Holluf Pile Skole, 9. c Uge 3 Mandag og fredag: 8.00 – 9.30

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Læringens fundamentale processer
Mellemtrin EMU.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Energi- & Vandværkstedet
Grønt flag grøn læreruddannelse
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Arbejdspladsudvikling
Undervisningsmaterialer miljøambassadørkurser
Almen studieforberedelse
Vejen går til Årets julemesse Klik med musen for at skifte billede.
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
Bæredygtighed… Og transport.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Et uformelt læringsmiljø
Faglig læsning 2.
Udviklingsplaner Sønderborg
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Fagets formål, fokus og fagmål
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Grønt flag – Grøn skole - Om energi på en skole -.
Hvad ved du om affald? Fessor kan lære dig mere om, hvad der sker med dit affald på
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Grøn skole. Grøn skole - nationale krav:  Undersøgelse: Undersøg Undersøg naturen omkring skolen. Find ud af hvilke planter og dyr der findes i nærheden.
Arbejde i temagrupper Metode:
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Refleksioner og opsamling ift. i går
Større Skriftlig opgave
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Obligatorisk selvvalgt opgave
Årsplan – en kort en lang
AffaldVarme Aarhus Aarhus Katedralskole Kan du holde varmen? Samarbejde mellem AffaldVarme Aarhus og Aarhus Katedralskole.
Obligatorisk selvvalgt opgave
LINK Camp 2012 Helle Karina Pedersen Uddannelseschef EAL.
Affald og genbrug.
Terminsprøver december  Kom i god tid. Helst 15 min. Før prøven begynder  Find din plads. Dit navn og prøvenr. Står på bordet.  Du skal selv.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Øvelsestimer (opgave 7) v/Morten Davidsen Læser til daglig cand.merc.(dat.) på CBS.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
En Bæredygtighed Fremtid mobiltelefonen
Læremidler til MADKAMP Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Bæredygtighed og produktionsoptimering :. Overordnet program:  Definition af bæredygtighed  Definition af besparelser  Gennemgang af matrix  Strukturering.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/2018 De 17 Verdensmål
Instruktion til mødeledere
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Den gode tone Lse.
DEN GODE STIL.
DEN GODE STIL.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Sæt dit aftryk Undersøgelse
Den gode tone Lse.
Eksamen D. 18/ Varighed: 30 min
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Holluf Pile Skole, 9. c Uge 3 Mandag og fredag: 8.00 – 9.30 Udarbejdet af: Gitte, Maria, Anders & Morten

De nationale krav til temaet er: Undersøgelse: Affaldets vej I skal finde ud af, hvad jeres kommune gør med affaldet fra boliger og jeres skole. Følg en eller flere typer affald fra skolen og til hvor det ender. Kommunen har en affaldsplan, find ud af hvordan den lyder. Besøg 3 forskellige virksomheder og få svar på hvad de gør med deres affald.   Besparelse: Dit og skolens affald I skal undersøge, hvilken slags affald der opstår på skolen, i klasserne, på kontoret, i faglokaler. Der skal udvikles en plan, der formindsker mængden af affald. Derefter skal I lave en affaldssortering og formindske mængden af papiraffald med mindst 10%. Den praktiske del: Skolens kompostbeholder Der skal bygges en kompostbeholder til skolens madaffald, haveaffald med mere. Kompostbeholderen skal passes, så der skal laves en plan over, hvem der tager sig af den.  Formidling: Kom ud med det Skolens arbejde med affald skal formidles. Det kan være udgivelse af en folder om råd til, hvordan man formindsker sit affald. Det kan være en plakat, der bliver hængt op til skue for lokalsamfundet. Det kan også være omtale i de lokale medier, udstilling på det lokale bibliotek, en debataften eller lignende.

Undervisningsplan Geografi Uge Trinmål Læringsmål Aktiviteter Materialer 1 Geografi Naturgrundlaget og det udnyttelse - beskrive vigtige forhold, der har indflydelse på vejr og klima – herunder menneskelige aktiviteter, der kan påvirke vejr og klima. - vurdere anvendelser af naturgrundlaget i perspektivet for bæredygtig udvikling og de interessemodsætninger, der knytter sig hertil. Kultur og levevilkår - forholde sig til de miljømæssige konsekvenser af samfundenes forbrugsmønstre og udnyttelse af naturgrundlag Arbejdsmåder og tankegange - indsamle og bearbejde relevante geografiske oplysninger gennem elektroniske medier samt fremstille og formidle grafiske afbildninger og præsentationer. Kendskab til Odense Renovation. Kendskab til skolens affald. Kendskab til miljømæssige konsekvenser. 1. Introduktion (Grønt flag grøn skole) 2. Introduktion (Affald) 3. Paropgaver Papirets vej i hhv. papirkurv og skraldespand. Nedbrydningstid på forskellige materialer. Undersøg skolens affaldsplan. Genbrugsgruppen. Elektronisk affald. 4. Lektie (Undersøg hvad I gør med affald i hjemmet.) Computer, kopier m.m. Karton til planche. 2 Overvejelser over eget private husholdningsaffald. Refleksion over egne handlinger. Fremlæggelse af paropgaver. Fælles snak om hvad eleverne gør med affald i hjemmet. Undersøg hvad I kan gøre bedre i hjemmet og skolen i forhold til affald. Opsamling i plenum. Overhead, smartboard m.m.

Undervisningsplan Besøg af miljøunderviser 3 Besøg af miljøunderviser (Odense Renovation, Fjernvarme Fyn og Vandcenter Fyn.) 4 + 5 Formidling: Eleverne deles i grupper og arbejder med følgende: Bygger kompost til skolen. Laver foldere om affald. osv. Træ, skruer m.m. Computer m.m.

Paropgaver Opgaveformulering: Produkt: PAPIRETS VEJ Undersøg hvad der sker med det papir vi smider ud i henholdsvis papirkurven? skraldespanden? Vis papirets to forskellige veje på en planche. Link: www.affald.dk

Paropgaver Opgaveformulering: Produkt: NEDBRYDNINGSTID Hvad er nedbrydningstiden på Dåse Tyggegummi Cigaretskod Æble Ølflaske Vandflaske Appelsinskrald Papir Batteri Jern nylonstrømper Lav en graf over nedbrydningstiden på ovenstående. Gå i naturen og tag billeder af affald. Kan I se om nogle af effekterne er under nedbrydning?

Paropgaver Opgaveformulering: Produkt: SKOLENS AFFALDSPLAN Undersøg skolens affaldsplan (Tal med skolens pedel, ledelsen, hjemkundskabslærere m.fl.) Sorterer skolen affaldet? Hvordan? Genbruges papir? Har I bemærket nogen ændringer i skolens affaldsplan fra I startede på skolen og frem til nu? Hvilke tiltag har skolen gjort sig indenfor denne periode? Sorterer hver klasse deres affald? Kan man på skolen skære ned for mængden af affald? Hvad kan skolen gøre og hvad kan hver elev gøre? Overvej om skolens affaldsplan kan forbedres og hvordan? økonomi Lav en planche som illustrerer udviklingen af skolens affaldsplan samt ideer til fremtidige tiltag.

Paropgaver Opgaveformulering: Produkt: GENBRUG Hvilket affald kan genbruges? Giv 3 eksempler på ting, som genbruges til deres oprindelige form/formål, samt 3 eksempler på ting, som bliver omsmeltet til andet (minus papir) Lav en planche, hvor I argumenterer for genbrug (herunder slogan, gode råd m.m.)

Paropgaver Opgaveformulering: Produkt: ELEKTRONISK AFFALD Se vedlagte film: ”Elektronisk affald til Kina” samt (www.affald.dk/elektroniskaffald) Hvad gjorde du med din mobiltelefon sidst du skiftede den ud? Hvad gør vi i Danmark med elektronisk affald? Hvad består elektronisk affald oftest af? Forklar fordele/ulemper ved at eksportere elektronisk affald. Lav en planche, hvor I viser hvad vi i Danmark gør med elektronisk affald samt giv eksempler på skadeligt indhold i elektronisk affald.

Refleksion Spørgsmål til os selv efter undervisning: Hvordan ville vi formindske mængden af papiraffald med 10% i praksis? ? ? Hvilke 3 virksomheder ville vi besøge med klassen? ? Bør man kende skolen, klassen og lokalområdet for succes? ? Hvordan motiveres elever til Grønt Flag, Grøn Skole?