Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMarcus Strøm Redigeret for ca. et år siden
2
En længere skoledag for de mindste med integrering af fysisk aktivitet i undervisningen
3
Idrætsfagets målsætninger skal præciseres og prioriteres
4
Mere idræt og fysisk aktivitet mindre specialunder- visning
5
Inddragelse af eksperter fra idrættens egen verden
6
Folkeskolen skal have plads til de bedste idrætstalenter
7
Idrætten styrker integrations- indsatsen i folkeskolen
8
Skolernes omgivelser er en vigtig hjemmebane for aktivt idrætsliv
9
Idrætten tager medansvar for skolebestyrelses- arbejdet
10
Elevernes adgang til idræt og bevægelse skal være en del af bedømmelsen af skolerne
11
Konkrete bud på mere aktivitet
13
Projekter i Partnerskabet: Fra SFO… til Idræts SFO
14
Certificeret Idræts-SFO Der findes pt. 32 Idræts-SFO’er i Danmark Certificeringen foregår i samarbejde med kommunen og/ eller den enkelte institution DIF samarbejder med VIA UC og KOSMOS
15
Certificeret Idræts SFO Idræt, leg og bevægelse som en permanent mulighed Inspirerende og fysisk udfordrende faciliteter personale med særlige kompetencer Idræt som pædagogisk metode og samværsform Idrætten skal give lyst til at ”være i bevægelse” – også udenfor SFO Samarbejde med foreningslivet er vigtigt
16
Et samarbejde mellem TrygFonden, Dansk Skoleidræt og Danmarks Idræts-Forbund
17
20 kommuner. I alt ca. 100 skoler 11 forbund har partnerskabsaftaler - flere er på vej En del af skolesportskonceptet er at uddanne junioridrætsledere, som er elever fra skolens ældste klasser. Junioridrætsledere fungerer som hjælpeinstruktører i Skolesport. Skolesport drives af ildsjæle og junioridrætsledere på den enkelte skole. Det ideelle set-up er, at 1-2 idrætslærere på hver skole får tildelt timer til Skolesport som en aktivitet på lige fod med andre opgaver. Adresse: www.skolesport.comwww.skolesport.com
18
Hvad er junioridrætslederne gode til? · At lege med skolesportsbørnene· At tale med børnene og skabe tillid· At opmuntre og skabe godt humør· At motivere skolesportsbørnene · At ha´det sjovt og pjatte med børnene· At trøste og forstå · At have overskud og bakke børnene op
19
KROPPEN I SKOLEN Dansk Skoleidræt, Dansk Idrætslærerforening, DGI og DIF Udgivelse af hæfter til idrætslærerne (indskoling, mellemtrin og 7.-10. klasse) Idrætslærernes Forum hvert andet år (2 dages kursus for 175 idrætslærere)
20
Aldersrelateret Træningskoncept Team Danmark bog i 2005 Aldersrelateret træning, Team Danmark, 2005, ISBN 87- 983880-1-0 Fokus på træning af børn og unge på baggrund af udviklingstrin Gør op med ”myter” indenfor eliteidrætten Vækst Styrketræning udholdenhedstræning
21
Kursus og emnehæfte i ATK Der uddannes DIF undervisere fra efteråret 2011 DIF og TD har haft seminarieundervisere på kursus, så de kan udbyde ATK kurser
22
Samarbejde med specialforbundene/klubberne Gør brug af de gode trænere – især til de ældste elever! Lav aftaler med klubber/forbund om konkrete aktiviteter, som passer ind i jeres planer på skolerne Vær bevidste om, at de frivillige ikke altid kan stille op Undersøg hvilke lokale klubber, I har gode kontakter til. Undersøg hvilke elever i de ældste klasser, der kan og vil undervise de yngre elever
24
Dorthe Heide, Uddannelseschef dhe@dif.dk
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.