Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg 30. 11 Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg 30.11.2011 Birgitte Pontoppidan og Keld Nielsen
QUEST - ultrakort Professionel udvikling af naturfagslærere gennem samarbejde i fagteam på skolen Netværksdannelse mellem kommunens skoler om undervisning i naturfag. Samarbejde gennem 4 år mellem VIA-UC, AU (CSE) og 4 kommuner: Holstebro, Horsens, Randers og Silkeborg Inspireret fra det tyske SINUS - projekt Støttet af Lundbeckfonden
QUEST-projektets virkning
Naturfag og initiativer Dansk Naturvidenskabs- Festival. 1999 - Fremtidens naturfag i folkeskolen. UVM 2006 ScienceTeam K. Kalund-borg Kommune og Lund-beckfonden. 2004-2007 Science Kommuner. UVM og 25 kom-muner. 2008 -2011 National strategi for undervis-ning i natur, teknik og sund-hed. UVM 2008 Nationalt Center for Natur, Teknik og Sundhed. UVM 2009-2012
Inkrementel udvikling Bruger- og forskerdreven innovation Gentagne dynamiske processer Brugerdeltagelse i udviklings processen Strukturerede feedback processer Løbende justering af proces Ejerskab,relevans og kvalitet Ikke top-down. Ikke bottom-up. Men både-og! Design og gennemførelse Evaluering Oprindelig idé Resultat
1.og 2. fase: Opbygning af fagteam. Undervisning på kursusmoduler
3. Fase: Opbygning af netværket støttes af undervisningen på modulerne Udvikling af netværk
QUEST- Rytmen Møder i Q-grupperne Fagteammøder på egen skole Introduktion og Første opgave Opsamling på 1. opgave og intro på 2.opgave Opsamling på 2. opgave og intro kursus modul 1
Resultater på tre niveauer Lærernes undervisningsfaglige kompetence 1 Læringsfællesskaber til udvikling og vedligeholdelse af naturfagsundervisning på skolen 2 Etablering af fagligt netværk i kommunen 3
4. Fase : Forankring gennem supportcenter. Faded guidance Naturfags-koordinatorer Lærere fra C2 kurser Quest-undervisere
Kommuner-skoler-lærere
Mål: Kommunalt niveau Ny struktur til skoleudvikling /professionel udvikling på skolerne Øget kvalitet i naturfagsundervisningen Bedre anvendelse af lærernes kompetencer Samarbejde mellem skolerne gennem faglige netværk Nye muligheder for faglig udvikling på små landskoler MEN professionel udvikling stopper ikke om 4 år
Mål: Skoleniveau Lærere, der udvikler en refleksiv og samarbejdende kultur i fagteams Lærere, der udvikler en tidssvarende og forsknings-informeret undervisning Fagteams, der løbende udvikler og justerer den lokale læseplan Fagtems, der støtter op om nyuddannede lærere Fagteams, der er robuste når “ildsjælen” skifter til nyt job MEN Afgørende med ledelsesopbakning !!!
Mål: Lærerniveau Samarbejde med andre lærere i fagteam og netværk Kollegial sparring. Ud med den selvpraktiserende lærer Anerkendelse af erfarne og veluddannede lærere som vejledere Styrkelse både fagligt og metodisk Kendskab til, hvordan man i samarbejde fortsætter den professionelle udvikling gennem de faglige læringsfællesskaber MEN Erfarne lærere må tage ansvar
Mål: Eleverne møder Mere progression og sammenhæng i det faglige indhold Et bredere spektrum af undervisningsformer og -metoder Mere vægt på diskussion og refleksion i undervisningen Modigere lærere, mere eksperimenterende undervisning Mere samarbejde på tværs af fag MEN Afgørende med ledelsesopbakning !!!
TIDSPLAN
Aktører i QUEST Ekstern evaluering Styregruppe (VIA-UC og AU) Projektleder Rådgivende panel Projekt- sekretariat (AU) Koordinationsgruppe: projektleder 4 naturfagskoordinatorer 4 VIA/AU medarbejdere NTS-rep. Lærere / skoler / ledelser / kommuner / (støttecenter) phd-studerende Ekstern evaluering
Fordeling af ressourcer
KURSER OG KOMMUNER I QUEST Budgettet i QUEST er baseret på, at hvert af de fire kurser afholdes to gange. Hver gang et kursus afholdes, deltager lærere fra to kommuner (”to-kommune-kurser”). Den oprindelige plan er således, at der i alt holdes 8 to-kommunekurser à 37 timer. Der er plads til 24 lærere på et kursus: i alt 192 kursuspladser til 134 lærere. I denne plan kan hver QUEST-lærer altså komme på ét kursus og lidt under halvdelen på to kurser. Fra Holstebro og fra Horsens er der fremsat to ønsker: For at minimere kursisternes kørsel ønskes (nogle af) kurserne afholdt i egen kommune Der skal være mulighed for, at QUEST-lærere kan deltage i mere end ét kursus Omkostningerne ved at afholde et ekstra kursus på 37 timer er ca. 70.000 kr. til forberedelse, undervisning, transport og kursusadministration. Dertil kommer udgifter til forplejning og transport for kursisterne