Kan visioner og strategier give lederen mere tid. OUH, den 3

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Jan Forsing og Lisa Andersson
v/ afdelingsledelsen VELKOMMEN!
PR KAMPAGNE.
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Dialogmøde med Nordjyske Patientforeninger Tirsdag den 22. maj 2012
Ny, offentlig myndighed – Udbetaling Danmark
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
3-timers møder på Regionshospitalet Randers
Roskilde Tekniske Skole
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Agenda Hvad rører der sig nationalt? Hvad rører der sig tværregionalt?
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Merlivs seminar 27. August 2008
Udfordringen med at skabe læringsrum, og retning i de unges liv
Date :31 1.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Arbejdsglæde eller sygefravær
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
ScienceLab -Et naturfagligt samarbejde i Faaborg-Midtfyn Kommune.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Implementering af brandingstrategi på nettet
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
1 Ambulant genoptræning i Region Midtjylland: 2007 Sundhedskoordinationsudvalgsmøde 18. maj 2009 v/ senior projektleder Susanne Reindahl Rasmussen, Ph.d.,
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
v. Marianne Jensen Sygeplejefaglig direktør
Lederseminar 2014 Varde Kommune
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Generalforsamling i Støtteforeningen for Kulturstedet Lindegaarden 1.Valg af dirigent og referent 2.Godkendelse af dagsorden 3.Bestyrelsens beretning om.
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
Kort præsentation Jesper Holmelund Jørgen Peter Ærthøj
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Bitten Gøtzsche Onkologisk speciale Klinik Kirurgi - Kræft
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Hospitalsenheden Silkeborg – fremtidens udfordringer i arbejde med sundhed v/Hospitalsdirektør Lisbeth Holsteen Jessen.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Omstillinger - mere end besparelser
Regionsmøder marts 2015 v/adm. direktør Kim Høgh.
1 Sygehuset som en helhed I formiddagens program har der været fokus på fælles akut- modtagelser (FAM). Det, at der ændres på, hvordan de akutte patienter.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
2016 En værdig død Sundhedsstyrelsens satspuljeprojekt.
S IRCULUS Patienttilfredshedsundersøgelse August 2015.
Dialogmøder d1-d10 – September 2017
Vidensbaseret praksis i botilbud
VELKOMMEN Stort fællesmøde for Almen Praksis på Fyn Tirsdag den 31
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Kan visioner og strategier give lederen mere tid. OUH, den 3 Kan visioner og strategier give lederen mere tid? OUH, den 3. oktober, 2008 Marianne Jensen, oversygeplejerske Carsten Thordal, ledende overlæge Medicinsk afdeling Regionshospitalet Viborg, Skive

Regionsdannelsen - en anledning til nyorientering - Med afsæt i Et tiltagende brugerorienteret sundhedsvæsen Den Danske Kvalitetsmodel / andre målinger og Stjerner Kronikermodel Foretog vi Litteratursøgning Afvejning af egne erfaringer Drøftelse og vurdering Og besluttede at Arbejde med Vision og Strategier i afdelingen Uden tanke på eventuel tidsgevinst!

John Kotters teori om forandringsledelse Skabe en følelse af nødvendighed Samle en magtfuld gruppe om opgaven Skabe en vision og læg nogle strategier Kommunikere til og med alle Fjerne så mange barrierer som muligt Skabe og fejre små succeser Hold fast og stil stadige krav Fortsæt til det er blevet en del af kulturen

Hvordan kom vi så i gang? Fortalte alt og alle om den nye virkelighed vi var blevet en del af (Jan./Feb. 2007) Underviste lederne i afdelingen i John Kotters teorier (Feb. 2007) Fortsatte til alle (de fleste) havde indset, at det var nødvendigt at ændre vanlig praksis Formulerede en vision og nogle strategier ( Marts 2007) Har fulgt op og holdt fast lige siden

Vision for medicinsk afdeling 2007 - 2009 Inden udgangen af 2009 er medicinsk afdeling kendt og respekteret for, i en venlig og imødekommende atmosfære, at levere omkostningseffektive topprofessionelle sundhedsydelser i veltilrettelagte, komprimerede patientforløb, der tilgodeser borgernes behov for hurtig, effektiv udredning og behandling og pleje.

For at indfri denne vision fulgte vi tre strategispor Konstant fokus på optimering og udvikling af patientforløbene Eksponering af vores initiativer hvor som helst og når som helst Fællesskab, sammenhold og trivsel på arbejdspladsen

1: Hurtig og effektiv udredning og behandling Kronikermodellen Akkreditering Arbejdsgangsanalyser Arbejdstilrettelæggelse i relation til patientforløbene Opgaveglidning Dialogbaserede aftaler med de involverede parter Relevante IT-baserede løsninger Tilbagevendende kvalitetsanalyser på udvalgte parametre Anvendelse af audit som fortløbende aktivitet

2: Eksponering af de enkelte fagteams i medicinsk afdeling Offentliggøre vores gode resultater i ”Skopet”, på hjemmesiden, i de regionale aviser, Radio og TV-stationer e.t.c. Deltage på konferencer og kongresser med orale indlæg og/eller posters og synliggøre resultaterne i og udenfor afdelingen Afholde ”Åbent Hus” arrangementer Åbne dørene for medarbejdere fra andre medicinske afdelinger Invitere praktiserende læger og sygeplejersker fra Primær sundhedstjeneste Udvise en venlig og imødekommende kommunikation overalt

3: Fællesskab og sammenhold Sikre at medarbejdere og ledelsen deltager i den fælles sensommerudflugt for hele medicinsk afdeling Holde nytårskur for alle medarbejdere i medicinsk afdeling, hvor det forgangne år evalueres og planer lægges for det kommende Ledelsesgruppemøde tre gange årligt (efterårs- og forårsseminar samt juleafslutning) Fremme sociale aktiviteter i de faglige teams

Hvordan er det så gået? Vision og strategier blev præsenteret for leder-gruppen på et seminar i marts 2007 Materialet blev præsenteret for alle medarbejder-grupper frem til sommerferien og deres kommentarer blev indarbejdet i formuleringerne Små tiltag i den rigtige retning blev identificeret og videreformidlet gennem ugentlige nyheds-breve til alle

Hvordan er det så gået? På alle møder blev der snakket vision og strategi og små succeser blev formidlet videre ud i organisationen Der blev snakket vision og strategier på sommersejlturen i september 2007 Der blev afholdt et to-dages lederseminar i november 2007, hvor der blev snakket vision og strategi

Hvordan er det så gået? Ved juleafslutningen i december 2007 blev der gjort status og snakket vision og strategi Ved Nytårskuren januar 2008, hvor over 100 medarbejdere deltog, blev der gjort status og snakket vision og strategi Ved lederseminaret i marts 2008 fremlagde tre af specialerne, hvordan de havde arbejdet med vision og strategi

Hvordan er det så gået? Ved sommerfesten i september 2008, kom vision og strategi på vers Næste lederseminar er planlagt til 30. oktober, Juleafslutning til 18. december og Nytårskuren til 15. januar 2009 – temaet?

Hvordan kan vi så se om vi bevæger os i den rigtige retning? Andel af ambulante- i forhold til stationære forløb Indlæggelsestid Antallet af opgaver, der er gået fra en faggruppe til en anden IT-baserede løsninger Ændring af uhensigtsmæssigheder afdækket via audits

Hvordan kan vi så se om vi bevæger os i den rigtige retning? Antallet af offentliggjorte artikler fra/om vores afdeling Deltagelse med posters eller orale indlæg på konferencer og kongresser Afholdte Åbent-hus arrangementer Intensiveret samarbejde med Praksis Patienttilfredshedsundersøgelse Etc. etc.

Har det været en god ide at arbejde med vision og strategi? Det har skabt fællesskab og sammenhold i afdelingen Bevæget organisationen i den rigtige retning Gjort det nemmere at afgøre om nye tiltag skal implementeres Skabt tid og rum til yderligere udvikling Medført forespørgsler om vores aktiviteter fra deltagere på konferencer og kongresser

Har det været en god ide at arbejde med vision og strategi? Ja – det har ganske afgjort været en god ide Ja – det har givet ro i vores organisation som har satset på fælles mål Ja – vi har fået frigjort tid

En tilføjelse

Tid finder man også i en afdelingsledelse Ved at være loyal Ved at undlade at positionere sig selv Ved at erkende og anvende hinandens styrke og fortrin Ved at være leder og ikke fagperson Ved at være professionel Det giver tid!