Kunsten at kunne tænke op

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Tid til ledelse Henrik Leslye.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
ADHD – Når helikopteren ikke kan lette
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Divergent og Konvergent
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kjeld Fredens er læge og hjerneforsker
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Idræt - også for sindslidende
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Mentaltræning Målsætning
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Leise Passer Jensen Version EK Netværk Iværksætter og selvstændig - et forum for iværksætterkvinder i EK, der ønsker at imødekomme nogle.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Didaktisk relationstænkning – begreberne. Kjeld Fredens
Chris Argyris f
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Kultur i organisationer
Ledelse af innovation og kreativitet
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
NOEA/Aalborg Universitet
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
27. Sep 2012 Line Fredens Violinist, kandidat og solistklasse
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Hvad er mål/resultat (output)?
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
Kodeks for offentlig topledelse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Niveauer for læring i organisationen
- et udviklings- og dialogværktøj
Workshop Motivation og fokus på målet
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Den lærende organisation
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
”Neuroleadership” Innovation og ledelse. Hjernen som medspiller
Socialisering Kapitel 5.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
MERETHE KLINT (UDVIKLING – FORANDRING – INNOVATION)
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Det gode partnerskab Partnerskabsaftalen som dialog-redskab til afklaring af fremtidig perspektiver for partnerskabet.
Den pædagogiske læreplan
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Kunsten at kunne tænke op Fredens K: Innovation og ledelse – hjernen som medspiller. Academica, 2009 (august). Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle15.6.09 1

Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle15.6.09 Lederen udstikker retningen men medarbejderne lægger værdierne til Retning + værdi = innovation Retningssystem Kontrol Den målrettede adfærd Lineært system Eksekutivfunktioner Ydre motivation Diskurs og møder Hjernens langsomme system Er kontrollerende og stabiliserende Værdisystem Ideudvikling Den følelsesmæssige koordinering Non-lineært system Komplekst adaptivt system Indre motivation Dialog og feltarbejde Hjernens hurtige system Er ideskabende og følelseskoordinerende Latteren opstår i hjernens hurtige system. Den er spontan Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle15.6.09 2

Overblik og-eller detalje Dimensioner Holist Analytiker Helhed-del Helhed Del Imaginær-verbal Imaginær Verbal Intern-Ekstern Intern Ekstern Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle15.6.09

Det hurtige og det langsomme system Kan kontrollere og stabilisere Analytisk Eksplicit Seriel Kontrolleret Lav kapacitet Forståelse Oplevelse Handling Det hurtige system Er opfindsomt og ideskabende Holistisk Implicit Parallel Automatisk Stor kapacitet Situationsafhængig Foredrag ved Kjeld Fredens, Cowi 30.4.09 Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle15.6.09 4

At være indstillet på en overraskelse Den lille tanke – aha! Hvor lidt kan vi nøjes med? Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle15.6.09 5

Lederens hjerne Mesteren Mintzberg JP 2.5. 2007 Videnskab Kunst Håndværk ”Out of the box” Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle15.6.09

I boksen: Laterale del Udenfor boksen: Mediale del og frontale pol Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle15.6.09

Læringshierarki Aktiv læring Selvinitieret, skabende læring. Selvstændig læring indenfor given rammer. Instruktionslæring. Adfærdsformning og programmeret læring. Klassisk betingning og habituering. Indre motivation Metakognition Ydre motivation Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle15.6.09

Læringshierarki Aktiv læring Selvinitieret, skabende læring. Selvstændig læring indenfor given rammer. Instruktionslæring. Adfærdsformning og programmeret læring. Klassisk betingning og habituering. Coache Instruere Guide Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle15.6.09

Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle15.6.09 Krop og hjerne Krop Sind Verden Fysiske-krop Mentale-krop Sociale-krop Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle15.6.09

Hvad er god form? Kropsskema Procedural viden Bevidstgjort kropsskema Kropsbillede Fysiske-krop Mentale-krop Sociale-krop Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle15.6.09

Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle15.6.09 Hvad er en krop? Niveau: Kropsniveau Funktionel og strukturel integritet Personniveau Aktivitet Samfundsniveau Deltagelse Hvad er en krop? Fysiologiske processer, som påvirker adfærden Som den opleves og håndteres af personen Kropsidealer Som den opleves af andre, og som man efterlever Læringsformer Ikke reflekteret Reflekteret Mimetisk. Hvad er motorik? Neuromotorik Psykomotorik Sociale handlinger. Gestik og ritualer Videnskab og evaluering: Natur videnskab Human Samfunds Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle15.6.09

Hvad er et team? Kjeld Fredens En gruppe af personer med komplementære kompetencer, der arbejder tæt sammen for at nå fælles mål Kernefaglighed Fællesfaglighed Tværfaglighed er ikke en trussel mod ens faglighed men en fordel, fordi man udfordres på ens tavse kunnen (kernefaglighed) Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle15.6.09

Hvilket niveau befinder teamet sig på? Kjeld Fredens Det begynder med en arbejdsgruppe, som mødes for at udveksle erfaringer. Det næste led på vejen er pseudo-teamet, hvor man har skabt et kollektivt samarbejde. De enkelte medlemmer fungerer dog overvejende på egne præmisser, man er især optaget af sit eget, og der er ikke formuleret fælles mål. Den fælles indsats i en pseudo-gruppe er ringere end hvad hvert enkelt medlem har mulighed for at præstere alene. Det potentielle team forsøger at skabe et reelt samarbejde, men arbejdet hæmmes af uklare mål og manglende visioner. Ingen føler det helt store ansvar for gruppen. Det virkelige team er en gruppe individer med komplementær kompetence. Hvert medlem er indstillet på at fremme en arbejdsproces, som sikrer fælles mål og fælles ansvar. I høj-præstationsteamet finder vi de egenskaber, der kendetegner det virkelige team, men samtidig har medlemmerne taget ansvar for hverandres personlige udvikling. Her møder vi det mest effektive team og den reflekterende lærer. Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle15.6.09

Teamdannelse – ledelsens opgaver Kjeld Fredens Lederen skal bidrage til, at målene for arbejdet formuleres på en klar, relevant og meningsfuld måde for alle i gruppen. Lederen skal fremme tilslutning til målene og troen på, at de er relevante, vigtige, hensigtsmæssige og realistiske. Lederen skal motivere medlemmerne i gruppen til at samarbejde om at udvikle de kompetencer, der er nødvendige for at udføre opgaverne på en tilfredsstillende måde. Lederen skal organisere arbejdet på en sådan måde, at gruppen får mest muligt ud af de enkeltes stærke sider. Lederen skal håndtere relationerne mellem gruppen og andre aktører i omgivelserne. Lederen skal lave en klar og realistisk plan for arbejdet, og han eller hun skal hele tiden evaluere og tilpasse arbejdet til målene. Lederen skal bekæmpe tendenser til den gruppetænkning der isolerer teamet fra dets organisatoriske sammenhæng. Teamet skal bevare en åben og konstruktiv meningsudveksling, der øger videndeling i organisationen. Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle15.6.09