Internet & Interaktive Media E-Advertising Internet & Interaktive Media
Marketing & Promotion Mix Product eller Service Pris Politik Distributionsmetode Promotion Mix Advertising Direct Marketing Salgspromotion Publicity/Public Relations Personligt Salg
Push Versus Pull Push Pull Producent Detail Forbruger Engros Producent Informations Flow
Grundlæggende aspekter I en reklamekampagne Budskabsudformning Også kaldet “Kreative Strategi” Fastlægge basis appeal Fastlægge hovedbudskab Media strategi Kommunikationskanaler Type af media . . . Aviser? Magasiner? Radio? TV? Outdoor? Specifikke media . . . Hvilke specifikke aviser, magasiner, TV-stationer eller andre media?
TV mediets karakteristika Fordele Massemedium Høj dækning Impact pga. lyd og bevægelse Prestige Lave exp. omk. Opmærks.værdi Image Ulemper Lav selektivitet Kort “budskabsliv” Høje absolute omk. Høje produktionsomk. Clutter
Radio mediets karakteristika Fordele Lokal dækning Lave omkostninger Høj frekvens Fleksibelt Lave produktionsomk. Vel-segm. målgrupper Ulemper Kun lyd Clutter Lav opmærksomhed “Flydende” budskab
Magasiners karakteristika Fordele Segm. potentiale Produktionskvalitet Højt info indhold Lang levetid Flere læsere pr. ex. Ulemper Lang Lead time Kun visuel effekt Mangel på fleksibilitet
Avisers karakteristika Fordele Høj dækning Lave omkostninger Kort lead time Placering I sektioner “Til tiden” Ulemper Kort levetid Clutter Lav opmærksomhed Dårligere prod. kvalitet Selektiv eksponering
Outdoor karakteristika Fordele Location specifik Resolutte statements Lette at se Ulemper Kort exp., simpelt buds. Ikke image Lokale restriktioner
Direct Mail karakteristika Fordele Høj selektivitet Højt info. niveau Gentagen exp. Ulemper Høje omk/kontakt Dårligt image (junk mail) Clutter
The Internet Picture Internet Afsendere Internet Modtagere Annoncører Sponsorer e-Commerce “Købmænd” Brugere Shoppers Kunder
En kommunikations Revolution Skift fra media advertising til andre former Skift fra masse media approach Kraftig vækst I database marketing Kraftig vækst (indtil fornyelig) I brugen af ads på Internettet
Interaktiv/Internet Markedføring En helt ny æra: Ingen eller lidt historisk erfaring Kraftig vækst I Kommunikations teknologi Uforudsigelig vækst/fald og udvikling Multiple Internet roller Som et overtalende reklame medium Som et middel til at uddanne og informere kunder Som en salgskanal Til at opnå kundedatabase information Til at kommunikere med interaktive købere Tilbyde kundeservice og support Opbygning og fastholdelse af kunderelationer
Interaktive Media karakteristika Fordele Brugerselektion af produkt information Brugeropmærksom- hedsværdi og invol- vering Interaktive relationer Direkte salgspotentiale Fleksibel budskabs- platform Ulemper Web snarl (dårlige adgangsmuligheder) Teknologiske begræns- ninger Få valide måleteknikker Begrænset dækning
Internet Fordele “Target Marketing” “Message Tailoring” Interaktive muligheder Informationsadgang Salgspotentiale Kreativitet Eksponering Hastighed
Internet ulemper Måle problemer Audience karakteristika Websnarl Clutter
Fald i Internet vækst rate på forbrugermarkedet “Digital Divide” Nogle har adgang til PC Andre har ikke “No-Need” Population Nogle finder nettet af værdi Andre føler ikke behov for det The “Disenchanted” Nogle fortsætter brug efter “opdagelse” Andre prøver og prøver ikke igen
Internet kommunikationsmål Fremkomst af information At skabe Awareness At skabe et Image Til at stimulate prøvekøb Forbedre kundeservice Bedre distribution
Internet Advertising Sponsorship Banner Ads Pop-Ups Interstitial Ejerskab af en hel site Banner Ads En del af en andens site Pop-Ups et lille vindue der dukker op automatisk Interstitial Ads der popper op mens der loades en side Push Teknologier eller Webcasting Automatisk eller “unsolicited message delivery” Links Hypertext links til andre sites eller steder
Personligt Salg på Internettet Kan erstatte personligt salg Reducere høje omk. ved personlig opringning Forøger potentiel dækning Kan erstatte personlige salgsbestræbelser Fremskaffer hurtig, let information til prospects Kan være en hovedkilde til søgning Kan forbedre kundedata baser kan stimulere afprøvning af produkt eller service Kan forbedre one-on-one relationer Kan være et salgskonference medium
Internet Direct Marketing Direct Mail Mere målrettet segmenter Baseres på e-mail lister Prøver at nå dem med specifikke behov Ofte brugt af katalogmarkedsførere Marketing Databaser på nettet Opbygning af en komplet database Databasen kan sælges til abonnenter Levering on- eller off-line
Internet Direct Marketing Infomercials Programindhold tæt på TV´s Webmuligheder for større audience interaktion E-Commerce Kraftig vækst I nogle lande fortsætter CDer, bøger, rejser er hovedkategorier Tøj, biler, financiel service er potentielle muligheder
Måling af effektivitet Nøgletermer Hits Antallet af requests for en site komponent Clicks (Click-throughs) Antallet af besøgende klikkende på banner ad for at søge mere information Viewers Antallet af besøgende på en site Unique visitors Antallet af forskellige besøgende per periode Impressions per page views Antallet af gange besøgende er på en page
Måling af effektivitet Online Måling Data om demografi, psykografi, geografi, mediaforbrug, købsvaner, m.m. Recall & Retention Daily user interviews til måling af recall og retention af web indhold Nonresponse Måling af destination efter click-through fejl Analyser On- and off-line analyser til fastlæggelse af forbrugsmønstre Paneler Forbrug og attitude data indhentet fra en specifik gruppe Salg Salgs volume tilpasset specifkke tidspunkter and sites Tracking Akkumulering af site performance data
Kilder til data Arbitron MRI and SMRB Audit Bureau of Circulation Internet Advertising Bureau (IAB) iVALS PC-Meter eMarketer eAdvertiser Double-Click 24/7 Jupiter, Forrester and MediaMetrics Business 2.0, Industry Standard, Fast Company Internet Advertising Report and Individual.com