Oplæg om problemorienteret projektarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
Advertisements

Verden ind i undervisningen
Problemløsningsteknikker
Metode i AT Religion.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Naturfag klassetrin (gymnasiet) Mundtligt at kunne udtrykke tanker om emner med naturvidenskabeligt og matematisk.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Projektarbejde En praksishistorie.
Sigrid .
Det Internationale Område
Kursus i problemformulering
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
E- undervisning Videreuddannelse for fysioterapeuter Diplomuddannelse.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Intro og Problemformulering
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Eksamen og eksamensbilag :
Fokus på læring og dannelse
: Ulighed og uddannelse - Akademisering af uddannelsessystemet? Martstræf 2011 Gry Poulsen.
Teo.pæd. og den afsluttende opgave
AT - Viden i spil.
3g Studie Retnings Projekt
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Synopsis VIP3/2012.
Intro og Problemformulering
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
Problemorienteret projektarbejde
Udvidet problemformulering
Problemorienteret projektarbejde
Synopsis VIP13 HH3.
 1. lektion › Oplæg om synopsis › Oplæg om den individuelle fremlæggelse, vejledning og godkendelse af problemformulering i uge 6  2. lektion › Oplæg.
Det Internationale Område
Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Studieretning: Samf A, mat B, idræt B.
VITUS BERING DANMARK VEJLEVEJ 150 DK-8700 HORSENS TLF FAX:
Årsplan – en kort en lang
Værkstedsundervisning
Litteratursøgning i forbindelse med bacheloropgave
OSO.
Gruppearbejde – muligheder og udfordringer
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Kunstnergruppen Problemformulering: Der eksisterer ikke en effektiv formidling af/platform for, digital kunst på internettet. Vi vil finde ud af, hvordan.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SKABELON.
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Projektopgaven.
Sso SKRIV!.
Teoretisk pædagogikum
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Projektuge Randers hf og vuc
Velkommen til Metode i DIO.
Studieretningsprojektet
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
SRO SKRIV!.
Præsentationens transcript:

Oplæg om problemorienteret projektarbejde DIO 2013 Learnmark Horsens Oplæg om problemorienteret projektarbejde

DIO 2013 Learnmark Horsens Hvad er problemorienteret projektarbejde? Tager udgangspunkt i at løse et problem Elevstyret arbejdsform Ofte tværfagligt/flerfagligt Tysk opfindelse fra 1970´erne Ofte gruppearbejde, men også individuelt

DIO 2013 Learnmark Horsens Hvorfor problemorienteret projektarbejde? (1) Eleverne lærer at arbejde mere selvstændigt Mulighed for fordybelse inden for ét område (”problemet”) Eleverne lærer bedre at formidle sin viden

DIO 2013 Learnmark Horsens Hvorfor problemorienteret projektarbejde? (II) Bedre indlæring hvis eleven selv har fundet og bearbejdet informationerne Lærer at fagene kan spille sammen Mere erfaring med informationssøgning Projektarbejdet har lav lærerstyring

DIO 2013 Learnmark Horsens Hvorfor problemorienteret projektarbejde? (III) Længere afstand til læreren Mulighed for at arbejde med ”egne” problemer Mere og mere brugt på de videregående uddannelser i Danmark …”den der laver noget, lærer noget”…

DIO 2013 Learnmark Horsens Hvordan foregår problemorienteret projektarbejde? Udgangspunktet er en undren eller nysgerrighed om det overordnede emne Afgrænsning af arbejdsfeltet via læsning, film, opgaver, diskussioner og oplæg Endelig valg af emne og 2 fag, hvorudfra der stilles ét hovedspørgsmål (problem)

DIO 2013 Learnmark Horsens Opstart Problemformulering Planlægning, herunder metodeovervejelser Arbejdet Afslutningen Evalueringen

DIO 2013 Learnmark Horsens Problemer med problemorienteret projektarbejde (1) Kræver en klar og afgrænset problemformulering, der er styret af et konkret problem, og som udspringer af det overordnede tema (fx globalisering) Ofte tidskrævende arbejdsform

DIO 2013 Learnmark Horsens Problemer med problemorienteret projektarbejde (1I) Mindre støtte fra læreren - risiko for diskurs Kræver større selvstændighed hos eleven Kræver et større ansvar hos eleven

DIO 2013 Learnmark Horsens Eksempler (I) Overordnede emne: Apartheid i Sydafrika Hovedspørgsmål: Hvad er apartheid? Er det et godt hovedspørgsmål?

DIO 2013 Learnmark Horsens Eksempler (2) Et bedre hovedspørgsmål kunne være: Hvorfor afskaffede regeringen i Sydafrika apartheid i 1994? Er der et problem? Hvordan kan vi bruge de taksonomiske niveauer?

DIO 2013 Learnmark Horsens Eksempler (3) Nyt overordnet emne: Finanskrisen Hovedspørgsmål: Er finanskrisen ovre? Er det et godt hovedspørgsmål?

DIO 2013 Learnmark Horsens Eksempler (4) Nej, fører frem til et ja/nej svar, og man kan ikke bruge de taksonomiske niveauer Et bedre hovedspørgsmål kunne være Hvorfor kom finanskrisen?

DIO 2013 Learnmark Horsens Hvad har I overvejet at lave DIO om?

DIO 2013 Learnmark Horsens Spørgsmål til oplæg om problemorienteret projektarbejde