Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Bæredygtighed… Og transport.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Bæredygtighed… Og transport."— Præsentationens transcript:

1 Bæredygtighed… Og transport.
- En emneuge med udgangspunkt i Grønt flag – Grøn skole.

2 Mål – Fælles mål – Slutmål og trinmål efter 9. klasse.
Beskrive den biologiske betydning af energistrømme samt udvalgte kredsløb i forskellige økosystemer Forklare årsager og virkninger for naturlige og menneskeskabte ændringer i økosystemer og deres betydning for den biologiske mangfoldighed Forklare den biologiske baggrund for sundhedsproblemer knyttet til livsstil og levevilkår Forklare årsager, betydning og foranstaltninger i forbindelse med miljø- og sundhedsproblemer såvel lokalt som globalt Vurdere aktuelle løsnings- og handlingsforslag vedrørende miljø- og sundhedsproblemer samt analysere tilhørende interessemodsætninger. - Vurdere anvendelse af naturgrundlaget i perspektivet for bæredygtig udvikling og de interessemodsætninger, der knytter sig hertil (fælles med fysik/kemi og geografi)

3 Grøn skole Transport Transport-temaet tager udgangspunkt i den personlige transport vi beynytter os af i hverdagen. Transport i biler har en lang række ulemper: luftforurening, CO2-udledning, sikkerhed/ulykker, støj, sundhed og pladskrav. Vi skal være bevidste om, hvordan vi transporterer os til hverdag, samt at vi har mulighed for at ændre vores transportvaner, så det forbedrer miljøet, sikkerheden og vores sundhed og velvære i øvrigt. Undersøgelser Hvordan transporterer børn og voksne sig til skolen? Hvordan transporterer de voksne i lokalområdet sig på arbejde? Er der anden form for transport i lokalområdet (gennemkørende trafik, lastbiler til erhvervsområder osv.)? Hvilke trafikproblemer er der på skolevejen, omkring skolen og i lokalområdet? Hvorfor transporterer vi os på den måde vi gør? Er det sejt at køre i bil? Hvad er forskellene mellem privat transport og kollektiv transport? Undersøgelser kan fx være interview med børn, voksne på skolen, forældre, andre bilister, skolepatrulje, politi m.m., trafiktælling, statistik, måling af bilernes hastigheder, arbejde med kort m.m. Hvilke alternativer findes der til biltransport? Hvordan er den kollektive transport? Hvad er fordele og ulemper ved forskellige transportformer? Er der områder eller befolkningsgrupper, der har dårlige transportforhold? Hvad siger fx de ældre? Hvis den kollektive transport ikke er god, hvad er så årsagen til dette? Hvilke problemer er der ved transport i biler (luftforurening, CO2-udledning, støj, ulykker, manglende motion m.m.)? Er der sket ulykker? Hvordan påvirker det vores helbred? Hvem har ansvar for trafiksikkerheden?

4 Ud af skolen Undersøg om kommunen har en trafikplan og i givet fald undersøg, hvad den fortæller om lokalområdet Besøg politiet eller inviter politiet på besøg på skolen og diskuter trafikproblemer Kontakt Dansk Cyklistforbund, Lokal Agenda 21, naturfredningsforening eller andre med synspunkter på trafik Miljøordensregler for Transport Hvordan synes I, at trafikken skal være i jeres lokalområde, så den er bedst mulig mht. bl.a. sikkerhed, sundhed og CO2-udledning, luftforurening. Hvad vil I arbejde for med henblik på at forbedre trafikken i jeres lokalområde?

5 Gør en indsats. Lav mindst 3 indsatser, fx
Gennemfør en cykelkampagne eller ”gå til skole”- eller ”gå på arbejde”-arrangement Deltag i ”Alle børn cykler”, ”Vi cykler til arbejdet” eller lignende kampagner Gennemfør arrangementer som fx ”gå-busser”, hvor forældre går med børn i skole, eller ”Tag en kammerat med i bilen” eller cykle-sammen arrangementer Gennemfør en dag eller uge, hvor alle i et lokalområde opfordres til at undlade bilkørsel en bestemt dag Udarbejd forslag til trafiksikkerheden på de veje, hvor børn og unge færdes Udarbejd forslag til bedre kollektiv transport Udarbejd et forslag til skolens trafikpolitik Udarbejd forslag til nye busruter, bilfri zoner, kørselsafgifter og/eller udbygning af cykelstier m.m. Formidling. Lav mindst 2 indsatser, fx Formidling kan ske på mange måder – fx i artikler i lokalaviser, indslag i lokal-tv, pjecer, video, skolens hjemmeside, lokale hjemmesider, informationsmøder, mobiltelefoner osv. Informationsfoldere til forældre og skolens brugere Præsentation af elevernes forslag ved en event på skolen eller på rådhuset Informationsdag/aften sammen med politiet for forældre og andre

6 Undervisningsplan Tid 9.a Indhold Elev aktivitet Lærer aktivitet
Didaktiske overvejelser Mål Tværfagligt Mandag Introduktion til ”Grøn skole”. Lokal trafikplan. Introduktion til årets emne ” Bærerdygtig transport”. Faglige tekster: - Kredsløb - CO2 - Lokale og globale miljø- og levevilkår. Lyttende. Faglig læsning. Igangsætter. Oplægsholder. Vejleder. Give eleverne en god start på emnet. Videregive baggrundsviden til eleverne. Fysik/kemi: CO2 som stof. Samfundsfag: Statistik

7 Tid 9.a Indhold Elev aktivitet Lærer aktivitet Didaktiske overvejelser Mål Tirsdag Undersøge klassens og skolens transportvaner. Spørgeskema inklusiv informationer. Kulstofkredsløb: Hvad sker der hvis vi piller ved kredsløbet? Biologisk mangfoldighed. Bærerdygtigt spil. Udvikle spørgeskema i grupper med forskelligt fokus punkt til resten af skolen og forældre. Udleverer skema. Tegne kulstofkredsløb. Diskussion-deltager. Vejleder. Igangsætter. Konsulent. Oplægsholder. Ordstyrer. Dirigent. Tage udgangspunkt i elevernes hverdag. Lade eleverne undersøge hvad de synes er relevant/interessant. Få kredsløbet i ”hænderne”. Sætte tanke i gang ved eleverne. Beskrive den biologiske betydning af energistrømme samt udvalgte kredsløb i forskellige økosystemer. Forklare årsager og virkninger for naturlige og menneskeskabte ændringer i økosystemer og deres betydning for den biologiske mangfoldighed.

8 Begrebsspil Spil – Inspiration fra Cooperative Learnings ”Mix and Match”

9 Tid 9.a Indhold Elev aktivitet Lærer aktivitet Didaktiske overvejelser Mål Tværfagligt Onsdag Bearbejdelse af resultater – Er der et problem? Hvad kan vi så gøre ved det? Hvad kan jeg gøre ved det? Hvorfor transportere vi os sådan? CO2-beregning: Bil, tog, cykel, knallert/scooter, gå etc. Sundhed – Biologisk baggrund. Hvilken effekt har valget på din krop? Fordele og ulemper ved de forskellige former for transport. Indsamle resultater. Bearbejde resultater. Forskellige fokuspunkter i forskellige grupper. Vejleder. Igangsætter. Konsulent. Øjenåbner for eleverne. Personlig handle- kompetence. Valg har en konsekvens. Alle deltagende klassers resultater ligges ud på nettet. Forklare den biologiske baggrund for sundhedsproblemer knyttet til livsstil og levevilkår. Forklare årsager, betydning og foranstaltninger i forbindelse med miljø- og sundhedsproblemer såvel lokalt som globalt. Geografi: Sammenhold med landsdækkende resultater (Venskabsskole i Jylland og på Sjælland) samt internationale undersøgelser. Matematik: Bearbejdelse af resultater.

10 Tid 9.a Indhold Elev aktivitet Lærer aktivitet Didaktiske overvejelser Mål Torsdag Udvikle tiltag på skolen. (Gå/cykelbusser?) Udvikle en plakat eller anden form for kommunikation til lokalområdet om bilfri-mandag den xx/xx Udvikle et produkt der sætter fokus på bærerdygtig transport til elever, forældre, lærere, samfundet etc. Fokus på: Sundhed. Bærerdygtig udvikling. Brugbarhed. Øjenåbner. Hvordan vil i arbejde på at forbedre trafikken i jeres lokalområde? Gruppearbejde. Kreativitet. Opsøge viden. Vejleder. Igangsætter. Konsulent. Handle- kompetence Vurdere aktuelle løsnings- og handlingsforslag vedrørende miljø- og sundhedsproblemer samt analysere tilhørende interessemodsætninger.

11 Tid 9.a Indhold Elev aktivitet Lærer aktivitet Didaktiske overvejelser Mål Fredag Arrangement: Gå eller cykel på arbejde og i skole – Hele skolen deltager. Fremlæggelse af produkter. Responsgrupper. Fælles diskussion og opsamling – Vurder løsningsforslag. Forslag til skolens fælles trafikpolitik samt den lokale traffikpolitik. Ligges ud på intranettet, sammenfattes og sendes til kommunen. Formidler. Deltage i arrangement. Oplægsholder. Diskussionsdeltager. Give respons. Vejleder. Igangsætter. Konsulent. Handlekompetence Vurdere aktuelle løsnings- og handlingsforslag vedrørende miljø- og sundhedsproblemer samt analysere tilhørende interessemodsætninger.

12 Resultaterne fra vores undersøgelse.

13

14

15

16 Samme undersøgelse i klassen.

17


Download ppt "Bæredygtighed… Og transport."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google