Kommunikation og vejledning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Nørremarkskolen 30. oktober 2013
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Refleksion i kommunikationen
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Lederens kommunikation og værktøjer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Håndtering af seksuelle overgreb mod mennesker med handicap
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
deltagere - Styret interview - Afgrænset emne - 1 til 2 moderatorer timer - Optages på lyd eller video.
Supervision og faglig feedback
Socialpædagogisk læringsspil Udviklingsseminar I Christian Engel Brund Jeppe Sønderby Christensen
Kollegial feedback på Praksisopgave 2
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Struktureret interview/samtale/vejledersamtale
Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Kommunikation og konflikthåndtering. Baggrund : Stigende produktion på grund af større affaldsmængder: Afgrænset tid Afgrænset kundeservice Afgrænsede.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Analyse og vurdering af læremidler i et vejledningsperspektiv
Den anerkendende interviewform
Vejlederens kommunikation
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Skole- og dagtilbudsafdelingen Systemisk anerkendende praksis - Vi er godt på vej! Vejlederuddannelsen Introdag.
VELKOMMEN At gå fra Individuel-grupper-kompetencer-udvikling-dynamik- roller-refleksion-ansvar-bevidsthed-selvindsigt-anerkendelse- selvværd-netværk-nye.
- et udviklings- og dialogværktøj
Sprogpakken Vejledningsforløb og læreprocesser. KilderAndersen 1995 Bang og Heap 1999 Humle 1995 Løw 1998Schwartz 1998 Aftale Etablere aftaleEtablering.
Fagligt Landsmøde 2005Karin Madsen Coaching er velegnet – når Fokuspersonen har brug for at styrke sin bevidsthed og evne til selviagttagelse og selvregulering.
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Coaching teorier – fire veje
Forudsætninger for en god samtale
Kunde ønsker ny løsning!
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Skuffespørgsmål Ordene: ”Hvad, hvordan og hvorfor” bør være det første ord i hovedparten af vores spørgsmål: Handling / Begivenhed: Hvad (er der sket?)
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
Svendborg Vejledning som kollektivt arrangement …
Skrivekursus 1.e ..
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Den 3. februar 2011, Viborg ved /Annette Ernst Lauridsen, direktør AARHUS TECH og formand for National Dialogforum for Uddannelses- og Erhvervsvejledning.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Kommunikation er svært Kommunikation er en syntese af information, meddelelse og forståelse.
DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 1 I Kommunikation
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
 Siden sidst – gennemgang af erfaringer fra første møder med lærerne, de første observationer,  Opgave: drøftelse og afprøvning af gruppevejledning med.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Købeloven afsætning.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Forebyggende samtale En forebyggende samtale er for dig, der endnu ikke har stress, men ønsker råd og vejledning om, hvordan du undgår at udvikle alvorlig.
Bachelorprojektvejledning?
Interview-teknik.
Peerfeedback og noget om mål.
Webinar om evaluering af elevudbytte
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Værktøj 8: Supervision og sparring
Jeg er ved at lære, at få overblik over nogle særligt vigtige dele af orienteringsløbet der gør, at alle er med, og alle lærer noget. - for når alle kan.
Præsentationens transcript:

Kommunikation og vejledning Man kan ikke flytte sig fra en ikke anerkendt position!

Vejledningsbegreber

Hvad kræver vejledning af vejlederen?

Vejledningspositioner

Den triadiske kommunikation Visuel fremstilling af kommunikationen i en (vejlednings)samtale: Samskabelse af kommunikation Fra H.D. Laswells overførselsmodel til DoubleSwing modellen (flere samtaler i spil, en ydre og to indre) Kongruens At gøre relationen til samtalens indhold – metakommunikation – tydeliggøre kontraktforhold!

Anerkendelse At lytte At forstå At acceptere At bekræfte Affektiv afstemning: prøver at matche fokuspersonens oplevelsesverden Kognitiv og emotionel indlevelse i den anden uden at miste sig selv eller synke (med) ned i afmagt At give den anden autoritet ift egne oplevelser, tanker og følelser ”Så du følte dig lidt underlegen, da….” Kun hvis fokuspersonen ejer sin egen opfattelse af situationen, kan der eventuelt ændres på den. At tilskrive fokuspersonens oplevelse gyldighed, vise at man har prøvet at forstå gennem formulering af antagelse af hvad det mon var fokuspersonen følte. Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre , uden at han holder noget af dets liv i sine hænder.

Vejledningssamtalens koreografi Afklaring Feedforward: Hvordan oplever og forstår den vejledte samtalens problemstilling Gennemførelsesfase: Undersøgelse og håndtering Muligheder, handlinger, forklaringer og ressourcemobilisering Evaluering/opsamling Feedback, hvad skete der? Hvad er aftalt? Feedforward: Betegnelse for en ændring i et system, der sker i forventning af en given begivenhed At bidrage til at kollegaen lærer maksimalt gennem at iagttage praksisfeltet på nye måder, analysere og reflektere nysgerrigt på baggrund af nye forforståelser og hypoteser (feedforward), justere feedforward og praksishandlinger på baggrund af feedback og nye iagttagelser. Og endelig at bidrage til at hun metareflekterer sin praksis, så hun ikke kun ser sig selv, men ser på sin egen måde at se og forstå på: Problemstilling Interviewer Fokusperson

Præmisser i vejledning

Kommunikative forholdemåder Regelsæt for vejledningen i første del af samtalen

Øvelse i nysgerrighed Gå sammen parvis og interview hinanden (2x10 min) om lille problem Interviewer spørger til problemet med udgangspunkt i regelsættet Byt roller så begge prøver at interviewe og blive interviewet