Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
At forholde sig professionelt Anne Skov
Tid til ledelse Henrik Leslye.
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Motivation Sidde 4 og 4. af andre.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Pædagogikum for ungdomsuddannelsesbibliotekarer værktøjer, viden eller ny identitet? Lise Alsted Henrichsen Bibliotekar DB og stud.cand.pæd.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Udviklende Læringsforløb for Lægesekretærer og øvrigt Administrativt personale med tæt kontakt til patientforløb ULLA Sektion for Rekruttering og beskæftigelsesfremme.
Arbejdspladsudvikling
Forældremøde X årgang.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Undersøgelsen i hovetræk
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Spørgsmål du kan overveje  Hvordan bliver du inspireret i dit arbejde?
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Den gode medarbejder Hvad er en god medarbejder?
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Hvad er forandring?.
Intern kommunikation PR og presse
Omgangstone og kollegialitet
PULS - meget mere krop, bevægelse og læring Naur Sir Skole og Lyngbjerghus.
Kend din Kerneopgave Silkeborg September 2014
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Medarbejdersamtaler gør en forskel SCKK – 14. maj 2003 Lilian Mogensen Personale- og servicechef ATP-huset.
© DIEU Skriv i Sidefod for dias 1 Fastholdelse på det danske arbejdsmarked En fortælling om det gode arbejdsliv, der kræver vi river.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
De 8 excellence-begreber
Læringskultur og elevinddragelse
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Hvis du ønsker at opnå fremragende
SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Oplæg v/ konsulentkoordinator Jan Bartram Kvalitet i MUS 5. netværksmøde 15. januar 2004 Kompetenceafdækning.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Jeg har seks ærlige tjenere, (de har lært mig alt hvad jeg ved) De hedder Hvad, Hvor, Hvorfor, Hvornår, Hvordan.
Fokus på Kerneopgaven Anders Seneca, Dogmekompagniet.
Arbejdsglæde Alexander Kjerulf. Chief Happiness Officer. Cand. scient. i datateknologi, Odense Universitet, Medstifter af IT-firmaet Enterprise.
Relations kompetencer
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Hvordan motiverer vi de unge?
SUF - gevinstrealisering
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Præsentationens transcript:

Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan blev processen startet? Hvordan var kommunikationen? ? ©SCKK – Ledelse af personale i praksis

Motivation i praksis De fleste kender Maslow og Hertzberg Men kun i teorien Den måde vi udøver motivation på, bygger på vores egne antagelser om hvordan medarbejdere er! Hvad er det, der rykker? ©SCKK – Ledelse af personale i praksis

Et par undersøgelser MandagMorgen 2002 MandagMorgen 2003 ©SCKK – Ledelse af personale i praksis

Påstande ”Jo højere uddannet folk er, jo mere motiverede er de!” Forkert! Det kan godt være at vi kan iagttage færre motiverede blandt folk med kort uddannelse, men min forestilling er her, at det skyldes at vi har lært de lavere uddannede at se sig selv som mindre motiverede.” professor Steen Hildebrandt Ledelsesudfordringen er hele tiden at være bevidst om ikke at ryge i fælden af forudindtagede forestillinger om kortuddannede som umotiverede, vrangvillige mennesker. Kilde: MandagMorgen marts 2004 ©SCKK – Ledelse af personale i praksis

Indhold vigtigere end løn Indholdet i arbejdsopgaverne Hvor vigtigt er følgende, hvis De skulle søge nyt arbejde i dag? Selvstændigheden i arbejdet Muligheden for faglig udvikling De sociale relationer mellem kollegerne Muligheden for personlig udvikling Meget vigtigt eller altafgørende vigtigt Balancen mellem arbejde og fritid Sikkerhed i ansættelsen Lønnen Arbejdspladsens image Karrieremulighederne (i bred forstand) Pct. 10 20 30 40 50 60 70 80 Kilde: Mandag Morgen, nr. 32, 2002 ©SCKK – Ledelse af personale i praksis

Meningsfulde opgaver motiverer Hvor vigtigt er følgende for, at De gør Deres allerbedste på arbejdet – altså er top engageret og motiveret? De forstår, hvorfor de skal gøre det, De skal gøre Jobindholdet giver mening personligt Der er et godt socialt miljø mellem kollegerne De er helt sikker på, at De kan klare opgaverne Meget vigtigt eller altafgørende vigtigt Kulturen blandt kollegerne er præget af faglig stolthed Der er udsigt til anerkendelse fra kolleger/chef Krævende og udfordrende opgaver eller chef Der er udsigt til bonus på lønnen Pct. 10 20 30 40 50 60 70 80 Kilde: Mandag Morgen, nr. 32, 2002 ©SCKK – Ledelse af personale i praksis

Der skal være albuerum i jobbet Hvor vigtigt er det generelt set for Dem… …at De selv kan planlæge og tilrettelægge deres arbejde …at indholdet i Deres arbejde er varieret? Meget vigtigt eller altafgørende vigtigt …at De er informeret om virksomhedens situation og mål? …at deres kolleger er fagligt dygtige? …at være fælles om at løse arbejdsopgaverne? …at festlige begivenheder fejres, og der er sociale aktiviteter? Pct. 10 20 30 40 50 60 70 80 Kilde: Mandag Morgen, nr. 32, 2002 ©SCKK – Ledelse af personale i praksis

Chefen skal være lydhør …Deres chef gør noget ved medarbejdernes gode ideer? Hvor vigtigt er det for Dem, at… …Deres chef modtager nye ideer åbent? …der er tid og plads til kreativitet og nytænkning i jobbet? …De og Deres kolleger selv gennemfører de nye ideer? …De og ledelsen er enige om virksomhedens udfordringer? …De og Deres kolleger er gode til at få ideer sammen? Meget vigtigt eller altafgørende vigtigt …De har kontakt til virksomhedens omverden? …De og Deres kolleger går til chefen med nye ideer? …kontakten med omverdenen giver dem ideer til forandringer/forbedringer? …De lærer noget af deres chef? Pct. 10 20 30 40 50 60 70 80 Kilde: Mandag Morgen, nr. 32, 2002 ©SCKK – Ledelse af personale i praksis

Centrale budskaber om motivation Motivation er ikke afhængigt af uddannelsesniveau Indhold er vigtigere end løn Meningsfulde opgaver motiverer Der skal være albuerum på jobbet Chefen skal være lydhør Er det så egentligt nyt for jer?? ©SCKK – Ledelse af personale i praksis

NEGATIV SELVOPFATTELSE POSITIV SELVOPFATTELSE RESULTATOPFATTELSE NEGATIV ©SCKK – Ledelse af personale i praksis

Hvornår er jobbet meningsfuldt? Når jeg kan forstå sammenhængen Når jeg kan se hvordan jeg kan bidrage til sammenhængen Når jeg får lov til at bidrage til sammenhængen Når min chef og kollegaer forventer at jeg bidrager til sammenhængen Når jeg får feedback på mit bidrag ©SCKK – Ledelse af personale i praksis

Hvordan bidrager jeg i praksis? Involvering i udvikling og planlægning Involvering i formidlingen Gør de ting, der står i strategien ©SCKK – Ledelse af personale i praksis