Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAugusta Holmberg Redigeret for ca. et år siden
1
FOA Landskonference 2006 Børn med særlige behov i Vejle Kommune V/ Ole Robenhagen, ledende psykolog, PPR-Vejle Kommune
2
Program En ny kommune opstår Overordnet administrativ organisering Børne- og Ungeområde Tværsafdeling Analyse – kortlægning –forslag til ny struktur
3
Program Nogle overvejelser over principper bag den nye struktur Konsekvenser af reformen Hvad bør kommunen lykkes med?
4
En ny kommune opstår det offentlige regionalpolitisk aktør rolle i velfærdssamfundet
5
Organisering tværgående løsninger helheder færre gråzoner mere sammenhæng
6
Organisering gode og stærke faglige miljøer tværgående økonomisk styringskultur evalueringskultur
7
Børne- og Ungeområde 4000 ansatte Ca. 140 institutioner Central styring Decentral ledelse
8
Børne- og Ungeområde hele 0-18 års-området tværgående koordinering tværfaglige indsats tværfaglighed ”fag-fagligheden”
9
Analyse Kortlægning Forslag til ny struktur Tilbud baseret på handicap Døvblinde Døve Socio-emotionelle vanskelig- heder Generelle indlæringsvan- skeligheder
10
Analyse Kortlægning Forslag til ny struktur Tilbud baseret på handicap Multihandicappede Autisme ADHD Tale/sprog/læse vanskelig- heder
11
Principper bag struktur Politisk Helheder Tværgående strukturer Den enkeltes behov Ressourcestyring Evaluering
12
Pædagogisk hovedprincip Rummelighed – inklusion Rummelighed - systemets perspektiv Inklusion - sammenhæng – individets perspektiv
13
En rummelig institution søger at tilgodese alle børns intellektuelle, personlige og sociale behov og udnytte forskelligheden pædago- gisk. Det kræver fleksibilitet i institutionens rammer og pædagogiske metoder – og samarbejde mellem alle institutionens parter. (Ole Robenhagen)
14
Rummelighed har et vertikalt og et horisontalt aspekt Horisontalt: tilbudene i institutionen Vertikalt: kommunens samlede tilbud
15
Konsekvenser af reformen Brugersiden Institutionssiden Personalesiden
16
Hvad bør kommunen lykkes med? Samtænke systemer Helhed uden gråzoner
17
Løsningen af en række nu- værende systemproblemer: Almen pædagogik og under- visning, der ikke diskriminerer Sammenhængende støtte for børn Vifte af tilbud Efteruddannelse Rammer og rummelighed
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.