For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Formålet med (dynamo-)vejledningsprojektet AT udvikle og afprøve redskaber, der kan styrke elevernes/kursisterne evner til at modtage vejledning i de større skriftlige opgaver og projekter (indledes i dag) AT udvikle og afprøve redskaber, der kan styrke vejledernes evner til at give vejledning i de større skriftlige opgaver og projekter (pædagogisk dag d ) Opsamling og evaluering med henblik på: Intern formidling + praksis (Skrivemetroen, procedurer for opgaver/projekter, vejlederpraksis) Formidling af redskaberne til det regionale netværk
Det konkrete arbejde med redskaberne Udgangspunktet for arbejdet: De enkelte klasser – teamet koordinerer og samler op i relation til arbejdet med 2g: da-/hi-opgaven, SRO, AT-4, AT-5 og AT-6 2hf: SSO og kultprojekterne, herunder eksamensprojektet Faggrupperne – faggruppemøder i november
Den interne evaluering (1) Lærerevaluering Evalueringsmøde med klassernes teamkoordinatorer. Alle har et skriftligt produkt med, der indeholder: Hvilke redskaber, hvornår i hvilke fag? Hvordan har I arbejdet med den konkrete progression Hvad er lykkes og hvad er ikke lykkes i forhold til en forbedret vejledning? Diskussion med henblik på at producere en eksemplarisk plan til skrivemetroen
Den interne evaluering (2) Elevevaluering Udfyldes i en lektion med teamkoordinator Spørgsmål (noget i retningen af): Hvilke af følgende redskaber har du arbejdet med i forbindelse med AT, da-/hi-opgaven/SRO? /kultprojekterne og SSO? Hvilken nytteværdi vil du tillægge de enkelte redskaber på en skala fra 1-5? Kommentarer i øvrigt?
Dagens problemformulering Hvordan kan vi lave en progressionsplan i vores 2g-/2hf-klasse, der understøtter den gode vejledning i AT/kult samt i da-/hi-opgaven og SRO/SSO?
Program : Introduktion til dagens formål og mål v./RC : Oplæg v./ BØ om udforskende skrivning, idéer til idéudvikling og struktur : Kort pause : Oplæg om formativ evaluering v./Anne Krarup : Introduktion til workshops v./RC : Kaffepause : Klassevis idéudvikling og planlægning med BØ og Anne som konsulenter
Workshops - interessegrupper 1. Læringsspil Spillet er udviklet til at strukturere, understøtte og kvalificere elevernes feedback på hinandens tekster undervejs i processen (udkast til mindre og større tekster, herunder større skriftlige opgaver). Spillet er udviklet til universitetsstuderende, men omsættes nu til gymnasieskolen. 2. Dialogblomt – en mulig der undersøges Redskab, der træner evnen til ”at være til stede” i læringen – at være aktiv lytter, konstruktiv spørger og ”filosof” – herunder trænes den særlige evne til at indgå en en faglig fordybende dialog om et skriftlige arbejde (at komme ned i stoffet)
Spørgsmål til gruppearbejdet Hvad skal trænes frem til/mellem AT/kult og opgaverne? og – Hvordan kan det trænes konkret – hvordan kan vi lade os inspirere af Annes og Ulriks ideer? Lav et forslag til en konkret plan for klassen – til lærermødet – hvem træner hvad sammen med hvem? – afleveres til teamkoordinator