Projektarbejde og kommunikation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Introduktion til Sprogpakken
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
HISTORIE Den mundtlige prøve
Velkommen til temadag om Indholdskanalen. Program: : Indholdskanalens muligheder Baggrunden for Indholdskanalen : Leverandør-præsentationer.
DProg2 E Programmering 2 dProg2 E2010
Om feedback og tilbagemeldinger
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Kvantitative metoder
Lean Netværk AAU.
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Projekt og kommunikation BPAK efterår lektion. Introduktion. 27. august 2012 Anne Hatting ITU
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 1. undervisningsgang.
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 1. undervisningsgang.
Praktisk om opgave og oplæg
1 Samfundsfag og Politik & Administration. 2 Program Velkommen Lidt om uddannelserne Studieform En typisk dag! Beskæftigelse Studieliv.
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Synopsis VIP3/2012.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Store IT- innovationer (SITIN) TØ3. Dagens program Status på OO1 Næsten midtvejsevaluering Ugens opgave.
Tidsplan for eksamen 40s umd
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Årsplan – en kort en lang
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Mød Aalborg Universitet
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Mundtlig matematik eksamen
Usability – øvelse 1: Kortsortering
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
EKSAMEN OG PRØVER.
Kursus i Målgruppeanalyse
Dagens program – ugens program
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
Projekter Fredag den 2. november 2007 Maria Baun Lauridsen.
REGULARITET & AUTOMATER Indhold
En grundig gennemgang af Retorik & Formidling Af gruppe VII.
Sprogbaseret læring i naturfag
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
KNÆK KODEN.
KNÆK KODEN.
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
KNÆK KODEN.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Hvorfor dansk på GF1?.
Infomøde om synteseopgaven
KNÆK KODEN.
Præsentationens transcript:

Projektarbejde og kommunikation 1. undervisningsgang

Dagens program 9.00 - 9.20 Velkommen og gennemgang af dagens program 9.20 - 9.40 Præsentation af underviserne 9.40 - 10.00 Gennemgang af semesterplan 10.15 - 10.45 Eksamen 10.45 - 11.00 …og læringsmål 11.00 - 11.30 Introduktion til læsningsteknik 12.00 - 12.30 Øvelse: interview af sidemand 12.30 - 13.30 Præsentation af sidemand 13.30 - 13.40 Næste undervisningsgang

Claus Brabrand [ brabrand@itu.dk ] [ http://www.itu.dk/people/brabrand/ ]

Uddannelse M.Sc., datalogi, Aarhus Uni., 1999 Université Louis Pasteur, Strasbourg, Frankrig ('95-'96) Ph.D., datalogi, Aarhus Uni., 2003 "Domain Specific Lang's for Interactive Web Services" (ved "The BRICS International Ph.D. School") Ansat på ITU: 1 år (idag!)

Forskningsområder Programmerings-SPROG: Tidligere arbejde: Design, Analyse og Implementation Domain Specific Languages (DSL) Syntax & Transformation Web Teknologi Undervisning & Læring Tidligere arbejde: Tele Danmark Internet, Aarhus (1997) IBM T. J. Watson Research Center, New York (2001) INRIA Research Center, Bordeaux, Frankrig (2003) International Student Center, Board member (2005-'06)

Undervisning Aarhus Universitet (2003-’07): Concurrency Semantik Programmeringssprog Web Teknologi Makro-sprog Aalborg Universitet (ekstern): Programmerings-paradigmer IT-Universitetet (2007-…): Projektarbejde & Kommunikation Program-analyse

Universitetspædagogik Forskning, foredrag, seminarer, kurser, vejledning, ny karakterskala, ... Kort-film: "Teaching Teaching & Understanding Understanding"

Mathias Grüttner [ mag@itu.dk ] [ www.rhetorica.dk ]

Om Mathias Ejer af Rhetorica og ekstern lektor Har seks medarbejdere i firmaet Cand.mag. i retorik fra KU Innovations- og projektleder fra CBS Hum-bas’er fra RUC Stud.mag. i sprogpsykologi Rådgiver vækstvirksomheder i Dansk Iværksætter Forening Har undervist på ITU i to år

Om Rhetorica Rhetorica arbejder med undervisning og konsulentarbejde indenfor formidling, præsentation, kommunikation og retorik. Vi er pt. otte tilknyttede. Alle har også andre formidlingsjobs ved siden af arbejdet i Rhetorica. Dette mener vi, er en af vores styrker – vi kender også til praktisk formidling og ikke kun teorier og analysemodeller. Vores slogan, ”retorik i praksis”, er netop et udtryk for dette – vi kender teorien, men arbejder med praksis.

Semesterplanen 11.-13. gang: Projektarbejde 11.: Gruppearbejde – hvem er du? 12.: Projektarbejde – sådan arbejder man sammen 13.: Bonus! 2.-7. gang: Retorik og formidling 2.: Introduktion til faget 3.: Retorikkens grundbegreber 4.: Retoriske arbejdsmetoder og forarbejdningsfaser 5.: Nonverbal kommunikation – krop og stemme 6.: Situationelle faktorer og argumentation 7. + 8.: Masterclass og skriftlig analyse (både mandag og onsdag!) 9.-10. gang: Arbejdet som softwareudvikler 9.: Systemudvikling – sådan arbejder man med software i grupper 10.: It i organisationer – introduktion til at implementere software

Kursets hjemmeside På http://www.itu.dk/courses/BPAK/E2008/ finder I information om kurset Her er også en opdateret semesterplan Fra siden vil kunne downloades tekster, opgaver og slides fra undervisningen

Eksamen For at deltage i eksamen, skal den skriftlige analyse være afleveret og godkendt. Eksamen tager 40 minutter inkl. votering og feedback – det vil sige cirka 25 minutter, hvor I er ”i ilden”. Eksamen falder i to dele: - 1) Først laver I en præsentation på cirka 5 minutter, som I har forberedt inden. - 2) Herefter trækker I et teoretisk spørgsmål, som I skal svare på. I den forbindelse kan vi spørge rundt i pensum. (Alle læste tekster er pensum.)

Eksamen Træk emne/spørgsmål: 1a) hjemmeforberedt præsentation 5min XX min forberedelse 1a) hjemmeforberedt præsentation 5min 1b) reflektion over "1a)" 5min 2) snak+diskussion om spørgsmål/emne 15min 3) gruppeproblem ( ~ løsning/forebyg.) 5min 4) votering og feedback 10min 0´ 40´ 25´ 30´ 10´ Præsentation Refleksion Votering & Feedback Gruppeproblem Snak og diskussion om spørgsmål

Læringsmål (retorik & formidling) anvende teori mhp. at afholde et mundtligt oplæg om et fagligt emne over for en kendt målgruppe! disponere stoffet, så de centrale pointer formidles klart og tydeligt samt redegøre for den valgte disposition tale til målgruppen og anvende relevante sproglige virkemidler på en situationstilpasset og hensigtsmæssig måde beskrive stemmebrugens og kropssprogets effekt i mundtlig formidling analysere egen non-verbal fremstilling redegøre for styrker og svagheder i en tale samt for den overordnede argumentation og de konkrete metodiske valg, som er foretaget redegøre for argumentationsteori og analysere egne argumenter anvende metoder til at give kritik og feedback og beskrive teknikker til dette

Læringsmål (IT & organisationer) beskrive de centrale elementer i et systemudviklingsprojekt, herunder de vigtigste projektfaser, aktiviteter og typer af dokumentation udarbejde interessentanalyser og redegøre for analysens betydning for projektet redegøre for hvilke typer af aktører der er i organisationer eksemplificere hvordan it kan påvirke en organisation og dens aktører reflektere over de muligheder (fx effektivisering, kvalitetssikring, forandring) og begrænsninger, indførelsen af nye it-systemer kan medføre

Læringsmål (gruppe-/projekt-arb.) redegøre for gruppenormer (herunder eksemplificere specifikke normer samt generelle overordnede kategorier) beskrive og reflektere over gruppeproblemer (og egen rolle i en gruppe)! forebygge og resolvere gruppekonflikter! redegøre for personlighedstyper (herunder hvordan disse kan påvirke gruppedynamikken) etablere en gruppekonstitution beskrive relevante arbejdsdokumenter i projektarbejdet forklare arbejdsdokumenters rolle og formål i projektarbejdet (ift. organisering, koordinering og fremdrift)! beskrive faser i projektarbejdet

Læsningsteknik Inden du læser teksten, skal du orientere dig i den Sørg for at tage noter undervejs – man kan ikke huske det bagefter Hvis du har tid, så læs først hurtigt igennem, så læs grundigere Et par af teksterne mangler lidt i kanten – det er desværre originalen, der har en fejl, så vi kan ikke gøre noget ved det.

Ting, du skal overveje om teksterne Hvem har skrevet teksten? Hvornår er den skrevet? Hvad er formålet med teksten? Hvad vil den dig? Hvorfor er den en del af dette kursus? Hvad skal du lære af den? Hænger den sammen med andre af teksterne? Hvordan kan du forklare tekstens hovedpointer?

Interviewøvelse I har 15 minutter til hvert interview I skal efterfølgende præsentere sidemanden for resten af holdet. I har et minut til præsentationen, så I skal udvælge det vigtigste. Til næste undervisningsgang skal I skrive en sides præsentation af sidemanden. Interviewet kan/bør både omhandle personens baggrund og forventninger til faget/gruppearbejde osv.

Spørgeteknik Spørg gerne den du taler med, hvad de ønsker at opnå med kurset Folk kan generelt godt lide at tale om sig selv Hvis man spørger, får man svar Hav forberedt spørgsmål inden et interview

Hvem? Hvad? Hvor? Hvornår? Hvordan? Hvorfor? Spørg dig selv inden Hvem? Hvad? Hvor? Hvornår? Hvordan? Hvorfor?

Næste undervisningsgang Omhandler retorikkens grundbegreber Skal I aflevere præsentation af sidemanden – gerne elektronisk. Den kan sendes til mag@itu.dk senest mandag klokken 8 eller medbringes. Husk også billede af den interviewede! I skal alle læse Søndergaard om retorikkens grundbegreber i kompendiet, som kan købes i boghandlen på ITU. Desuden skal første gruppe forberede oplæg til mandag.