

Genreskrivning Genrer, tekster og sprog optræder i kulturer og situationer – kultur- og situationskonteksten Den kulturelle kontekst – den betydning en tekst har eller tillægges afhænger af de normer og værdier, der er gældende i kulturen Situationskonteksten defineres af: Emne og formål med kommunikationen Den interpersonelle relation ml. afsender og modtager Måden kommunikationen foregår på Ikke-verbale faktorer (stemme…)

Tekst- og genrepædagogik Med denne genreforståelse gælder det, at: Sproget er sociokulturelle ressourcer som kan vælges efter hensigt og funktion Lærerne må nytænke tekst- og sprogundervisningen, således at, sprog, genrer og tekster ikke længere behandles som isolerede danskfaglige øer, men må ses som rettede mod et samlet kommunikativt formål Det ikke er nok at kopiere en række genreskemaer, men nødvendigt at lære dem både at benytte, udnytte, udvikle og skabe genrer i samarbejde med de personer, de kommunikerer med (Jensen m.fl.)

Genre, struktur og sproglige træk Genreperspektivet etablerer sammenhæng mellem tekstens makro- og mikroniveau Særlige stilistiske træk på ord- og sætningsniveau skal hænge sammen med tekstens struktur (komposition) og dens helhed (genre) Eks. Argumenterende tekster: kausale, additive og kontrastive bindinger (s.80 i Kirk Mailand)

Fokus på kommunikation og kommunikationskompetence Med hvilken effekt virkning Til hvem modtagere I hvilken kanal medie På hvilken måde stil Siger hvad budskab Hvem Afsender En model

Tekst- og genrepædagogik Hvorfor fokus på genrer? Hvilken læring kan fremmes? Er der kompetencer på spil, der peger ud over skolens rammer? Hvordan fokus på genrer? Metoder? Aktiviteter? Hvilke tekster og genrer? (på hvilket tidspunkt?)

Tekst- og genrepædagogik Fokus på genrer, fordi: Den kulturelle kontekst (senmoderne virkelighed) fordrer en enorm opmærksomhed på teksters udsagn, formål og virkemidler (på genrer) Arbejdet med genrer kan strukturere og lette mange elevers arbejde med skriftlig produktion og reception af tekster

Tekst- og genrepædagogik Genrepædagogik og altså undervisning i genrer i skolen er et dannelsespolitisk projekt (jf. kirk Mailand s.32) Hvordan det? 3 min. snak med sidemanden

Om genreskrivning ”When texts share the same general purpose in the culture, they will often share the same obligatory and optional elements and so they belong to the same genre or text type. Of course it is much easier to produce an appropriate text when you know its structure.” (D.Butt i Kirk Mailand)

Hvad er så genreskrivning? Man tager det bedste fra den procesorienterede skrivning og tilsætter en genre Man styrer processen i højere grad Man giver eleverne flere stilladser til deres læring – de ”svagere” elever skal være med!

Mellem deduktiv og induktiv metode Genrepædagogikken har konstruktivistisk grundsyn på læring (det induktive) – eleven er aktivt medskabende i læringsprocessen Genrepædagogikken indeholder elementer af deduktiv undervisning – imitationen, lærerens præsentation af genrerne, deres formål, komposition og sproglige virkemidler

Mellem deduktiv og induktiv metode Formel Erfaringsbaseret – Programmet godkender disse svar, Hvad er reglen? Traditionel grammatik – stavetræning. Her er reglen, øv den! Ppe-motoden (presentation, practice, evaluation) Funktionel Problembaserede projekter Den procesorienterede skrivning – hvordan skriver jeg min skriftlige fremstilling i dansk? hvordan får vi en hockeybane? Teorien siger sådan – man kan gøre det på den måde Prøv selv at tilrettelægge et undervisningsforløb på baggrund af teorien

Genrepædagogik – en metode Viden om og beherskelse af en bestemt genre Research eller opbygning af viden om genren - eks. Gennem læsning af modeltekst Dekonstruktion/ analyse af modeltekst(er) Fælles tekstkonstruktion Dialogisk konstruktion af egne tekster – i samarbejde og dialog med andre Selvstændig konstruktion - evt. med progression fra minitekst(er) til færdigt produkt

En (hjemmelavet) model: science-fiction-noveller 5.klasse læser 2 eksemplariske modeltekster – altså to tekster der svarer til den gængse genredefinition Et emne fra nutiden tages op og betragtes kritisk Emnet sættes på spidsen (problemet overdrives) Et fiktivt fremtidsunivers etableres Fiktive personer udvikles Personerne indtager nogle relativt homogene/stereotype roller Fortællingen sættes ind i et plot med en komposition, der ligger tæt op ad berettermodellen Genretræk og karakteristika gennemgås og identificeres i modelteksterne (analyse) Førskrivning – evt. ved at lade eleverne gå på jagt i dagens avis efter interessante samfundsrelevante emner – evt. flere faser Fælles tekstkonstruktion på smart-board Selvstændig tekstproduktion: science fiction noveller med udgangspunkt i selvvalgt problemstilling

Genreteori At kunne benytte sig af genrer samt at kunne genkende og læse genrer kræver genrebevidsthed og genrekendskab En genre er en ”stil” eller en ”art” Alle genrer har en funktion – de tjener et særligt formål; som kan være:

Fremstillingsformer At beskrive (deskriptiven) – den beskrivende fremstillingsform At forklare (Eksplanativen) – den forklarende fremstillingsform At instruere (instruktiven) – den instruerende fremstillingsform At argumentere (argumentativen) – den argumenterende fremstillingsform At fortælle (narrativen) – den fortællende fremstillingsform

På badeværelset om morgenen Individuel skriveopgave: Ud fra overskriften ”På badeværelset om morgenen” skal du skrive en kort tekst, der enten er beskrivende, forklarende, instruerende, argumenterende eller fortællende (tid: 13 min.)

På badeværelset om morgenen Gruppearbejde: Læs teksterne højt for hinanden i grupperne. Efter hver tekst skal I: Gætte hvilken fremstillingsform der er brugt Forsøge at definere genren nærmere Give respons til skribenten, hvor I vurderer hvordan den valgte fremstillingsform er ramt/ ikke er ramt: Sprogligt Strukturelt og Som helhed samt hvordan den kunne rammes mere præcist endnu

Genreinddelinger - efter fremstillingsform (jf. BSE,kap.3) Beskrivende Forklarende Instruerende Argumenterende fortællende Dominerer ofte i genrer som… Leksikonartikel Definition Signalement Portræt Digt Avisartikel (obs. Meget forenklet!) Redegørelse Rapport Opskrift Manual Brugsanvisning lovtekst Diskussion Essay Læserbrev Anmeldelse Historie Roman Novelle Erindring Fabel Højfrekvente sætningskoblinger Additive koblinger (og, eller) Ofte implicit kobling Temporale (da, så) Kausale (fordi) Adversative (men) Temporale (ofte implicit) Kausale Adversative Temporale

Gruppestafetfortællinger Parvis selvstændig tekstproduktion – træningsopgave Klassen har læst ”Terra” af Cecilie Eken, og opgaven er nu at skrive en science-fiction novelle som gruppestafetfortælling. Prøv det med sidemanden! Teksten kan starte sådan: ”Det der var nat engang, er nu blevet til menneskets vågne periode – der er vand at finde om natten. Plinus vandrer hvileløst omkring i byens…”

Opsamling i plenum Stafetfortællingerne bliver læst højt Refleksionsspørgsmål: Hvad er formålet med opgaven i 5.klasse? Faglige mål Pædagogiske/didaktiske mål Hvordan kan opgaven være med til at bevidstgøre eleverne omkring sammenhængen mellem teksters mikro- og makroniveau? Hvordan får (eller kan få) teksterne et kommunikativt formål i øvelsen? Hvilke vanskelligheder kan læreren forvente i forbindelse med denne øvelse i 5.klasse?

Individuel repetitionsskrivning – start med et vilkårligt spørgsmål Hvad forstår du ved genreskrivning lige nu? Hvad er formålet med at forene processkrivningen og genreskrivningen? Hvordan ser du din egen rolle som underviser i skrivning i skolen, set i lyset af den teori, du har læst om? Beskriv de 3 vigtigste nye erkendelser, du har fået i forhold til skriveundervisningen i skolen?