Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afLasse Kjær Redigeret for ca. et år siden
1
Kommunikation og konflikthåndtering
2
Baggrund : Stigende produktion på grund af større affaldsmængder: Afgrænset tid Afgrænset kundeservice Afgrænsede arbejdsopgaver
3
Kommunikation og konflikthåndtering Formål At medarbejderne skal styrkes i håndtering af konfliktsituationer At medarbejderne skal styrkes i kommunikation på alle niveauer At medarbejderne skal styrkes i samarbejde Mål Større produktion og bedre arbejdsmiljø
4
Organisationen Forståelse og respekt Kommunikation Viden og færdigheder Helhedsforståelse Samarbejde Konflikthåndtering Gensidig forståelse og respekt
5
Medarbejderens kommunikations- færdigheder Kolleger Egen faggruppe Andre faggrupper Eksterne leverandører Eksterne kunder Ledere
6
Sejlturen med Lilla Dan Periode: maj – juni 2007 Sejlturens varighed: 28 timer
7
At samarbejde i uvante omgivelser Nyt sprog, nye roller, nye arbejdsgange Rollefordeling via lodtrækning - undtagen lederne Et mix af begge organisationers medarbejdere
8
Forskellige roller på skibet Kaptajn Maskinchef Kok Matros 1. Styrmand 1. Mester Hovmester 2. Styrmand Bådsmand
9
Eksempel: Hændelser på skibet - ”Mand over bord” Formål: Synliggøre samarbejdets betydning i en krisesituation Forskellige reaktioner
10
Eksempel: Hændelser på skibet - ”Gå til vejrs” Formål: At overskride grænser for at udvikle sig Ikke et krav men en mulighed Forskellig indstilling og adfærd
11
Debriefing Efter 24 timers sejlads Foretaget af organisationspsykolog Opsamling af læringspointer –Overføring af situationer til dagligdagen
12
Læringspointer Godt samarbejde forebygger usikkerhed og stress i dagligdagen Kommandovejenes afgørende betydning i krisesituationer Åben dialog – reducerer fejl Faglig viden - fagudtryks betydning for samarbejdet Den enkeltes kendskab til egne grænser - udfordringer i dagligdagen Ny læring – en forudsætning for udvikling!
13
Perspektivering Når roller byttes om ændrer personer sig i overensstemmelse med rollen At indtage en andens rolle skaber større forståelse for hinandens positioner –Adfærd og reaktioner ændres med rollen Betydningen af de forskellige roller synliggøres
14
Forankring af projektets erfaringer Fortsat at fremme respekten for hinandens arbejdsområder og roller At alle afdelinger i driften får indblik i administrationens arbejdsflow/rutiner Ledelsen er rollemodel – viser åbenhed
15
Udbredelse af projektets erfaringer Den oprindelige idé - at nuværende projekt fungerer som et pilotprojekt Udbredelse til andre afdelinger fx Genbrugspladserne
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.