Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Services Services som fundament for virksomhedens infrastruktur

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Services Services som fundament for virksomhedens infrastruktur"— Præsentationens transcript:

1 Services Services som fundament for virksomhedens infrastruktur
v/ vicedirektør Peter Schleidt, Danske Bank

2 Agenda Services som fundament for Danske Banks infrastruktur
Perspektiver i brugen af en service-baseret infrastruktur

3 Danske Banks udviklingsstrategi: En koncern – Et system
En strategi om kun at gøre ting én gang og genbruge dem overalt Nye områder CRM SCM Kredit Økonomi HR Kontrol, Admin. & Salg Nye områder Kapitalforv. Liv &Pension Detail Erhverv Securities Produkter Realkredit Koncern Data Sikkerhed Koncern System Kanaler Nye kanaler WAP Telefoni Kontorer Filialer Internet Call Centre Markeder

4 En koncern – Et system

5 Hidtidige udfordringer
Eksisterende funktionalitet var ikke udstillet Man skulle selv finde den og finde ud af at kalde den på den rigtige platform Svært at integrere mellem platforme Udstille løsninger/funktionalitet til kunder, partnere, leverandører Inkludere funktionalitet fra partnere og leverandører

6 Løsningen - Web services tankegangen
simple analogy: Think of a Web server as a restaurant. The Web service provider is the restaurant's kitchen and the service requester is the customer. WSDL is the restaurant's menu, listing all of the choices that the restaurant is offering, with descriptions and a price for each menu item. SOAP is the food order that gets sent to the kitchen. It contains key information to be used by the chef, such as the items being ordered, quantity of each, and any special requests. UDDI is the restaurant listing in the telephone book. It contains information on how a customer would patronize the restaurant, such as the restaurant location, hours of operation, food types offered, telephone number, required attire, etc.

7 Service Arkitektur i Danske Bank
Bygget proprietær service arkitektur Udstilling af Danske Bank funktionalitet gennem registrering i komponent-repository (udbygget WSDL beskrivelse) Funktionaliteten kan efterfølgende kaldes alle steder fra

8 Foreløbige anvendelser
+100 ’web services’ internt i Danske Bank Web service kald anvendes ved kald af funktionalitet på tværs af mainframe, Windows og Java miljøerne Pilot på udstilling af Web-services (WS-Security) gennemført med succes i tæt samarbejde med Microsoft Samarbejde med Politiken

9 Pilot på eksternt samarbejde ved hjælp af ’sikre’ WEB-services

10 Fremtid Migrering mod standard web service arkitektur
Deltagelse i IBM og Microsofts technical boards Danske Bank fremhævet omkring sit arbejde med WEB-services af Bill Gates (Comdex keynote speach 17/11- 02) OBS - Udfordring i leverandørernes nuværende løsninger Performance - Multiple ’bindings’ og lokal optimering Batch Versionsstyring

11 Fremtid - Web services som fundament for Danske Bank s infrastruktur
Ny servicebaseret koncern udviklingsmodel Alt funktionalitet skal udstilles – inkl. manuelle funktioner Brugergrænsefladelogik er adskilt fra Forretningslogik – løs kobling Eksplosiv vækst i antal og anvendelse af services i 2003 Købesystemer skal kunne udstille deres funktionalitet Metaservices – f.eks. koncern produktservice

12 All IT services available from everywhere Integration Architecture
Business system Business system Business system Business system CICS Java MS B2B ”Any to any”, locally optimized Across technologies and tools Service Integrator/”Service Desk” Service/component Service/component Service/component MS CICS Java

13 One Group – One logical Product
Netbank Salesportal Need Anal. Loan admin. Business onl. Definition, overview, control, validation and ”redirection” Company Product Service Service Integrator/”Service Desk” Det kan kun lade sig gøre, fordi funktionaliteten er udstillet som services, som kan kaldes ”by name” Det er en fordel iogså for ”almindelige forretningssystemer”, og ikke kun for portaler eller deciderede tværgående systemer Product component Product component Product workflow

14 Forretningsperspektiver
Fleksibel udstilling af egen forretningslogik til et ’globalt’ marked Til kunder / partnere Internt Fleksibel anvendelse af ekstern logik Vil ændre balancen for outsourcing Øget automatiseringsgrad Øget udviklingseffektivitet

15 Forretningsperspektiver
Større B2B marked Funktionalitet/Services sættes fleksibelt til rådighed Hårdere konkurrence Større gennemsigtighed Færre geografiske afhængigheder Gør det, du er bedst til ! Højere produktivitet

16 Måske er perspektiverne overvurderede – eller meget langsigtede

17 Anbefaling Følg udviklingen og standarderne tæt
Vurder perspektiverne nu og beslut tiltag ! Start tilpasning af IT arkitektur ! Intern pilot på Web service ? Ekstern pilot på Web service ?

18 Spørgsmål


Download ppt "Services Services som fundament for virksomhedens infrastruktur"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google