Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Advertisements

Lidt om vejleder rollen
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Fremtidens skole….. NATURFAG I FREMTIDEN Skolebestyrelsesmøde Skovvangskolen
Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden
1 NTS - visionen og knasterne…? Science-kommune-konference Horsens den marts 2010 Peter Norrild
1. november 2007 Carl P. Knudsen
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Program Kl Introduktion v. fagkonsulenten Kl Unges forhold til naturvidenskab i et kulturelt perspektiv v. Lars Brian Krogh Kl.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Science i Mariagerfjord Kommune  Grundlæggende kompetencer. Dansk, matematik, engelsk.  Kreativitet, innovation, problemløsning og samarbejde.  Naturfaglige.
1 Sundhedsprojektet. 2 Sundhedsprojekt •Projektansøgning 2006 udarbejdet i samarbejde med CVU 2.8mio. fra Familieministeriets pulje til kvalitetsudvikling.
Martin Krabbe Sillasen Videncenter for Didaktik
Evaluering af forsøgsskoleprojektet Læreruddannelsen i Aarhus
Date :31 1.
Sciencekommune Assens ”Jeg forventer at gøre en lille opfindelse hver tiende dag, og en stor hver sjette måned eller deromkring” Thomas Alva Edison.
Fornavn Efternavn, Titel Evt. Arrangementsnavn Det rullende universitet A A R H U S U N I V E R S I T E T Kommunikationsafdelingen Line Holdt Rude, phd.
Fælles forældremøde Thurø
ScienceLab -Et naturfagligt samarbejde i Faaborg-Midtfyn Kommune.
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 1 Specialeseminarer på Institut for Statskundskab, KU Henrik Jensen Professor, Dr.Scient.Pol. & Ph.D. Department of.
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
(E) Skandinaviska metoder för innovativt lärande (Europa)
Formativ evaluering Januar Juni 2012 Karen Marie Hedegaard og Birgitte Lund Nielsen Oplæg til diskussion d. 1 juni, 2011, ved styregruppedag i Ry.
1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.
Fra IP til strategiske partnerskaber DGI-byen 20. september 2013 Tove Heidemann Head of International Relations University College Syddanmark,
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Science Team K Slutrapport fra evalueringen Henrik Busch, Jan Sølberg, Finn Horn 3. november 2006.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
AMO - på rette vej? eller snarere – hvilken vej? Refleksioner fra CAVI
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Projekt Læringsmiljøer i Arbejdstilsynet
GNU - projektet projektmetode og design
Efteruddannelse som bidrag til netværksudvikling blandt naturfagslærere i en kommune Tanker og erfaringer fra SDU’s Masteruddannelse i Naturfagsundervisning.
Fagdidaktisk kursus i biologi
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
ScienceTalenter. Hvorfor satse på talenterne? politisk fokus talenterne keder sig Mensaskoler og Elitegymnasier positiv feedback på andre elever.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
HelsingørModellen var nøglen
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Strategiseminar – 23. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Strategiseminar – 23. januar 2007 Velkommen.
Uddannelsespolitik set i et kommunalt perspektiv
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Lederudvikling, 2. oktober2006 AARHUS UNIVERSITET Lederudvikling forventninger til ledelsen i universitetets strategiske.
Didaktisk rekonstruktion i naturfagsundervisningen
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
DMU den 2. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober oktober 2011.
Velkommen til andet møde i Sparringsgruppen for Science-kommuner København Status for projekt Science-kommuner 2.Sådan gør vi i min.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
De seks bedste billeder fra gruppen
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Flakkebjerg 2 marts 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
BIG BANG 2016 Aarhus, fredag 11. marts, 2016 Birgitte Pontoppidan – Keld Nielsen –
Alle I Uddannelse Altid AIUA Rikke Kirkensgaard Skive.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Academic Information Seeking
Academic Information Seeking
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Præsentationens transcript:

Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg 30. 11 Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg 30.11.2011 Birgitte Pontoppidan og Keld Nielsen

QUEST - ultrakort Professionel udvikling af naturfagslærere gennem samarbejde i fagteam på skolen Netværksdannelse mellem kommunens skoler om undervisning i naturfag. Samarbejde gennem 4 år mellem VIA-UC, AU (CSE) og 4 kommuner: Holstebro, Horsens, Randers og Silkeborg Inspireret fra det tyske SINUS - projekt Støttet af Lundbeckfonden

QUEST-projektets virkning

Naturfag og initiativer Dansk Naturvidenskabs- Festival. 1999 - Fremtidens naturfag i folkeskolen. UVM 2006 ScienceTeam K. Kalund-borg Kommune og Lund-beckfonden. 2004-2007 Science Kommuner. UVM og 25 kom-muner. 2008 -2011 National strategi for undervis-ning i natur, teknik og sund-hed. UVM 2008 Nationalt Center for Natur, Teknik og Sundhed. UVM 2009-2012

Inkrementel udvikling Bruger- og forskerdreven innovation Gentagne dynamiske processer Brugerdeltagelse i udviklings processen Strukturerede feedback processer Løbende justering af proces Ejerskab,relevans og kvalitet Ikke top-down. Ikke bottom-up. Men både-og! Design og gennemførelse Evaluering Oprindelig idé Resultat

1.og 2. fase: Opbygning af fagteam. Undervisning på kursusmoduler

3. Fase: Opbygning af netværket støttes af undervisningen på modulerne Udvikling af netværk

QUEST- Rytmen Møder i Q-grupperne Fagteammøder på egen skole Introduktion og Første opgave Opsamling på 1. opgave og intro på 2.opgave Opsamling på 2. opgave og intro kursus modul 1

Resultater på tre niveauer Lærernes undervisningsfaglige kompetence 1 Læringsfællesskaber til udvikling og vedligeholdelse af naturfagsundervisning på skolen 2 Etablering af fagligt netværk i kommunen 3

4. Fase : Forankring gennem supportcenter. Faded guidance Naturfags-koordinatorer Lærere fra C2 kurser Quest-undervisere

Kommuner-skoler-lærere

Mål: Kommunalt niveau Ny struktur til skoleudvikling /professionel udvikling på skolerne Øget kvalitet i naturfagsundervisningen Bedre anvendelse af lærernes kompetencer Samarbejde mellem skolerne gennem faglige netværk Nye muligheder for faglig udvikling på små landskoler MEN professionel udvikling stopper ikke om 4 år

Mål: Skoleniveau Lærere, der udvikler en refleksiv og samarbejdende kultur i fagteams Lærere, der udvikler en tidssvarende og forsknings-informeret undervisning Fagteams, der løbende udvikler og justerer den lokale læseplan Fagtems, der støtter op om nyuddannede lærere Fagteams, der er robuste når “ildsjælen” skifter til nyt job MEN Afgørende med ledelsesopbakning !!!

Mål: Lærerniveau Samarbejde med andre lærere i fagteam og netværk Kollegial sparring. Ud med den selvpraktiserende lærer Anerkendelse af erfarne og veluddannede lærere som vejledere Styrkelse både fagligt og metodisk Kendskab til, hvordan man i samarbejde fortsætter den professionelle udvikling gennem de faglige læringsfællesskaber MEN Erfarne lærere må tage ansvar

Mål: Eleverne møder Mere progression og sammenhæng i det faglige indhold Et bredere spektrum af undervisningsformer og -metoder Mere vægt på diskussion og refleksion i undervisningen Modigere lærere, mere eksperimenterende undervisning Mere samarbejde på tværs af fag MEN Afgørende med ledelsesopbakning !!!

TIDSPLAN

Aktører i QUEST Ekstern evaluering Styregruppe (VIA-UC og AU) Projektleder Rådgivende panel Projekt- sekretariat (AU) Koordinationsgruppe: projektleder 4 naturfagskoordinatorer 4 VIA/AU medarbejdere NTS-rep. Lærere / skoler / ledelser / kommuner / (støttecenter) phd-studerende Ekstern evaluering

Fordeling af ressourcer

KURSER OG KOMMUNER I QUEST Budgettet i QUEST er baseret på, at hvert af de fire kurser afholdes to gange. Hver gang et kursus afholdes, deltager lærere fra to kommuner (”to-kommune-kurser”). Den oprindelige plan er således, at der i alt holdes 8 to-kommunekurser à 37 timer. Der er plads til 24 lærere på et kursus: i alt 192 kursuspladser til 134 lærere. I denne plan kan hver QUEST-lærer altså komme på ét kursus og lidt under halvdelen på to kurser. Fra Holstebro og fra Horsens er der fremsat to ønsker: For at minimere kursisternes kørsel ønskes (nogle af) kurserne afholdt i egen kommune Der skal være mulighed for, at QUEST-lærere kan deltage i mere end ét kursus Omkostningerne ved at afholde et ekstra kursus på 37 timer er ca. 70.000 kr. til forberedelse, undervisning, transport og kursusadministration. Dertil kommer udgifter til forplejning og transport for kursisterne