Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces KaosPiloterne Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces DAG 1 evaluering 2. juni 2004
rasmus jacobsen mobil: 5124 4664 e-mail: rasmus@inkorpi.dk
OPGAVE ROLLE Evalueringsproces Facilitere evalueringsproces Ansvar for progression Holde overblik Overdrage opgaver og ansvar ROLLE Procesleder Tilrettelægge progression Skabe rum for refleksion og dialog Støtte fremdrift mod målsætninger
RESULTATER - formodede Evalueringsproces FORMÅL Evaluere det gennemførte projektforløb som helhed Idéer til dokumentation - disposition Koncept for eksamination Identificere og uddelegere opgaver RESULTATER - formodede Større forståelse, feedback, anbefalinger Plan for dokumentation Plan for eksamination Overblik over og fordeling af opgaver
PROGRESSION Evalueringsproces Onsdag: Evaluering, feedback og anbefalinger Torsdag: Dokumentation og opgaveidentifikation Fredag: Eksamen, opgave identifikation og -fordeling
FORM Jeres proces - vi gør det, der er vigtigt for jer Evalueringsproces FORM Jeres proces - vi gør det, der er vigtigt for jer Omdrejningspunkter: krav fra skolen tanker om evaluering målsætninger
Evaluering - omdrejningspunkter KRAV FRA SKOLEN Evaluere projektet som helhed i fællesskab Uddrage læring fra projektarbejdet - herunder: Refleksion omkring løsning af projektet og organisationsdannelsen Erkendelse og forklaring af organisationsdannelsen Refleksion omkring egen og andres rolle og ageren Idéer til dokumentationen - disposition Koncept for eksamination Identificering af opgaver Fordeling af opgaver
? TANKER OM EVALUERING Evaluering - omdrejningspunkter Måling af resultat og præstation Undersøgelse af proces Evaluering Resultater Projektarbejde Målsætning
? TANKER OM EVALUERING Evaluering - omdrejningspunkter Måling af resultat og præstation Undersøgelse af proces Evaluering Resultater måles i f.h.t. målsætninger ”Eksamination” Gennemgang af handlingsforløb for at lære og blive mere bevidst Refleksion over handlinger Feedback Anbefalinger Personlige mål med at gå på KP
Evaluering - omdrejningspunkter MÅLSÆTNINGER Forventninger Gruppens mål Individuelle mål
MÅLSÆTNINGER - FORVENTNINGER Evaluering - omdrejningspunkter MÅLSÆTNINGER - FORVENTNINGER Hvilke forventninger har du til forløbet? Hvad vil du nå med forløbet? Hvad kan motivere/demotivere dig i forhold til arbejdet? Grupper á 5 personer Overvej spørgsmålene Bliv enige om 1 til 2 punkter pr. spørgsmål
MÅLSÆTNINGER - GRUPPENS MÅL Evaluering - omdrejningspunkter MÅLSÆTNINGER - GRUPPENS MÅL De officielle mål: Evaluering Idéer til dokumentation - disposition Koncept for eksamen Feedback & Anbefalinger Hvad skal vi også/ellers nå? Nye grupper á 5 personer Overvej spørgsmålet Bliv enige om nogle fælles punkter
MÅLSÆTNINGER -INDIVIDUELLE MÅL Evaluering - omdrejningspunkter MÅLSÆTNINGER -INDIVIDUELLE MÅL Hvad vil du have ud af processen? Hvad vil du have afklaret? Hvad vil du undersøge? Hvad vil du have sagt til andre? Hvad vil du høre fra andre? Hvad ellers...? Brug 10 minutter med dig selv... Skriv dine målsætninger ned Vi afrapporterer efterfølgende
QUICK & DIRTY Produkter Præstationer Proces Den glade runde Evaluering - del 1 QUICK & DIRTY Produkter Præstationer Proces Den glade runde Den sure runde
OVERBLIK Beskrivelse af forløb Bedømmelse Feedback & anbefalinger Evaluering - del 2 OVERBLIK Beskrivelse af forløb Bedømmelse Feedback & anbefalinger
BESKRIVELSE Hvad er der sket? Evaluering - del 2 Organisation Resultater Projektarbejde Målsætning Organisation
BEDØMMELSE Hvad synes vi om det der er sket? Evaluering - del 2 Skolens rolle BEDØMMELSE Eksternes rolle Vores rolle Hvad synes vi om det der er sket? Min rolle Målsætning Resultater Projektarbejde Organisation
vi henvender FB til mulighed for at Evaluering - del 2 FEEDBACK Hensigt: At give den person vi henvender FB til mulighed for at udvikle sig. eng. af feed fodre, forsyne + back tilbage Information om virkningen af en proces går fra et registrerende organ tilbage til et kontrollerende organ, der så igen påvirker processen Gyldendal -Fremmedord Feedback
FEEDBACK Evaluering - del 2 Kendt af dig selv Ikke kendt af dig selv JoHari Vinduet Kendt af dig selv Ikke kendt af dig selv Kendt af andre Ikke kendt af Frit område 1 Blindt område 3 Skjult område 2 Ukendt område 4 Joe Luft og Harry Ingham
FEEDBACK Feedback Evaluering - del 2 Bygger på ønsker og holdninger Drejer sig ikke om personligheden, men om handlingerne Andre mennesker er ressourcefulde Min mening er en mening Bygger på ønsker og holdninger Jeg vil bidrage konstruktivt til verden Feedback Jeg lægger mærke til hvad andre mennesker gør Del af en adfærd Jeg tillader mig begejstring over andre mennesker og deres handlinger Jeg fortæller andre mennesker når de gør noget godt/skidt
FEEDBACK Når du giver FB Evaluering - del 2 Skab en fælles reference ramme Forslag til ændringer Din oplevelse og din mening Når du giver FB Handlingsrelaterede konsekvenser Dine følelsesmæssige reaktioner
FEEDBACK Udfordringer Evaluering - del 2 Personlige I relationen Forestilling om at være i konkurrence med andre Ønske om ikke at såre andre Personlige Forestillinger om reaktioner Blufærdighed Udfordringer I relationen Er det min opgave? ”Mig mod dig” -stemning Skabe tryghed Trang til at overbevise om mine synspunkter
FEEDBACK & ANBEFALINGER Evaluering - del 2 FEEDBACK & ANBEFALINGER Feedback til skolen og eksterne Gruppevis - projektgrupper Find punkter i ønsker at give FB på Formuler jeres budskaber
FEEDBACK & ANBEFALINGER Evaluering - del 2 FEEDBACK & ANBEFALINGER Feedback imellem grupper Gruppevis - projektgrupper Find punkter i ønsker at give FB på Formuler jeres budskaber
FEEDBACK & ANBEFALINGER Evaluering - del 2 FEEDBACK & ANBEFALINGER Feedback imellem individer Individuelt Find punkter i ønsker at give FB på Formuler jeres budskaber