Sekretariatsledermøde 27. april 2011
Dagsorden den 27. april Status på forsikringsaftalen og samarbejdet med Tryg Dagsorden for årsmødet Orientering om det politiske program Orientering om E-læringsprojekt. DIF’s skolepolitiske oplæg Orientering og status på udviklingsprojekter. Status og evalueringen af medlemsregistrering 2011 Status på Code of Conduct Status på videnssystemet. Eventuelt
333 Status på forsikringsaftalen og samarbejdet med Tryg DIF og DGI har indgået en ny samarbejdsaftale med Tryg. Aftalen løber nu til udgangen af Forsikringsmæglerfirmaet Willis (Jørgen Kjærulff Nielsen) er ikke længere en del af aftalen. Men det er Willy (Rasmussen) på vegne af DIF og DGI. Hvad indeholder aftalen, og hvordan er status på de fælles (kollektive) forsikringer?
4444 Hvad indeholder aftalen? Fælles (kollektive) forsikringer Ansvarsforsikring Arbejdsskadeforsikring Psykologisk krisehjælp Idrætsrejseforsikring Retshjælpsforsikring Specialforbund og foreningernes egne forsikringer Løsøreforsikring Bygningsforsikring Motorkøretøjsforsikring Transportforsikring Tillægsdækninger ved store arrangementer Bestyrelsesansvar
555 Idrætsrejseforsikring Værd at vide om Idrætsrejseforsikringen På kan man finde dette rejseforsikringskort + certifikat. Print og klip kortet ud, og tag det med på rejsen.
6 Ny hjemmeside under udarbejdelse:
Dagsorden for årsmødet 2011 Fredag: Politisk program 2011 – 2014 Kvinder på toppen Anbefalinger fra brandinggruppen Lørdag: Behandling af forslag Politisk program 2011 – 2014 Aktivkomitéen – nyt lovregulativ Kompensationstilskud til specialforbund i forbindelse med handicapidrætten 7
Årsrapport 2010 Sekretariatsledermøde 27. april 2011
Årsregnskab 2010 i hovedposter RegnskabspostFaktisk 10Budget 10Afvigelse Tipsmidler Renter m.v Indtægter i alt Lovbestemte udgifter Aktivitetsbestemte udgifter Eliteidrætsaktiviteter Uddannelsesaktiviteter Breddeidrætsaktiviteter Andre udgifter Idrættens hus og afskrivninger Ekstraordinære poster Udgifter i alt Årets resultat
Hovedpunkter Indtægter fra KUM (Danske Spil) 3,7 mio. kr. mere end forventet Lavere renteindtægter, 1,6 mio. kr. Valutakursgevinst på 1,5 mio. kr. Etablering af udviklingspulje, 2 mio. mere end budget (mindre besparelser bredde mv.) Nedlukning af fælles IT, 4,3 mio. kr. Kompensation ved lukning af IT, 2,5 mio. kr. Udlejning af værelser og lokaler, 3 mio. kr. (besparelser på rengøring, vedligehold mv.) Kurstab ved indfrielse af lån, 4,7 mio. kr.
Udviklingspuljen pr. 31/12/10 Bevilliget DIFSPF/DIF Idrætslederakademi DGU SVØM SVØM (analyse) DAI DOF DGF DVBF DBF DHF DBU DHIF/DMI Mindre projekter I alt, pr. 31/
Hovedpunkter Indtægter fra KUM (Danske Spil) 3,7 mio. kr. mere end forventet Lavere renteindtægter, 1,6 mio. kr. Valutakursgevinst på 1,5 mio. kr. Etablering af udviklingspulje, 2 mio. mere end budget (mindre besparelser bredde mv.) Nedlukning af fælles IT, 4,3 mio. kr. Kompensation ved lukning af IT, 2,5 mio. kr. Udlejning af værelser og lokaler, 3 mio. kr. (besparelser på rengøring, vedligehold mv.) Kurstab ved indfrielse af lån, 4,7 mio. kr.
Årsregnskab 2010 i hovedposter RegnskabspostFaktisk 10Budget 10Afvigelse Tipsmidler Renter m.v Indtægter i alt Lovbestemte udgifter Aktivitetsbestemte udgifter Eliteidrætsaktiviteter Uddannelsesaktiviteter Breddeidrætsaktiviteter Andre udgifter Idrættens hus og afskrivninger Ekstraordinære poster Udgifter i alt Årets resultat
Antal ansatte - aktiviteter RegnskabspostFaktisk 10Budget 10Afv. Indirekte tilskud (bredde m.v.)11,0012,001,00 Eliteidræt2,00 0,00 Servicevirksomhed27,5432,414,87 Administration & Økonomi16,7816,860,08 Vedtægtsbestemt (Formand/Næst.)1,50 0,00 Idrættens Hus9,91 0,00 I alt68,7374,685,95
Ny Lov Sikres et startudlodningsbeløb i 2012 på mia. kr. Fortsat en model med et udlodningsloft og 50/50 risikofordeling mellem stat og overskudsmodtagere Udlodning fremover af overskud fra lotteri, heste- og hundevæddemål samt Det Danske Klasselotteri
Status vedr. ikrafttræden Behandling af statsstøttesagen ved Kommissionen – forventning om et svar i juli 2011 Hvis tilbagemeldingen er positiv er det bedste bud, at den nye spillelovgivning træder i kraft 1. januar 2012 Spørgsmålstegn ved garantibeløb (1.735 mio. kr.) i 2012
DIF’s politiske program
Hovedambition Skarpere Færre emner Mere målbart Mere inddragende – og forpligtende
Proces Udvælgelse af fire hovedtemaer Nedsættelse af fire arbejdsgrupper (ca. 25 specialforbund) 1. udkast på baggrund af de fire arbejdsgrupper Høringsfase (dialogmøde og skriftlige høringssvar) Endeligt forslag udsendt til årsmøde Årsmødevedtagelse
Fra 19 politiske emner til fire prioriterede temaer Flere medlemmer (fleksible tilbud til voksenmotionister og teenagere) Styrk frivilligheden Sociale og samfundsmæssige indsatser Styrk mangfoldigheden
Høringssvar Generelt positive tilkendegivelser: Godt med prioritering og målbarhed Gode og præcise strategier Godt med fokus på fleksibilitet og mindre bureaukrati for frivillige Hoveddiskussionspunkter: Hvor forpligtende skal programmet være for forbundene? (frivillighedsområdet) Talentudvikling: Skal det med? Hvor skal det placeres? Forenings- og idrætsbegrebet Savner det DIF-unikke
Eksempler på konkrete målsætninger i programmet Flere medlemmer: flere medlemmer 300 nye medlemsklubber Redskab: Udviklingspulje/udviklingsprojekter
Udvikle frivilligheden Frivillighedsstrategi i alle forbund Ny uddannelse i bestyrelsesarbejde Mindst fem frikommuneforsøg, som skal lette de frivilliges arbejde Redskaber: Forpligtelse at indføre strategi Tilbud om ny uddannelse Samarbejde med kommuner
Styrke idrættens samfundsmæssige ansvar Igangsætte mindst fem store samfundsmæssige udviklingsprojekter Komme med fem idrætspolitiske udspil Udvikle samfundsmæssigt regnskab for at synliggøre idrættens bidrag Redskaber: Udviklingspulje Samarbejde med kommuner Politisk lobbyarbejde Synlighed
Styrke mangfoldigheden Nyt regelsæt for DIF-medlemskab Mindst 10 forbund skal være i gang med talentudviklingsprojekt Redskaber: Forpligtende årsmødevedtagelse Udviklingspulje
E-læringsprojekt Baggrund E-læringskoncept Målsætninger Tidsplan
Hvorfor e-læring? Forudsætning: Flere og bedre kvalificerede trænere vil medføre flere glade og dygtigere udøvere Erfaring: Mangel på tid og villighed til mobilitet er de største ”hæmmere” for at frivillige, vil prioritere at uddanne sig. Handling: DIF vil gøre træneruddannelser mere tilgængelige og fleksible
Mission og Vision At uddanne så mange trænere som muligt på det højst ønskelige niveau, så det giver mening i forhold til den træning, de udfører DIFs kursustilbud skal i fremtiden tilbydes som ”blended learning” – en kombination af e-læring og kontakt-tid
E-læringskoncept Hvert e-læringsmodul består af tre dele: Læringsmodul (gratis) -Interaktiv videnformidling (tekst, billede, video, lyd, spil) Test (adgang købes) -Multible choice + spil -Diplom Mobil applikation (gratis/billig) -Opsummering af vigtigste viden -”Hvordan bruger du det i praksis?”
Handlingsplan for træneruddannelser Udvikling af e-læringskoncept (slut forår 2011) Udbredelse af første modul (idrætsskader- nej tak) Udvikling af CMS, som kan håndtere kurserne Udvikling af resten af T1 ”- vigtigt, hvis der reelt skal være tidsbesparelser Udvikling af ”kontakt-tiden, som en forudsætning for at vi kan opretholde kvaliteten i DIFs uddannelsestilbud til specialforbundene Udvikling af T2 kurser (de videntunge og/eller mest generelle moduler (fx. aerob/anaerob, styrketræning) Men først skal vi have succes med ”idrætsskader – nej tak”
LæringsforløbMobil app.
Læringsforløb
Mobil applikation Videodel Vidensdel
Målsætninger Programmet lanceres i maj-juni 2011 1 år senere skal 5000 have downloadet læringsdelen eller app personer skal have gennemført testen Ved udgangen af 2012 skal 10 forbund have implementeret e-læringsmodulet i deres træneruddannelser.
Tidsplan: Netværksmøder forår 2011 Plan for udbredelse i Specialforbund, sommer 2011 Markedsføring bredt set, efterår 2011 Spørgsmål og kommentarer
Kontekst Politiske udspil fra både regering og opposition til fremtidens politik for folkeskolen Proces i bestyrelsen og udviklingsudvalget Et politisk udspil der aldrig kan stå alene men følges op politisk og administrativt Et initiativ der synliggør, at DIF tager ansvar på et bredere samfundsmæssigt felt
En længere skoledag for de mindste med integrering af fysisk aktivitet i undervisningen
Idrætsfagets målsætninger skal præciseres og prioriteres
Mere idræt og fysisk aktivitet mindre specialundervisnin g
Inddragelse af eksperter fra idrættens egen verden
Folkeskolen skal have plads til de bedste idrætstalenter
Idrætten styrker integrationsind - satsen i folkeskolen
Skolernes omgivelser er en vigtig hjemmebane for aktivt idrætsliv
Idrætten tager medansvar for skolebestyrelsesar - bejdet
Elevernes adgang til idræt og bevægelse skal være en del af bedømmelsen af skolerne
Udviklingsprojekter
Baggrund DIF’s 2014-strategi: Flere (voksen)medlemmer Samfundsmæssige indsatser Synlighed Middel: Udviklingspulje Fælles projekter, ikke ansøgninger Arbejdsdeling mellem forbund Forpligtende kontrakter
Opfølgning Udviklingspulje etableret og finansieret (4 mio. i 2010, herefter ca. 15 mio. årligt de næste tre år) Finansieret via DIF centrale besparelser Ny fordelingsnøgle yderligere incitament Strategi forankres og udbygges i DIF’s politiske program
Bevillinger 15 udviklingsprojekter har fået bevilget penge 2 analyseprojekter har fået bevilget penge 2 uddannelsesprojekter har fået bevilget penge I alt har DIF givet bevillinger for ca. 37 mio. kr. Forbundene har selv bevilget for knap 20 mio. kr. Typisk egenfinansiering på mellem 1/3 og ½
Typer af projekter Medlemsprojekter: Få fat i inaktive, uorganiserede mv. Medlemsprojekter: Få fat i flere medlemsklubber Samfundsmæssige projekter Analyser Synlighed er indeholdt i alle projekter. Projekternes løbetid (bortset fra analyser) er ca. 3 år.
Medlemsprojekter Golf: Ændret kontingentstruktur, tiltrække især voksne mænd ml. 25 og 45 år, nye medlemmer Fodbold: ”Five a side”-fodbold, unge og voksenmotionister, nye medlemmer Håndbold: Fleksibel motionshåndbold til voksenmotionister, godt nye medlemmer DAI: Ældreidrætsaktiviteter, nye medlemmer Ridning: organisering for at få adgang til private skove, nye medlemmer (naturryttere) Basketball: 3 x 3 basket, indvandrere, godt nye medlemmer
Klubprojekter Svømning: Bedre tilbud til breddeklubber, ændret kontingentstruktur, nye medlemmer Gymnastik: Nye træningskoncepter til instruktører, bedre tilbud til breddeklubber, nye medlemmer Volleyball: Både klub- og medlemsprojekt, nye medlemmer Badminton: Både klub- og medlemsprojekt, nye medlemmer Tennis: Både klub- og medlemsprojekt, nye introduktionstilbud til voksne nybegyndere, ændret kontingentstruktur, godt nye medlemmer Bordtennis, både klub- og medlemsprojekt, ændret kontingentstruktur, ca nye medlemmer
Samfundsmæssige projekter Handicap- & militæridræt: Soldater med fysiske skader & udviklingshæmmede Orientering: ”Find vej”-projekter i kommunerne, kommunal profilering Basketball: Indvandrere, 3 x 3 basket Svømning: Skolesvømningsprojekter
Analyser Ski Atletik Svømning Projekter i støbeskeen: KFUM (idrætsbørnehaver & socialt udstødte) Kano & kajak Større samfundsmæssigt projekt
Målsætninger Projekterne har et samlet medlemspotentiale på omkring Fastsat mål i politisk program: flere medlemmer, 300 flere klubber Succesrate på omkring 75 %
Kommende tid Lukker af for medlemsprojekter Fokus på at etablere samfundsmæssige projekter på tværs af idrætsgrene Fokus på løbende at holde projekter på sporet: Følges delmålene?
Næste år Den første eksamen: Er delmålsætninger opnået? Præsentation af det første års erfaringer
Medlemsregistrering 2010/2011 Generel tilfredshed med resultatet •Samlet foreningsfremgang på 4 % •Samlet medlemsfremgang på 5 % •Resultatet af den ændrede opgørelsesmetode fordeles over flere år – i takt med den fulde forståelse/implementering af metoden
Medlemsregistrering 2010/2011 Proceduren/metoden var udfordrende •Vi er klar over at medlemsregistreringen er forbundet med betydelige administrative ressourcer (forening, forbund og DIF) •I en overgangsfase er div. udfordringer taget i en positiv og imødekommende dialog
Medlemsregistrering 2010/2011 Hovedpunkter i evalueringen •Kontakt data (foreninger) er af ringe kvalitet – match på ca. 70 % •Papirskemaet hører fortiden til •Brugernavne og adgangskoder glemmes/forsvinder •Teknisk i portalen (google toolbar, pop-up vinduer etc.) •Skæringsdatoer for indmeldelse/udmeldelse af foreninger (hvilke foreninger skal tælle med) •Skæringsdato for aldersmæssigt tilhørsforhold for det enkelte medlem
Medlemsregistrering 2010/ (2011-tallene) •Mellemår – vi arbejder frem mod den fælles medlemsregistrering (DIF/DGI) fra 2013 (2012- tallene) •Bruger erfaringerne fra 2010 – udvikler ikke noget nyt system •Mere effektivt og brugervenligt •Opdateret vejledning
Medlemsregistrering 2010/ (2011-tallene) fortsat •Vi gør os følgende overvejelser: •Uden papirskema •Elektronisk post med brugernavn og password •Indberetning via portalen •Mere ansvar til SPF •Har adgang til selv at udskrive rapporter over foreninger der mangler at indberette – følger selv op •Har adgang til de flettede koder – i tilfælde af glemte brugernavne/adgangskoder skal henvendelsen ske til SPF •Mulighed for indberetning af SPF-medlemstal
Medlemsregistrering 2010/ (2011-tallene) fortsat •Vi gør os følgende overvejelser: •DIF med ansvar for •Udsendelse af elektronisk post med brugernavne og adgangskoder til foreningerne •Teknisk vejledning •Opdatering af portal og vejledning •Kvalitetskontrol •offentliggørelse
Medlemsregistrering 2010/2011 Brug for input •Hvilke kontaktdata har SPF på foreningerne •I hvilket system •Hvordan får vi data synkroniseret med Maconomy •SPF-medlemsregistrering •Det samler vi op på i løbet af maj