Randers Kommune, Den tværgående rådgivningsenhed – Børn og Ungeområdet Struktur i 3 distrikter Baggrund for arbejdet med afklaring af strukturen for den.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Samspil på tværs i Silkeborg Oplæg 09. maj 2012 – Thisted UU leder Erik Rohde.
17½ års samarbejde i Aarhus
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Birgit Bang, Beskæftigelsesrådgiver Tina Krohn, Beskæftigelsesrådgiver
Lederudvikling.
Randers Modellen Randers Modellen: Politikker - 1
Opbygning af kapacitet til det videre arbejde med tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte borgere Resultater fra den eksterne evaluering af projekt Røgfrihed.
Administrative pejlemærker i BUF
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
Tværfaglig Skolepraktik i virksomhedslignende miljøer
Greve Kommune, center for Børn og Familier Marts 2011.
Skolebestyrelsen  7 forældrerepræsentanter  2 medarbejderrepræsentanter  Alle skal udfylde en tavshedserklæring  2 elevrepræsentanter  Alle har stemmeret.
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Fra kompensation.
Vesterlunden – et område i det kommunale dagtilbud i Svendborg Mission og fælles referenceramme Inklusion Alle børn har lige adgang til at være aktive.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Inspiration til reformarbejdet
Ny Organisation pr. 1. januar 2012 Præsentation
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Temamøde Thyholm og Struer 14. december Temamøde – Thyholm og Struer 1. Svarskrivelse til Indenrigs- og Sundhedsmin. 2. Projekt- og procesorganisation.
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Sammenlægning af Boblen og Loppen – efterår 2012 En gennemgang af processen.
Hastrupskolen 2005.
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
Repræsentantskab Onsdag d. 9. april Samarbejde mellem JC og UUV.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Projektorganisering Styregruppe: Projektgruppe Specialtilbud:
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Fremtidens skolevæsen i Frederikssund Kommune
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Kompetenceudvikling af kortuddannede på Den sociale Højskole i København 1.Præsentation af Den sociale Højskole som organisation 2.Historien om hvordan.
Ledelse i forskellige retninger
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Søren Kofoed Weeke Rambøll Management A A R H U S U N I V E R S I T E T Den administrative forandringsproces Justering af programmet På styregruppemøde.
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
Sprogstimulering, tværfagligt samarbejde og inklusion Torben Munkholm Pia Østergaard Morten Anker Hansen Workshop på konference om inklusion Maj 2013.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Psykiatrien i Viborg Amt1 Præsentation af psykiatrien i Viborg Amt Program Opbygning af psykiatrien i Viborg Amt –Værdigrundlaget for organiseringen –Organiseringen.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Arbejdet med udsatte børn i Høje-Taastrup Kommune
Randers Kommune Evaluering af Randers Modellen 2. December 2009.
Organisering og styring af den kommunale sygepleje
Den røde tråd fra vision til handling
Stormøde for økonomi på AU
Sundhedsaftale III status
Fagchef Fagligt ansvarlig for hele området
Rådhus-sektionen Stabschef Leder for: Visitationen Hjælpemidler Leder for: Udviklingskonsulenter Sundhedskonsulenter Team Økonomi Løn og personale Sekretariat.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Intro til samarbejdet med socialfaglig rådgiver Organisation – Tværfagligt Center For Børn og Unge Formål og målsætning Målgruppen Kendetegn ved socialfaglig.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
FOA Landskonference 2006 Børn med særlige behov i Vejle Kommune V/ Ole Robenhagen, ledende psykolog, PPR-Vejle Kommune.
SSP ledergruppemøder april 2016
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Langsigtede mål i Assensmodellen 2019
Esbjerg kommune, Uddannelseshuset
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
[Institution] Kompetencestrategi Formål
Relationel Kapacitet: Ledelse af relationel velfærd Carsten Hornstrup
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
PPR og Familieindsatser
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Administrativ organisering
Præsentationens transcript:

Randers Kommune, Den tværgående rådgivningsenhed – Børn og Ungeområdet Struktur i 3 distrikter Baggrund for arbejdet med afklaring af strukturen for den Tværfaglige rådgivningsenhed: I den ”Sammenhængende politik for børn og unge med særlige behov for støtte”, Randers Kommune, december 2006, er byrådets politiske målsætninger for dette område skitseret. Med afsæt i politikernes oplæg, har direktør for Børn og Skole Søren Kjær igangsat arbejdet med afklaring af den fremtidige struktur for ”Den tværgående rådgivningsenhed – Børn og ungeområdet i Randers Kommune”. Principper for den tværgående struktur: - Barnet i Centrum - Helhedsorientering i opgaveløsningen - Tværfaglig organisering - Arbejde i 3 distrikter

Randers Kommune, Den tværgående rådgivningsenhed – Børn og Ungeområdet Struktur i 3 distrikter Kriterier fra involveringsseminaret, der er taget højde for i organiseringen: Tydelig ledelse Ledelse i de enkelte distrikter Sikring af faglighed i egen faggruppe Faglig ledelse – tæt på medarbejderne Let tilgængelighed til fagkolleger Tydelige arbejdsgange Myndigheds- og udøvende del adskilles Vedligeholdelse og udvikling af faglighed Teamsamarbejde om de enkelte skoler og institutioner Kendskab til hinanden og hinandens fagkompetencer Sikring af tværfaglige og fag-faglige samarbejde Afklaring af visitationsprocedurer HKere løser opgaverne som et team & HKere i alle distrikter Faglig ledelse – også som daglig ledelse Undgåelse af 3 kommuner i kommunen Alle institutioner skal vide hvem der er deres samarbejdspartnere

Randers Kommune, Den tværgående rådgivningsenhed – Børn og Ungeområdet Struktur i 3 distrikter Principper der er lagt til grund for ny organisationsstruktur: Sikring af faglig ledelse – i distrikter og på tværs af distrikter Opretholdelse af faglig viden og faglig sparring Bæredygtighed i forhold til den enkelte og opgaven Det tilstræbes at holde små specialfunktioner samlet Sikring af tværfagligt samarbejde i distrikter Ligeværdighed mellem distrikterne Nærværende daglig ledelse Evaluering efter 2 år

Randers Kommune, Den tværgående rådgivningsenhed – Børn og Ungeområdet Struktur i 3 distrikter Organisatoriske enheder, som hver især placeres fysisk samlet i et af distrikterne: Projektafdeling, bestående af; - Projekt Døgn – 10 medarbejdere - Projekt Selvmord – 1 medarbejder - Projekt Børn af Psykisk syge – 2 x ½ medarbejder Døgnpleje – 6 medarbejdere Gadeplan – 4 medarbejdere SSP- 1 medarbejder Specialteam – 4 medarbejdere Læsekonsulenter – 3 medarbejdere (2½) Fysioterapeut (14 timer/uge) Selvstændige organisatoriske enheder: Familiehuset (medarbejdere placeres i distrikterne, men refererer til lederen af familiehuset) Børn og Ungecentret (Ungdomspensionen, Glarbjerghus, Bopladsen) Krisecentret

Økonomi Økonomi: Lønsumsstyring i det enkelte distrikt Budget til uddannelse og udvikling i det enkelte distrikt Central styring af budget til foranstaltninger

Organisationsplan Chef Randers Kommune, Den tværgående rådgivningsenhed – Børn og Ungeområdet Struktur i 3 distrikter Organisationsplan Chef Niv. 2 Distrikt Nord Dist.leder Niv. 3 Distrikt Syd Dist.leder Niv. 3 Distrikt Nordøst Dist.leder Niv. 3 Stabsleder: PPR Niv. 3 Fagkoord.: PPR Fagkoordinator: Soc. rådgiver Fagkoord.: PPR Fagkoordinator: Soc. rådgiver Fagkoord.: PPR Fagkoordinator: Soc. rådgiver Stabsleder: Socialrådgivere Niv. 3 TEAMS TEAMS TEAMS SKOLER OG INSTITUTIONET SKOLER OG INSTITUTIONET SKOLER OG INSTITUTIONET

Randers Kommune, Den tværgående rådgivningsenhed – Børn og Ungeområdet Struktur i 3 distrikter Aktivitets – og tidsplan 11.5.07: Styregruppemøde: Ramme for det fremtidige tværorganisatoriske arbejde fremlægges til høring for styregruppen. 14.5.07: Orientering i afdelingerne om den fremlagte model Alle medarbejdere opfordres til at ønske fysisk placering. Uge 20:Søren Kjær orienteres om forslag til ny organisationsstruktur Uge 21:Orientering af MED-udvalg: 23.5.07 i PPR. 25.5.07 i Familieafdelingen MED-udvalg udarbejder høringssvar 29.5.07 Søren Kjær træffer endelig beslutning om organisationsstruktur 1.6.07: Deadline for aflevering af den enkeltes prioritetsliste i.f.t. den fremtidige fysiske placering. 11.6.07: Endelig afklaring af alle medarbejderes fremtidige fysiske placering. 12.6.07: Orientering af politisk niveau om ny organisationsstruktur Uge 24: Arbejde med placering af sager påbegyndes. 1.9.07: Udflytning til ny fysisk placering. Den nye organiserings implementering kan gå i gang. Arbejde med konkrete implementeringsplaner igangsættes.

Randers Kommune, Den tværgående rådgivningsenhed – Børn og Ungeområdet Struktur i 3 distrikter Anbefalinger fra styregruppen 11. Maj 2005: Hvad er vigtigt for at implementeringen af den nye struktur skal lykkes?  Uddannelse Planlægning af implementeringen Personalepleje Tydeliggørelse af niveau 3 ledernes kompetencer Klar definition af om medarbejderen skal referere til distriktslederen eller stabslederen Fokus på ledelseskompetence Tæt samarbejde mellem fagleder og distriktsleder God ledelse handler om at få medarbejderen til at give det rigtige svar Medarbejderne skal have en god coaching Kompetenceplan for hver enkelt medarbejder, både fagligt, uddannelsesmæssigt og samarbejdsmæssigt Teams – underopdelingen følger hinanden 2 teams – hensynstagen til samarbejdspartnere Samarbejde på tværs skal formaliseres på alle niveauer Central tale-faglig ledelse. Evt. tale-/høre-fagkoordinator med det faglige overblik Tidlig indsats i samarbejde med daginstitutionerne Klar definition af hvem der er leder og hvem der er koordinator Personalemæssig ledelse Medarbejderne fastsætter selv mødeaktiviteterne i starten – det er dem der har fingeren på pulsen Beskrivelse af problematikkerne, så intet kommer bag på os Central faglig koordinator i PPR Fokus på ressourcetildeling – vil koste rigtig meget tid og arbejde. Evt. hjælp udefra til at få etableret gode samarbejdsrelationer Opmærksomhed rettet mod sårbarhed ifm. nedlæggelse af central visitation Besvær med at dele HK’erne ud på de 3 distrikter – der er mange specialister i den administrative gruppe Føre det gode og det der fungerer over i den nye organisation. Anerkende folks arbejde Kasernegruppen skal have tildelt ekstra ressourcer Formaliseret evaluering efter 1 år Alle skal være forberedt på at der vil være en ”død” periode i starten