Religion og Oldtidskundskab

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Perspektivering i oldtidskundskab
Advertisements

Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Læring i Multikulturelle Kontekster
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Velkommen til orienteringsmøde Odense Katedralskole.
Når et fag tilhører to hovedområder – at kunne religion som samfundsvidenskabeligt og som humanistisk fag.
Metode i AT Religion.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Imperialisme Fra Cæsar til Bush
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Almen studieforberedelse
Klassisk studieretning sprog og kulturhistorie hvis du vil være supergod til sprog og forstå grundlaget for europæisk kultur og tankegang.
Fagets formål, fokus og fagmål
KS – et eksempel "Gode forløb og erfaringer med nuværende prøveform v/lærere i ks" De nærmere stikord til jeres punkt kunne være: - planlægning.
Videnskabsteori og faglige metoder
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Almen sTudieforberedelse AT
Kristendom på HF Fagdidaktisk kursus religion 24. – 27. september 2013
Religion på B-niveau Christina Egholm.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Religion og videnskabsformer
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Hvordan kan oldtidskundskab være innovativt? Muligheder i forhold til innovationsvinklen i AT.
Problemorienteret projektarbejde
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Oldtidskundskab som valgfag på HF. Grækenland Blåt Middelhav Hvide strande Bjerglandskaber Oliventræer Solbrun hud Afslapning.
Filosofi i Oldtidskundskab efter reformen
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
Historie i fagligt samspil
Tiltrædelsesforelæsning Harry Haue 30. september 2008 Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier Syddansk Universitet.
ASF-bekendtgørelsen ASF har to elementer: sproglig bevidsthed sproglig analysefær- dighed ASF- forløbet er: sammenhængende et samarbejde mellem dansk og.
Videnskabsteori og metode
Udvikling af fiktionskompetence
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Historie i fagligt samspil. Histories særlige forpligtelse ”Faget historie indgår i samtlige studieretninger og får derfor et særligt ansvar for at medvirke.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser
SKABELON.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller Teoretisk pædagogikum.
Hvad er AT – almen studieforberedelse
v/ Anne Mørk, Institut for Historie og Center for Amerikanske Studier
Udkast til justering af KS
Introduktion Mål (Dem fra Meebook)
Den naturvidenskabelige metode
Teoretisk pædagogikum
Naturfag.
Religionsfaget i stx og hf
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
KS – kultur- og samfundsfag på HF Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
Kristendom – elevaktivering Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Dansk-historieopgaven
Didaktiske planlægningsmodeller
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Religion og Oldtidskundskab ”Der skal to til tango…” Langkær Gymnasium & HF, E2007 © Claus Vestergaard Sørensen og Marie-Louise Ebert Lauritsen

Faglige mål – mulige koblinger? Oldtidskundskab Eleverne skal kunne: analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster og græske monumenter både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger gennem læsning af antikke tekster. Religion Eleverne skal kunne: redegøre for grundlæggende sider ved kristendommen, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser redegøre for væsentlige sider af yderligere to verdensreligioner, hvoraf den ene skal være islam redegøre for religiøse fænomener som myte, grundfortælling, kosmologi, eskatologi, ritual, åbenbaring, lære og etik anvende elementær religionsfaglig terminologi karakterisere, analysere og perspektivere tekster og andet dokumentarisk materiale fortolke og vurdere religiøse synspunkter og problemstillinger såvel ud fra en religiøs selvforståelse som ud fra sekulære, herunder religionskritiske, synsvinkler formulere sig om væsentlige problemstillinger vedr. forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst formulere sig om etiske problemstillinger. © Claus Vestergaard Sørensen og Marie-Louise Ebert Lauritsen

© Claus Vestergaard Sørensen og Marie-Louise Ebert Lauritsen Mødepunkt i dannelsen Vardåsen kirke, Norge. Vinder af ’Betonprisen’ 2004 © Claus Vestergaard Sørensen og Marie-Louise Ebert Lauritsen

Mødepunkter - forslag Der skal to fag til – ellers en tom øvelse Metodiske fællestræk Arbejdsformer Materiale Faglige mål Nutidsaspektet – den studerendes undren Begreber - begrebsafklaringer Der skal to fag til – ellers en tom øvelse © Claus Vestergaard Sørensen og Marie-Louise Ebert Lauritsen

Det konkrete samarbejde Forløb Tilrettelæggelse Praksis Almen Studieforberedelse © Claus Vestergaard Sørensen og Marie-Louise Ebert Lauritsen

Tilrettelæggelse med tekst/genstand som fælles punkt Oldtidskundskab Religion Tekst / Genstand Religion Religion © Claus Vestergaard Sørensen og Marie-Louise Ebert Lauritsen

’Emne’-forløb mødepunkt her? hermeneutisk metode? mødepunkt her? tekst/genstand? film? mødepunkt her? Miniprojekt? Opgave eller test? Udlægning af tekst med to faglige vinkler?) Tematisk fælles Oldtidskundskab Religion © Claus Vestergaard Sørensen og Marie-Louise Ebert Lauritsen

Almen Studieforberedelse To fluer med ét smæk… Et 3. ikke-humanistisk fag bør inddrages (Historie, Geografi etc.) Koncentreret, afgrænset projektforløb Opøvelse af bl.a. humanistisk metode Relief på Peterskirken, Jesus Kristus overdrager St. Peter  Himmerigets nøgler © Claus Vestergaard Sørensen og Marie-Louise Ebert Lauritsen

Præcision – et eksempel fx 3 fælles lektioner á 45 min i 2. sem. Kort intro fra begge fag Analysér teksten /genstanden Diskuter og præcisér fagenes tilgange og udbytte af teksten /genstanden Plenum Tekst / genstand © Claus Vestergaard Sørensen og Marie-Louise Ebert Lauritsen