Pædagogiske metoder i voksenundervisningen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rundt om modstand mod læring – hvordan motiverer man?
Advertisements

Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Struktur: ”Quiz og byt”
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
I dag er temaet Visualisering
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Psykoedukation til unge i OPUS
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Darum skole 4. november 2013.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
At udforske sin egen praksis
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Vt-9 kursus program 2. møde
- Hvad kan I forvente som forældre?
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Cooperativ learning - også kaldet CL
Læring i et vejledningsperspektiv
PULS - meget mere krop, bevægelse og læring Naur Sir Skole og Lyngbjerghus.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Lærerprofessionen.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Øvelse 1: First Impressions
Relations kompetencer
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
…………Skal blive så dygtige som de kan
At motivere til forandring
Hvordan motiverer vi de unge?
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Karakterer og læring.
Præsentationens transcript:

Pædagogiske metoder i voksenundervisningen Uddannelsesdag på abcSPROG 28/3 2014 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Pædagogiske metoder i voksenundervisningen Dagens program: 1. introduktion 2. at ville 3. at forstå 4. at gøre 5. at kunne 6. opsamling/afslutning 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 1. Introduktion Kursus i Göteborg Nycklar till kunskap: Fokus på individet Elevens rolle: være aktiv, producere viden Lærerens rolle: ikke give færdige svar, men give redskaber og øvelser 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 1. Introduktion Hvad er viden? Læringsprocessen Lærerrollen Voksenundervisning 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 1. Introduktion Hvad er viden? Traditionel tilgang: Udviklingsorien-teret tilgang: Produkt Proces Kvantitet Kvalitet En mængde fakta At virkelig forstå Atomistisk (dele) Holistisk (helhed) Overfladisk Dybdegående 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG Introduktion Udviklingsorienteret tilgang: Fælles ansvar Ikke give færdige svar Give redskaber og metoder Eleverne undersøger, finder ud af, leder efter sammenhæng, finder svaret Læreren støtter og guider 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 1. Introduktion Læringsprocessen Teori og praksis Empiri (at dokumentere, beskrive virkeligheden) Analyse (at forstå, fortolke, forklare) Syntese (at begribe, få indsigt) Procesorienteret undervisning: Analysér et konkret problem ud fra flere teorier 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 1. Introduktion Forskellige former for læring: Tilpasningsorien-teret læring: Udviklingsorienteret læring: - Det som eleven skal lære er allerede bestemt - Eleven bestemmer selv (kompetenceudvikling) - Stiller større krav til eleven 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 1. Introduktion Forskellige former for læring: Overfladisk indlæringsstrategi: Dybdeorienteret indlæring: - Memorere, indlære fakta, udenadslære, paratviden - Søge efter mening, se sammenhænge, relatere til virkeligheden - Forelæsning, læreren snakker mest - Ny viden passes ind i tidligere vidensstrukturer - Kræver stor deltageraktivitet 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 1. Introduktion Lærerrollen (i den dybdeorienterede læring): Vejleder; stimulerer til opsøgning af viden Styrende funktion (autoritet og struktur) Autoritet uden at være autoritær ”laden-stå-til” skaber usikkerhed For autoritær: følelse af tvang 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG Introduktion Voksenundervisning: Frihed og deltageraktivitet ikke en selvfølge Mistet glæden ved at undersøge, lege, lære Læring burde skabe flow Flow= tilpas udfordrende + feedback Genopdage glæden og turde begå fejl 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 1. Introduktion Bikube: Hvordan oplever I jeres elevers tilgang til læring? 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 2. At ville ville gøre forstå kunne 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 2. At ville Bikube: Hvad kan motivere nogen til at lære noget? 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 2. At ville Indre motivation: Lyst til at lære Relevant viden Selvudvikling Ydre motivation: Få gode karakterer Bestå eksamen Få en uddannelse 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 2. At ville Motivation fremmer læring Motivation = mere energi på studierne + større opmærksomhed = større fremgang, positive oplevelser, øget selvtillid 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 2. At ville Motivationsfaktorer: Attitude (positiv) Behov (relevans) Stimulans (variation, interessevækkende, udfordring) Følelse (selvværd, føle sig vigtig, bedre selvtillid, at kunne påvirke, følelse af produktivitet og kompetence) Et trygt miljø Balance mellem niveau og krav Kompetenceøgning (opleve fremgang) 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 2. At ville Motivationsmål: Arbejdsmetoder: Skabe positive attituder til emnet; vise relevansen; være opmærksom på elevernes behov - Formulér konkrete mål sammen med eleverne, tydeliggør hvad der skal læres, knyt an til virkeligheden. - Skab et trygt miljø som fremmer læring. 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 2. At ville Motivationsmål: Arbejdsmetoder: Give stimulans og skabe en positiv følelse for studierne Skab tilpas udfordrende situationer, hvor eleverne får mulighed for selv at gøre opdagelser. Variér metoderne. Giv tilpas arbejdsbyrde med mulighed for at planlægge sine indsatser. Udvikl arbejdsmetoder og bedømmelsesformer i fællesskab. 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 2. At ville Motivationsmål: Arbejdsmetoder: Give eleverne mulighed for at se, at de øger deres kompetence Giv mulighed for at anvende sin viden i praksis Giv trinvis, konstruktiv og konkret feedback 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 2. At ville Indlæringsstil: At lære via følelsesmæssig indlevelse i andres situation At anvende sine sanser og være opmærksom på tegn i omgivelserne At resonere logisk og anvende sig af symbolsk tænkning At lære ved at gøre (handlingsorienteret læring) 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 2. At ville Indlæringsstil: VARK: V: visuel (se, illustrationer, tekst) A: auditiv (lytte, fortællinger, forklare) R: read and write (læse og lave notater) K: kinæstetisk (rollespil, projekter, laboratorieforsøg, studiebesøg) 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 2. At ville Gruppearbejde: (4-5 personer pr. gruppe) Opgave: I har en kursist, som gerne vil blive bedre til engelsk. Hans firma har fået engelsk som koncernsprog, og de har en del udenlandske leverandører og samarbejdspartnere. Han har en kortere teknisk uddannelse, er mere praktisk end boglig, og grammatik er en by i Rusland. Han interesserer sig ikke for sprog og var ikke særlig god til det i skolen, men han har brug for det til sit arbejde og vil gerne kunne det, og synes måske det er lidt pinligt, at han ikke er bedre. Hvilke motivationsfaktorer er allerede til stede, og hvordan kunne man evt. øge hans motivation? 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 3. At forstå ville gøre forstå kunne 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 3. At forstå Fremme forståelse og refleksion Integrere teori og praksis Hvis man kan integrere teori og praksis, så har man forstået 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 3. At forstå Sammenhæng mellem teori/praksis og refleksion/erfaring: Ureflekteret viden: Reflekteret viden: Ingen erfaring: 1. ved ikke + kan ikke 2. ved + kan ikke Erfaring: 3. ved ikke + kan 4. ved + kan 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 3. At forstå Fakta og påstande bliver først til viden, når man anvender dem i praksis Udgangspunkt i egne erfaringer eller praktiske eksempler Problemerne bliver begribelige og personlige Teori: redskab for øget forståelse 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 3. At forstå Praktisk tilgang: følelse for hvordan noget fungerer Teori: overblik og kritisk indfaldsvinkel Forståelse= evnen til at sætte et praktisk eksempel ind i en teoretisk sammenhæng 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 3. At forstå Dialog= udveksling af meninger, hvilket kan lede til forståelse Forståelse bygger på Erfaring Refleksion Dialog 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 3. At forstå Praksis uden teori er blind. Teori uden praksis er tom. Erfaring uden refleksion er blind. Refleksion uden erfaring er tom. 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 3. At forstå Gruppearbejde: Opgave: Giv konkrete eksempler på hver af de fire mulige sammenhænge mellem refkeksion og erfaring (”kan + ved ikke” osv.). Tag udgangspunkt i jeres egne erfaringer som lærer. Hvornår tager du i din undervisning udgangspunkt i teori, og hvornår tager du udgangspunkt i praktiske øvelser? Snak sammen. 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 4. At gøre ville gøre forstå kunne 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 4. At gøre Fra viden til handling: tag information ind > forstå informationen > acceptér informationen > forsøg at anvende den nye viden > hav udholdenhed > orke at blive ved 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 4. At gøre Svært at gå fra viden til handling. Mange forhindringer. Hvordan man lærer en ny handlingsmåde: 1) Man gør det for at få en positiv reaktion fra omgivelserne. 2) Man fortsætter med at gøre det for at bevare en positiv relation. 3) Man gør det fordi det føles rigtigt og naturligt. 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 4. At gøre Selvtillid Negative erfaringer fra skolen Praktiske problemer + egne erfaringer > ikke lige så usikre Learning-by-doing, deltageraktivitet og virkelighedsanknytning 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 4. At gøre Bikube: Hvordan kan vi integrere learning-by-doing bedre i sprogundervisningen? 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 5. At kunne ville gøre forstå kunne 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 5. At kunne Glæden i at kunne - om at eksaminere for forståelse Eksamination som indlæring i modsætning til eksamination som kontrol Kontrolstation/delmål: eleven ved at han/hun er på rette vej eller hvad, der skal forbedres. 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 5. At kunne Integrere eksamination i hverdagen Sjovere for lærer og elever Eleverne: afprøve sin forståelse Læreren: udvikle sin undervisning 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 5. At kunne Eksamination over tid: bedømme sig selv og sin udvikling Grupper: bedømme hinanden, lære at give og modtage kritik Praktiske og meningsfulde (eksaminations-)opgaver har stor værdi for elevens læring 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 5. At kunne abcSPROG: ikke eksamen, men vigtigt at bedømme niveau og fremgang At kunne, og at vise hvad man kan, bygger frem for alt på feedback og selvtillid. Glæden ved at kunne bliver desto større hvis den deles med andre. 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 5. At kunne Bikube: Lær din makker noget, som personen ikke kan i forvejen. Find evt. en makker som ikke kan samme sprog som dig. Du kan f.eks. lære din makker at tælle til ti på kinesisk, at sige ”Goddag, hvordan går det?” på russisk, at forklare forskellen mellem o og å på dansk, at folde en svane med origami, hvad LEAN betyder, at lægge en bevidstløs person i aflåst sideleje eller noget helt syvende. Brug et par minutter hver. Husk at give feedback og udvise tillid til din makker/elev. Byt makker og vis hvad du har lært. 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG

Benedikte Skaarup, abcSPROG 6. Opsamling At ville, at forstå, at gøre, at kunne Vilje og motivation Teori/praksis og refleksion/erfaring Fra viden til handling, learning-by-doing Glæden i at vise hvad man kan 28/3 2014 Benedikte Skaarup, abcSPROG