Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Grønt flag grøn læreruddannelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Grønt flag grøn læreruddannelse"— Præsentationens transcript:

1 Grønt flag grøn læreruddannelse
Miljøundervisning Grønt flag grøn læreruddannelse

2 Grønt flag skoler Krav For at modtage det grønne flag skal skolen leve op til en række krav: Skolen skal oprette et miljøråd og udarbejde en miljøhandlingsplan. Mindst 15% af eleverne skal deltage aktivt Der skal udarbejdes miljøordensregler til hvert tema Eleverne skal gennemføre en række undersøgelser Eleverne skal gennemføre en eller anden form for besparelse Eleverne skal udføre en praktisk del Lokalsamfundet skal inddrages gennem formidling

3 Miljøundervisning: Ofte knyttet til interessekonflikter
Indeholder handlingskompetanceperspektivet

4 Overliggeren Udfører Planlægger Evaluerer Får ideer / ser problemet

5 Hvordan?

6 Affalds- sortering, Ramme skole

7 Grønt flag grøn læreruddannelse?
Friluftsraadet og UVM vil gerne indføre konceptet på flere uddannelsesinstitutioner. Læreruddannelsen i Nørre Nissum er udvalgt til at være pilotuddannelse.

8 De nationale kriterier:
1. Undersøgelse: Faglig viden. Didaktisk viden. Hvordan underviser man i miljø/bæredygtighed i grundskolen? 2. Gør noget: De studerende skal spare på fx vand/el/affald Udvikle et undervisningsforløb. 3. Praktisk: De studerende skal lave noget. (kompostbeholder, vandopsamler, solenergi, brintbiler) 4. Formidling: De studerende skal formidle det til fx Andre studerende Elever (fx i forbindelse med praktik) Lokalsamfundet

9 Fase 1 og 2 Fase 1: Afprøve om det kan lade sig gøre at få grønt flag på læreruddannelserne Fase 2: Afprøve om andre fag / og nye samarbejdsformer kan inddrages

10 Fase 2 Miljøråd. Forbedringer på stedet
Undervisning, medborgerskab (affald):

11 n/t holdet? Diskussion af kampagner og interesseorganisationer i undervisningen Engagement i miljørådet? – forbedringer på stedet Arbejde med et emne i n/t undervisningen?

12 Piloterne Det er jo jer!

13 Temaer Vand Affald Energi Natur Økologi Miljømærkning
Klimaforandringer Kemien i din hverdag Transport Bæredygtigt forbrug Friluftsliv Aktuelt miljøtema

14 Nr. Søby Skole Stoholmvej 24 7840 Højslev
Region og Kommune: Midtjylland, Skive Klassetrin på skolen: klasse Antal Elever: 135 Antal grønne Flag: 7 Gennemførte temaer: Affald: 2002 Natur: 2003 Energi: 2004 Vand: 2005 Affald: 2006 Natur: 2007 Friluftsliv: 2009

15 Kun for venstreorienterede halalhippier??
Miljø Hos McDonald's er vi meget bevidste om vores ansvar for miljøet. Det er vores globale mål, at: Minimere vores vand- og energiforbrug Minimere udslip af affaldsstoffer i luften Reducere vores affald og maksimere genbrug Sikre de naturlige levesteder for planter og dyrearter Minimere brugen af kemisk skadedyrsbekæmpelse Vi arbejder kontinuerligt med førende eksperter inden for miljøområdet og søger at finde nye og bedre måder at gøre vores virksomhed mere miljøvenlig.

16 Miljørigtigt? McDonald's samarbejder med Espersen og den internationale nonprofit organisation Conservation International om at sikre bæredygtigt fiskeri. Fx benytter McDonald's sig af newzealandsk kulmule, kuller og Alaskan Pollock i stedet for torsk for at passe på den truede torskebestand … og kød fra italien….

17 De nationale kriterier:
1. Undersøgelse: Faglig viden. Didaktisk viden. Hvordan underviser man i miljø/bæredygtighed i grundskolen? 2. Gør noget: De studerende skal spare på fx vand/el/affald Udvikle et undervisningsforløb. 3. Praktisk: De studerende skal lave noget. (kompostbeholder, vandopsamler, solenergi, brintbiler) 4. Formidling: De studerende skal formidle det til fx Andre studerende Elever (fx i forbindelse med praktik) Lokalsamfundet

18 Hvorfor Miljøundervisning?
viden om hvordan omverdenen og uformelle læringsmiljøer kan inddrages i den naturfaglige undervisning. naturfaglige fænomener, stoffer, materialer, levende organismer, vejret og teknologi, som børn møder i omverdenen. stofkredsløb, energistrømme, økologi og klima som centrale sammenhænge. ressourcer, teknologi, produktion og miljø og de interessemodsætninger, der knytter sig til natur‐ og samfundsudviklingen.

19 Fremtidens naturfag i folkeskolen

20 Hvorfor? Hvilke steder i ”Fælles Mål 2” henvises der til miljøundervisning og undervisning i eller arbejde med bæredygtig udvikling?

21 Temaer Vand Affald Energi Natur Økologi Miljømærkning
Klimaforandringer Kemien i din hverdag Transport Bæredygtigt forbrug Friluftsliv Aktuelt miljøtema

22 Didaktisk viden - formidling
Formidling til blandede familiegrupper Progressiv pædagogik – at lære i felten Skovens dag 8. maj

23 Altså … vil I bruge tid på det? Vil I arbejde med ”Grønt flag”?
Skal det inddrages i undervisninge`? Skal det være en del af ”Skovens dag”? Er der nogen der vil være med i miljørådet?


Download ppt "Grønt flag grøn læreruddannelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google