Hovedsigte med analysen:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hans Lund lektor, studieleder Syddansk Universitet
Advertisements

Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Forskning i og med praksis
Verden ind i undervisningen
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Hvad har evidens med danskfaget at gøre?
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Danskfaget – beholder eller genstand?
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Professionsidentitet – og masteruddannelse
Vi kjhh Samspil mellem forskning og praksis? Hvordan? Problematiseren og stillen spørgsmål, hvor ikke jeg har alle svarene! Ved sygeplejeforsker ansat.
Forskningsprojektets grundideer
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Susan Tetler, DPU & MAH & Delagtighedens didaktik i relation til børn med cerebral parese.
Fagenes samspil november 2009
Forskningsperspektiver på læremidler
Forskellige former for magt
Lis Suhr Klinisk lektor
Empowerment og sundhed
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Instituttet for Blinde og Svagsynede
Pitch af sygeplejerskeuddannelsen af Lykke og Trine
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
”Om den nye læreruddannelse”
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
VISL – begrænsninger og styrker
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af et undervisningsforløb.
Lærerprofessionen.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Nordisk lærerutdanning - en komparativ gjennomgang
Rektor Ulla Koch University College Sjælland 27. november 2014
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Faglig udviklingsskole Videncenter Læremiddel.dk og faglige udviklingsskoler Oplæg skoleledermøde Odense Kommune d. 17. januar 2008 Thomas Illum Hansen.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Sygeplejersken Vi er modul 5 studerende og går på Via University College i Silkeborg. I vores klasse er vi 40 piger og 2 drenge.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Digital Didaktisk Design
Rene b christiansen lektor Forskningsprogrammet for Teknologi Uddannelse Velfærd undervisnings planlægning.
Bachelorprojektvejledning?
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Alexander von Oettingen (Red.)
Alexander von Oettingen (Red.)
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
© Didaktikhåndbogen – teori og temaer
Fra almendidaktik til fagdidaktik
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
It i folkeskolens matematikundervisning
- det negative og negationer
Litteratur review – Trends og tendenser Dansk forskning om Højskoler
Præsentationens transcript:

Hovedsigte med analysen: Komparativ analyse af anvendelsen af lærermedier på udvalgte professionsuddannelserne (velfærdsprofessionerne) Lektor Ph.d. Niels Buur Hansen Hovedsigte med analysen: Hovedsigtet med denne analyse er at foretage en komparativ analyse af anvendelsen af læremedier i udvalgte professionsuddannelser. Analysen vil fokusere på, i hvilken udstrækning læremedie-anvendelsen giver de studerende mulighed for under deres uddannelse at stifte bekendtskab med professionsfeltets arbejdsmåde/arbejdsmetoder. University College Syd, 3. april 2017

Analysen vil fokuserer på følgende tre spørgsmål: Komparativ analyse af anvendelsen af lærermedier på udvalgte professionsuddannelserne (velfærdsprofessionerne) Lektor Ph.d. Niels Buur Hansen Analysen vil fokuserer på følgende tre spørgsmål: -Informerer læremediet om professionsfeltets arbejdsmåder og udfordringer? -Giver læremediet de studerende mulighed for at afprøve /øve sig i at udføre vigtige sider af professionsfeltets arbejdsopgaver? -Giver læremediet de studerende mulighed for kritisk at reflektere over professionsfeltet, for der igennem at udvikle dette felt? University College Syd, 3. april 2017

Den (naive) didaktiske trekant (1. ordens medier): Komparativ analyse af anvendelsen af lærermedier på udvalgte professionsuddannelserne (velfærdsprofessionerne) Lektor Ph.d. Niels Buur Hansen Den (naive) didaktiske trekant (1. ordens medier): Lærer henvendelse Elev fælles henvisning Fag/stof/emne/indhold (upræcis kategori) University College Syd, 3. april 2017

Undervisning som diskursiv formidling: Den naive didaktiske trekant: Komparativ analyse af anvendelsen af lærermedier på udvalgte professionsuddannelserne (velfærdsprofessionerne) Lektor Ph.d. Niels Buur Hansen Undervisning som diskursiv formidling: Den naive didaktiske trekant: ”Nogen siger/viser noget til nogen” (Comenius) Den fordoblede didaktiske trekant: ”Nogen siger/viser noget om noget til nogen” University College Syd, 3. april 2017

Jank & Meyer (2006): Didaktiske modeller, s.204 Komparativ analyse af anvendelsen af lærermedier på udvalgte professionsuddannelserne (velfærdsprofessionerne) Lektor Ph.d. Niels Buur Hansen ”I andre (dannelsesteoretiske, nbh) didaktikker f. eks. Klingberg og Blankertz, regnes medier principielt ikke til grundkategorierne” Jank & Meyer (2006): Didaktiske modeller, s.204 Th. Litt: Læremidler er lige-gyldige University College Syd, 3. april 2017

Læringsteoretisk /systemteoretisk tilgang: Komparativ analyse af anvendelsen af lærermedier på udvalgte professionsuddannelserne (velfærdsprofessionerne) Lektor Ph.d. Niels Buur Hansen Læringsteoretisk /systemteoretisk tilgang: Paul Heimanns Beslutningsfelter: Intentionalitet, Tematik, Metodik og Valg af medier Jens Rasmussens Luhmann inspirede operative konstruktivisme: ”I min fortolkning af (den didaktiske , nbh) trekant(en) betegnes undervisning som det sociale system, der afgrænser trekantens sider.”: University College Syd, 3. april 2017

OMVERDEN Livets indhold Komparativ analyse af anvendelsen af lærermedier på udvalgte professionsuddannelserne (velfærdsprofessionerne) Lektor Ph.d. Niels Buur Hansen Den fordoblede didaktiske trekant (2. ordens medier): OMVERDEN Livets indhold Under- visningens indhold SYSTEM Elev/ Lærer- studerende-rolle rolle Barn/ung Person Jens Rasmussen (2004): Undervisning i det refleksivt moderne, s. 287-288 University College Syd, 3. april 2017

OMVERDEN Professionsfeltets opgave Komparativ analyse af anvendelsen af lærermedier på udvalgte professionsuddannelserne (velfærdsprofessionerne) Lektor Ph.d. Niels Buur Hansen OMVERDEN Professionsfeltets opgave Henvisnings medier SYSTEM Studerende Lærer Unge Personer University College Syd, 3. april 2017

Analysens tre spørgsmål: Komparativ analyse af anvendelsen af lærermedier på udvalgte professionsuddannelserne (velfærdsprofessionerne) Lektor Ph.d. Niels Buur Hansen Analysens tre spørgsmål: -Informerer læremediet om professionsfeltets arbejdsmåder og udfordringer? -Giver læremediet de studerende mulighed for at afprøve /øve sig i at udføre vigtige sider af professionsfeltets arbejdsopgaver? -Giver læremediet de studerende mulighed for kritisk at reflektere over professionsfeltet, for der igennem at udvikle dette felt? Peger på følgende spørgsmål: I. Hvad er velfærdsprofessionernes grundlæggende opgave (kode) II. Adskiller de enkelte velfærdsprofessioner sig mht. til denne grundlæggende opgave? Hvordan? III. Hvilken viden/færdigheder skal formidles i proff.udd? University College Syd, 3. april 2017

Komparativ analyse af anvendelsen af lærermedier på udvalgte professionsuddannelserne (velfærdsprofessionerne) Lektor Ph.d. Niels Buur Hansen Udvalgte professionstræk (funktionalistisk opfattelse - if. Parsons m.fl): Udøvelsen af en profession må indebære færdigheder, som bygger på teoretisk viden (kundskaber). 2. Der skal være etableret et etisk kodeks (code of conduct) til at sikre den professionelle integritet. 3. Professioner skal være organiseret (hvilket bl.a. indebærer professionel selvregulering og autonomi). 4. De professionelle skal have en følelse af identitet, dvs. dele fælles sociale værdier. 5. Der skal indenfor professionen være udviklet et fælles sprog, som bruges i udøvelsen af professionen, men som kun delvist forstås af folk udefra. Her fra Weicher og Fibæk Laursen (red.): Person og profession, s. 75, Billesø & Baltzer. University College Syd, 3. april 2017

Bekendtgørelse om uddannelse til professionsbachelor (kernebegreber): Komparativ analyse af anvendelsen af lærermedier på udvalgte professionsuddannelserne (velfærdsprofessionerne) Lektor Ph.d. Niels Buur Hansen Bekendtgørelse om uddannelse til professionsbachelor (kernebegreber): Professionsbasering professionerne Udviklingsbasering Universiteterne forskningstilknytning University College Syd, 3. april 2017

Udviklingsviden i en uddannelsespolitisk kontekst: Komparativ analyse af anvendelsen af lærermedier på udvalgte professionsuddannelserne (velfærdsprofessionerne) Lektor Ph.d. Niels Buur Hansen Udviklingsviden i en uddannelsespolitisk kontekst: Top-down Universiteterne Bottom-up ”Forskning for evigheden” Lars Henrik Schmidt University College (transportkanal) Professionerne University College Syd, 3. april 2017

MVU-rådets oplæg om professionel viden: Komparativ analyse af anvendelsen af lærermedier på udvalgte professionsuddannelserne (velfærdsprofessionerne) Lektor Ph.d. Niels Buur Hansen MVU-rådets oplæg om professionel viden: Forskningsviden er karakteriseret ved, at den er teoribaseret og generaliseret, søger at forklare og forstå, men ikke nødvendigvis kan vejlede praksis. Udviklingsviden er karakteriseret ved at den søger at forklare praksis for at kunne intervenere. Den belyser på en gang et særligt fagligt eller tværfagligt domæne og inddrager samtidigt de processer hvori viden opstår og deles. Praksisviden er karakteriseret ved at den er erfaringsbaseret og lokal, men ikke nødvendigvis er overførbar til andre sammenhænge. University College Syd, 3. april 2017

Alexander von Oettingen m.fl. Komparativ analyse af anvendelsen af lærermedier på udvalgte professionsuddannelserne (velfærdsprofessionerne) Lektor Ph.d. Niels Buur Hansen MVU-rådet Jens Rasmussen Alexander von Oettingen m.fl. Universiteterne Forsknings- viden Videnskabelig University college Udviklings- Professions- Professionerne Praksis- Erfarings- University College Syd, 3. april 2017

Luhmanns organisationsteori Komparativ analyse af anvendelsen af lærermedier på udvalgte professionsuddannelserne (velfærdsprofessionerne) Lektor Ph.d. Niels Buur Hansen Luhmanns organisationsteori Funktionssystemer i det moderne samfund: Det økonomiske system: Penge: fortjeneste / ikke-fortjeneste Det politiske system: Magt: indflydelse / ikke-indflydelse Det videnskabelige system: Sandhed: sand / falsk Kunstens system: Skønhed: sublimt / ikke-sublimt Moralens system: Det gode: agtelse/ikke-agtelse Kærlighedens system: Kærlighed: elsker / elsker ikke Uddannelsessystemet: Eleven: formiddelbar /ikke- formiddelbar / ”med” / ”ikke med” University College Syd, 3. april 2017

Profession Hoved- Organisation aktivitet Klient- begnelse Kode Komparativ analyse af anvendelsen af lærermedier på udvalgte professionsuddannelserne (velfærdsprofessionerne) Lektor Ph.d. Niels Buur Hansen Profession Hoved- Organisation aktivitet Klient- begnelse Kode Succes/fiasko Læge Hospital Lægepraksis Behandler Patient Rask/syg University College Syd, 3. april 2017

Profession Hoved- Organisation aktivitet Klient- begnelse Kode Komparativ analyse af anvendelsen af lærermedier på udvalgte professionsuddannelserne (velfærdsprofessionerne) Lektor Ph.d. Niels Buur Hansen Profession Hoved- Organisation aktivitet Klient- begnelse Kode Succes/fiasko Læge Hospital Behandler Patient Rask/syg Lærer Skole Underviser Elev Formiddelbar / Ikke-formiddelbar Sygeplejer-ske Omsorg Lindring/ Ikke-lindring University College Syd, 3. april 2017

Profession Hoved- Organisation aktivitet Klient- begnelse Kode Komparativ analyse af anvendelsen af lærermedier på udvalgte professionsuddannelserne (velfærdsprofessionerne) Lektor Ph.d. Niels Buur Hansen Profession Hoved- Organisation aktivitet Klient- begnelse Kode Succes/fiasko Læge Hospital Behandler Patient Rask/syg Lærer Skole Underviser Elev Formiddelbar / Ikke-formiddelbar Sygeplejerske Omsorg Lindring/ Ikke-lindring Pædagog ? University College Syd, 3. april 2017

Komparativ analyse af anvendelsen af lærermedier på udvalgte professionsuddannelserne (velfærdsprofessionerne) Lektor Ph.d. Niels Buur Hansen Litteratur: Niels Buur Hansen (2007): ”Professionsdannelse: Professionsuddannelse anskuet som henvendelse og henvisning” og ”Evidens, kompetence og professionsuddannelse i Alexander von Oettingen og Finn Wiedemann (red.): Mellem teori og praksis. Aktuelle udfordringer for pædagogiske professioner og professionsuddannelser, Syddansk Universitetsforlag. Werner Jank & Hilbert Meyer (2006): Didaktiske modeller, Gyldendals Lærerbibliotek MVU-rådets oplæg om professionel viden, Undervsiningsministeriet 2007 Alexander von Oettingen (2007): ”Pædagogiske handleteorier i difference mellem teori og praksis” i Alexander von Oettingen og Finn Wiedemann (red.): Mellem teori og praksis. Aktuelle udfordringer for pædagogiske professioner og professionsuddannelser, Syddansk Universitetsforlag. Lars Qvortrup (1998): ”Den lærende organisation” i Bisgaard og Rasmussen (red.): Pædagogiske teorier, Billesø & Baltzer. Jens Rasmussen (2004): Undervisning i det refleksivt moderne, Reitzels Forlag Jens Rasmussen m.fl.(2007): Viden om uddannelse, Hans Reitzels Forlag University College Syd, 3. april 2017