Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering."— Præsentationens transcript:

1 AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering

2 Mål med lektionen At få indsnævret din foretrukne sag til en foreløbig problemformulering At få feedback på din foreløbige problemformulering

3 Inden vi starter Find dine begrebskort fra i tirsdags frem og udvælg den, du finder mest interessant.

4 7 trin Hurtigskrivning Hovedbudskab/fokus i én sætning
Sætningen omformuleres til et spørgsmål Formulering af alternative spørgsmål Diskussion og vurdering af spørgsmålene Valg af spørgsmål Forklaring af og begrundelse for valget

5 Trin 1 – Hurtigskrivning
Tid: 5 minutter Regler Skriv hele tiden Ret ikke – gå ikke tilbage i teksten Skriv i hele sætninger Start med: ”Min foretrukne sag er […] og det er det fordi…”

6 Trin 2 - Hovedbudskab Mål: Få udvalgt og formuleret et muligt hovedfokus Skriv én sætning Den kan fx begynde med Det, jeg prøver at få frem her, er … hovedpointen er … helt præcist så tænker jeg …

7 Trin 3 – Omformulér til spørgsmål
Først slettes: ”Det jeg prøver at få frem her er…” Herefter formuleres resten af sætningen med hovedbudskabet som et spørgsmål Overvej Peger det i den rigtige retning? Spiller kommunikation en central rolle? Er det der, jeg vil hen? Er det interessant? Er det for abstrakt? Eller for generelt?

8 Trin 4 – Alternative spørgsmål
Byt spørgeord (hv-ord), og se hvad der sker med dine tanker Spidsformuler spørgsmålet, fx ved at stille det på en overdreven, fræk eller naiv måde Prøv at stille spørgsmålet så konkret og simpelt som muligt Du kan evt. opdele det i led: hovedspørgsmål – sidespørgsmål – underspørgsmål Mindst tre alternative versioner af hovedspørgsmålet skal formuleres

9 Trin 5 – Diskussion af spørgsmål
Diskutér dit hovedspørgsmål og dine alternative spørgsmål med din sidemand Hvilket spørgsmål er bedst? Hvilket spørgsmål er mest interessant? Hvordan kan dit spørgsmål gøres endnu skarpere?

10 Trin 6 – Valg af spørgsmål
Overvej hvordan dine alternative spørgsmål kan være med til at kvalificere dit hovedspørgsmål. Omformulér (hvis nødvendigt) dit hovedspørgsmål så det står helt skarpt

11 Trin 7 - Begrundelse Begrund dit valg af spørgsmål
Hvorfor svarer det på den valgte opgave (A eller B)? Spiller kommunikation en central rolle? Hvilke fag og forskellige metoder kan inddrages i besvarelsen? Hvilke fag/lærere skal du tale med til den fælles vejledning i næste lektion?


Download ppt "AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google