Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Snak med din sidemand om dette et par min.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Snak med din sidemand om dette et par min."— Præsentationens transcript:

1 Snak med din sidemand om dette et par min.
REKLAMER Hvad er en reklame? Hvorfor har vi reklamer? a) Hvorfor laves de? b) Hvorfor ser vi dem? Hvor støder vi på reklamer? Snak med din sidemand om dette et par min.

2 Hvad kom vi frem til?

3 Når vi skal se på reklamer, skal vi bl.a. se på:
Afsender Medie Modtager firma blade målgruppe tv radio internet outdoor product placement viral markedsføring

4 Hvem er afsender? Hvad er mediet? Hvem er målgruppen?

5 Men hvad så med denne reklame?

6 Eller denne?

7 Reklamer har et budskab
Ved at købe netop den vare, der reklameres for, opnår man f.eks.: a) at blive som personerne i reklamen (smuk, ung sej, tynd, lykkelig m.m.) b) at ens ting bliver som dem i reklamen (køkkenet skinnede, hunden sund, tøjet rent m.m.) c) at ens liv bliver, som reklamen viser (lykkeligt, spændende, smart m.m.)

8 Reklamer kører altså på vores følelser eller vores fornuft
Tag nu eksempelvis Maxi3. Effektiv til opgaven = fornuft Skånsom mod miljøet = følelser Har du set reklamer, der bruger virkemidler som fornuft/følelse?

9 Fornuft og følelse er to virkemidler, men der findes andre også
Tonen ironisk, sørgeligt, sjovt, kedeligt, fortryllende, truende, hysterisk, fristende etc. Stilen ordvalg, sætningslængde, bogstavrim, nutid eller datid, personlig eller upersonlig, aktiv eller passiv Lydeffekter og musik Effekter vi kan mærke og dufte Farver (kolde/varme), omgivelser, provokationer, sex etc.

10 AIDA-MODELLEN Her er en model, der ofte bruges af reklamefolk
Opmærksomhed Interesse Ønske Handling At lave reklame er hårdt arbejde…..

11 Nu skal du lave en reklame…
DER SÆLGER

12 Her er nogle hjælpespørgsmål, du kan bruge, når du skal beskrive en reklame Arbejd evt. sammen to og to Hvad reklameres der for? Hvem er afsenderen? Hvilket medie er brugt? Hvem henvender reklamen sig til (målgruppe)? Hvad kan du se i for-, mellem- og baggrunden? Hvad er det vigtigste i reklamen? – og hvor er det placeret? Hvilke virkemidler er der brugt? Er teksten let at læse? Passer tekst og billede sammen?

13 Vælg og lav en reklame for én af tingene:
En ny deodorant Et nyt vaskepulver En ny sodavand Et nyt (sukkerfrit) tyggegummi Find selv på et produkt

14 Arbejdsplan: I skal give afsenderen et navn
I skal give produktet et navn I skal lave en tekst eller et slogan I skal tænke på hvem målgruppen er I skal tænke over, hvilke farver, der passer til netop jeres reklame. I skal tænke over produktet, tekstens udseende og placering

15 Inspirationskilde Kig på de reklamer du har medbragt. Måske de kan give dig inspiration til din reklame. Inger og Britta glæder sig til at se de færdige reklamer God fornøjelse


Download ppt "Snak med din sidemand om dette et par min."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google