Fremtidens offentlige styring Hvor er vi på vej hen efter NPM?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Assens Kommune 16. November 2012
Lederudvikling.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
MED-udvalget og strategisk skoleudvikling: Veje og vildveje
Afbureaukratisering: Forenkling og fokusering af offentlig styring Offentlige chefers bestyrelse Djøf 7. juni.
Styring og autenticitet
Styring og håndtering af dilemmaer
PPRs roller og kunsten at inkludere
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
27. november 2003Konference for kulturforvaltere Kulturpolitiske strategier Rationel styringstænkning Netværksstyring Kompetencer på tværs.
Samskabende styringsdialoger En rejse gennem tre styringsfortællinger (med ophold ved de brændende spørgsmål fra 22. maj) Workshop Århus 4. Juni 2012.
Styring og dilemmaspil Workshop
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Innovation og gejst som drivkraft i kommunal omstilling Nye veje i folkeskolens overbygning KL 24. april 2012.
Implementeringsudfordringen Fra projektjungel til koodineret udvikling
Tillid Temadag for AMIR
Strategi som forandrings- skabende dialog
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Hvad skal en vision kunne? Kommunalbestyrelsesmøde Hørsholm Kommune 8. oktober 2012.
Nyt partnerskab mellem stat og kommuner SF, Kommunalpolitisk landsmøde 6. februar 2011 Klaus Majgaard.
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Strategisk ledelse i kommuner Hvad skal en strategi kunne?
Styringens dilemmaer på beskæftigelsesområdet
Kvalitet i styringsdialog
Udviklingsstrategier for styring
Forsvarsakademiet 20. September 2012
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Efter New Public Management
Dan Zielke og 1.
Synergi og samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer Center for frivlligt socialt arbejde 6. Juni 2012.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Narrative strategier og fornyelse af velfærd
Fremtidens styring Hvad er på vej?
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Tre perspektiver på styringsmodellen: Fokus – Fornyelse - Dialog
Ny velfærd – Ny offentlig styring Tendenser og strategiske muligheder
Forandringsteorier som kortlægning af fælles praksis
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Ledelse i forskellige retninger
Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
Jagten på autenticitet i offentlig ledelse og styring
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Innovationsudfordringen i politiske organisationer Det Store Chefmøde 20. maj Klaus Majgaard.
Institutionsledelse i sparetider Institutionslederens mulighed for at skabe oprigtighed og fællesskab om institutionens udvikling, når ressourcerne er.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Visioner for fremtidens offentlige lederskab Dansk Kommunikationsforening 20. marts 2012.
Effektdokumentation i bibliotekerne: Får vi sat fokus på det væsentlige? Biblioteksledermøde 7. september København.
Mod en ny oprigtighed i offentlig styring: Fra sorteper til partnerskab KIOL 21. november 2012.
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Generelle udfordringer og perspektiver i vores arbejde med kvalitet, effektivitet og styring KL, Middelfart 4. december 2007 Klaus Majgaard.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Det er en politiske bestilling!
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Dialog og tillid som ny styringsdagorden
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Fremtidens offentlige styring Hvor er vi på vej hen efter NPM? Beskæftigelsesnetværket Vejlefjord 14. marts 2012

Indhold Tre generelle udfordringer Beskæftigelsesområdets dilemmaer Vildveje I styringen Detailstyringens spiral Dilemma-spillet Strategier i krydspres Bud på fremtidens styring

Tre generelle udfordringer Økonomiudfordringen: Fokuseret og stram styring Innovationsudfordringen: Kreativitet og gentænkning af kerneydelser Dialogudfordringen Hvordan udvikler vi en styringsdialog på tværs af organisationen, som kan finde vej gennem disse udfordringer?

Beskæftigelsesområdets dilemmaer Stridende logikker ved det 18. år Børn og unge Voksne Beskæftigelses- perspektiv Helhedssyn på uddannelse og trivsel Socialt behandlings- perspektiv

Beskæftigelsesområdets dilemmaer Stridende logikker mellem matchgrupper Jobklare Pres Fokus på korte forløb eller solid uddannelse? Restriktivt forsørgelsessystem eller social genopretning? Indsatsklare Midlertidigt passive Behandling

Beskæftigelsesområdets dilemmaer Stridende styringslogikker Hierarkisk styring Netværksstyring Procesregulering Effektstyring

Styringsmæssige helgardering? Formål Er der noget område, hvor der ikke er sat detaljerede krav? Er der belæg for, at disse krav virker efter hensigten? Kunne vi opnå formålet på andre måder? Effektmål Indholdskrav Proceskrav Organisering Finansiering Offentlighed

Vildveje: Detailstyringens spiral Fejlfinding Krav om opfølgning Nye krav, øget formalisering Selvbekræftende Flere værktøjer

Vildveje: Dilemma-spillet Styring, hvor kompleksitet og dilemmaer overlæsses fra niveau til niveau Opstille krydspres Appellere til næste niveau om at tage det på sig At sige nej er at ekskludere sig selv Psykologisk dynamik: Double Bind Institutionel dynamik: Desperate Governance

Strategier i krydspres Fundamentalisme Dekobling Skizofreni Balance Refleksion Åbenhed

Vildveje – hvad kan vi lære? Vi er afhængige af hinanden Trods hierarki og styringskæde vil styring ikke kunne lykkes uden deltagelse, ejerskab og kreative overtagelse på alle niveauer Uden anerkendelse, ingen rationalitet Kun ved at anerkende hinandens argumenter, kan rationel styringsdialog lykkes. Gennem en ydmyg forståelse af egen rolle opnår vi reel større handlekraft

Fremtidens offentlige styring 1 Ledelse af læreprocesser Medarbejder Borger Institution Område Forvaltning Byråd Organisationen som en kæde af læringsrum

Fremtidens offentlige styring 2 Enkel og fokuseret styring Få energigivende mål – langsigtede og effektorienterede Mulighed for kreativ fortolkning på eget område Tydelig og ikke-ydmygende feedback –opfølgning med fokus på læring Fjerne distraherende faktorer Målenes værdi ligger i de processer, de motiverer

Fremtidens offentlige styring 3 Sproglig diversitet og dynamik Kausale sprog Forandringsteori Narrative sprog Fortællinger Præskriptive sprog

Fremtidens offentlige styring 4 Rehabilitér mundtlighed Skriftlighed Blind tro på, at vi reflekterer mere, når vi skriver alt ned Brug genrenes komparative styrker

Fremtidens offentlige styring 5 Styring gennem partnerskaber Stat Kommuner Organisationer Aftale langsigtede mål Udforme overordnede forandringsteorier Meta-Governance

Fremtidens offentlige styring 6 Tillid som disciplinering Tillid har intet at gøre med styringsmæssig passivitet og laissez-faire indstilling Tillid er en krævende og stærkt forpligtende relation, som har sine egne selektions- og potentielle eksklusionsmekanismer I stedet for at kontrollere eller sanktionere alle – så er det bedre at differentiere styring og frihedsgrader: Akkreditiering Arbejdsmiljøcertificering Situationsbestemt ledelse

Tillid og følelsen af kontroltab I et patriarkalsk styre er der altid Magtsspil om kontrol mellem patriark og klient (ofte pendler vi mellem begge positioner) Angst for, at “der ikke sker noget” (tænk, hvis du inviterede og ingen kom…) Et partnerskab bygger på modne, tillidsbaserede relationer Udfordrende dialog og reel forpligtethed Anerkendelse af, at nogen siger fra, men at det selvfølgelig har konsekvenser

Fremtidens offentlige styring 7 Kultivér evnen til nærvær og åbenhed Styringen bliver ikke bedre end den måde, vi deltager på Selv ikke den mest gennemtænkte struktur eller metode kan garantere autenticitet og forpligtethed Styring udvikles først og fremmest gennem vores egen deltagelse Evnen til at at være rationel er lig med evnen til at være åben, oprigtig og konstruktiv under krydspres Det kræver at vi arbejder med vores egne defensive mekanismer, patriarkalske angst og tilbøjelighed til konkurrencepræget kommunikation Balancere: rationalitet, magt og engagement

Syv forslag til bedre styringsdialog Anerkend, at hierarkiet består af en kæde af (delvist) selvstændige læringsrum Styr gennem langsigtede mål – med fokus på effekter Understøt sproglig diversitet og dynamik Rehabilitér mundtligheden Styr gennem partnerskaber Disciplinér gennem tillid Kultivér evnen til nærvær og åbenhed