Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

BIG BANG 2016 Aarhus, fredag 11. marts, 2016 Birgitte Pontoppidan – Keld Nielsen –

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "BIG BANG 2016 Aarhus, fredag 11. marts, 2016 Birgitte Pontoppidan – Keld Nielsen –"— Præsentationens transcript:

1 BIG BANG 2016 Aarhus, fredag 11. marts, 2016 Birgitte Pontoppidan – bipo@via.dkbipo@via.dk Keld Nielsen – keld.nielsen@cse.au.dk

2 1.Om Q-modellen 2.Om baggrunden for Q-modellen: QUEST-projektet 3.Hæfter til brug i fagteament

3 Q-modellen: Faglig og fagdidaktisk udvikling på en skole. Styrker lærernes professionelle samarbejdskultur gennem samarbejde i fagteamteam Møde i fagteamet på xxx-skole. Lærerne diskuterer sammenhæng i skolens naturfags- undervisning, på langs fra 0.– 9. og på tværs i overbygningen

4 Personer, informationer, spørgsmål og erfaringer pulserer mellem fagteammøder på den enkelte skoler og net- værksmøder, som er skolernes fælles forum Q-modellen er netværksbaseret. Q-rytmen er hjertet i modellen

5 1.Netværksmøde: Nye idéer introduceres og diskuteres 2.Fagteammøde: Nyt fra netværksmødet formidles og afprøves 3.Netværksmøde: Der udveksles erfaringer fra fagteammøderne. Mere udvikling af de nye idéer 4.Fagteammøde: Kolleger involveres i afprøvning af det nye i praksis 5.Netværksmøde: Der udveksles erfaringer og nye ideer. Udfordringer diskuteres og indkredses Q-rytmens elementer

6 Q-modellen bygger på QUEST – og hvad var så QUEST? Fase 2: Bæredygtighed - Science- koordinatorer og netværk Horsens 8 skoler Holstebro 11 skoler Silkeborg 5 skoler Randers10 skoler Aarhus 6 skoler Fase 1: Afholdelse af fire kurser. Etablering af fag- team.

7 Teacher professionel development, der giver ændringer i samarbejde og undervisning, skal opfylde “konsensuskriterierne”: Fokus på konkret fagligt indhold og hvordan eleverne tilegner sig indholdet Deltagelse af flere kolleger fra samme skole Lærersamarbejde – kooperative læreprocesser Lang tidshorisont med tid til iværksættelse af nye tiltag på skolen og refleksion Overensstemmelse mellem kursusindhold, skolens læreplan og undervisningen af eleverne Fortsat vejledning/støtte efter ophør af kursusindsatsen QUEST, og dermed også Q-modellen, er forskningsbaseret

8 Anden information Fase 1: Teori forankres i praksis – fagteam og klasserum Refleksion og afprøvning over egen praksis Diskussion og afprøvning i fælles praksis

9 Anden information “Progression og lokalt læseplansarbejde” Eksempel på indhold Kursusmodul fra fase 1 Fælles Mål i fire naturfag Formulering af skarpe faglige pointer i fire naturfag Fagteamopgave: Skab sammenhænge på langs og på tværs i et udvalgt naturfagligt tema

10 Anden information QUEST virker Efter 2 år med QUEST: Har du ændret din undervisning?

11 Anden information Lærere, der har deltaget i QUEST, siger om egen undervisning:  ”Jeg er blevet væsentligt mere reflekterende. Men også opmærksom på. hvordan man eventuelt kan ’ibse’ forskellige forløb. Jeg har fået et nyt syn på min undervisning”  ”Jeg tænker mere over hvilke metoder jeg anvender og hvad de gør af godt. Jeg er blevet mere bevidst om opbygning af undervisningen”  ”Min undervisning er da blevet mere gennemtænkt og gennemført :)”  ”[Jeg] har vendt undervisningen, så der først opstår spørgsmål hvorefter jeg har undervist i fagbegreber og viden”  ”Jeg er meget mere fokuseret på evaluering - og elevernes egne ideer”

12 Anden information QUEST virker Efter 2 år med QUEST: Har I ændret samarbejdet i fagteamet?

13 Anden information  “Nu handler det [i fagteamet] om faget og undervisning og ikke bare indkøb”  ”Alle har været en del af arbejdet!!! Der er nu lyst og interesse i fagteamet”  ”Før var der ikke noget naturfagsteam, så det har givet os alle en hel masse at mødes om. Først og fremmest større respekt for hinandens arbejde og faglighed”  ”Vi har fået øje på hinandens kvaliteter på tværs af skoleskel. Det har givet mange ny forbindelser både på det menneskelige og faglige plan” Lærere, der har deltaget i QUEST, siger om arbejdet I fagteamet:

14 Anden information Status på QUEST-skolernes fagteam efter fase 1  Lærerene afprøver nye ideer i egen undervisning og deler dem med enkelte kolleger, men ikke i fagteamet. Svært at afholde fagteammøder.  Fagteamet afholder regelmæssigt møder. På møderne diskuteres nye didaktiske idéer, strategier og erfaringer. Nye værktøjer og idéer afprøves i undervisningen, ofte ved at idéer fra et kursus/netværksmøde kopieres.  Fagteammøder er indarbejdet i skolens kultur. Udveksling af idéer, materialer og strategier er fast del af fagteam arbejdet. På møder deles erfaringer og evidens fra egen undervisning. Nye ideer tilpasses, så de fungerer bedre i skolens sammenhæng og afprøves i fællesskab.  Fagteamet er en kraftig motor i skolens udvikling og arbejder med metoder til kollegial sparring og support, f.eks. videoanalyse og lektionsstudier. Fagteamet udvikler egne ideer og genererer selv ændringer i samarbejdet på baggrund af egne undersøgelser af elevers læring. 1. Præ-fagteam: (8%) 2. Fagteam basic: (34%) 3. Fagteam developing: (48%) 4. Fagteam integrated: (10%)

15 Roller i fagteamet: Lærer medsærligt ansvar Fuldtids- medlem Legitimt perifert medlem Fagteamets dynamik

16 Personer, informationer, spørgsmål og erfaringer pulserer mellem fagteams på den enkelte skoler og netværksmøder, som er skolernes fælles forum Netværkets opgaver

17 Anden information Kompetenceudvikling i det faglige netværk. Indhold og rammesætning: Lærere i QUEST synes, at netværks- møder er værd at deltage i, når følgende er opfyldt: 1.Der er kompetenceudvikling, som er rammesat på forhånd:  Oplæg fra eksterne personer  Ideer, oplæg, erfaringer fra lærere i netværket 2.Output opleves som større end input 3.Indholdet opleves som relevant og ’tilgængeligt’ 4.Der er GOD TID I princippet slutter processen aldrig: Der er tale om VARIG FORNYELSE Fase 2: Netværksmøde i Holstebro, november 2014

18 Anden information Opsummering: Sammenhænge i QUEST: ELEV LÆRER FAG- TEAM NET- VÆRK Elev: bedre læring Lærer: udvikling af egen undervisning Fagteam: udvikling af fagkultur Netværk: samarbejde om kompetence- udvikling

19 Anden information PRUF- PRofessionel Udvikling i naturFagsteam Fem hæfter med en ny didaktik, rettet mod lærernes egen professionelle udvikling Eksempel fra hæfte om progression i undervisningen: Dette hæfte er tænkt som inspiration til fagteamudvikling. Fagteamet er velegnet til fælles planlægning, erfaringsdeling og faglig kollegial sparring. Hæftet præsen- terer konkrete idéer, værktøjer og eksempler til brug i arbejdet i fagteamet med at skabe mere sammenhæng i naturfagsundervisningen, på langs og på tværs.

20 Anden information Hæftet introducerer nytænkning i undervisningen i naturfag, så elevernes læring kvalificereres. Når ny viden kommer ind på skolen, er er ikke nødvendigvis en god ide at lave spritnye undervisningsforløb forfra. Man kan tage fat i forløb og aktiviteter, som anvendes på skolen, men som ikke fungerer, fordi eleverne ikke fanger de faglige pointer. Efter diskussioner i fagteamet om, hvor udfordringerne ligger, kan et forløb re- designes med reference til, hvad der vides om elevernes læring i naturfag. Re-design i fagteamet – Nye undervisningsformer i naturfagene

21 Anden information PRUF – eksempel fra hæfte om re-design

22 Anden information Hæftet er tænkt som inspiration for fagteam, der vil samarbejde om undersøgende arbejdsformer (IBSE) i naturfag. I hæftet er der erfaringsbaserede ideer til indledende og afsluttende møder i et forløb, samt eksempler på mulige aktiviteter om massefylde med progression fra mellemtrin til udskoling. Koblingen til fagteamsamarbejde er central, og arbejdet kan støttes med hæftets skemaer til planlægning og evaluering. IBSE i fagteamet – Samarbejde om faglig udvikling

23 Anden information FØRSTE FAGTEAMMØDE: Hvad er IBSE? Hvordan hænger IBSE sammen med Fælles Mål og lærings- progression? Hvordan skal vi/jeg organisere IBSE- aktiviteter i vores/min egen klasse? Hvad vil vi gerne undersøge om IBSE Herefter planlægning af IBSE-aktiviteter til egen undervisning AFPRØVNING: Gennemførelse af IBSE-aktiviteter. Indsamling af elevprodukter, fotografering og videooptagelse af praksissituationer ANDET FAGTEAMMØDE: Hver lærer fremlægger erfaringer fra afprøvning. Fælles diskussion om fagteamets forståelse af IBSE. Aftaler om fælles fremadrettede tiltag PRUF – Eksempel fra IBSE hæftet

24 Anden information Hæftet er en praktisk guide til, hvordan fagteamet løbende kan sikre en meningsfuld progression i naturfagene gennem alle klassetrin. Hæftet indeholder praktiske anbefalinger: Hvordan møderne afholdes, hvilke materialer der vil være relevant at bruge til arbejdet til hvordan man kan sikre at komme omkring de fire kompetence- områder fra Fælles Mål Progression og læring – Fagteamets arbejde med den røde tråd i naturfagsundervisningen

25 Anden information Hæftet er en praktisk guide til, hvordan fagteamet kan arbejde med lektionsstudier. Der gives konkrete anbefalinger til, hvordan et forløb med lektionsstudier kan planlægges og gennemføres, herunder en køreplan fra start til slut. Hæftet indeholder en række skabeloner til brug i processen. Den praktiske tilgang til lektionsstudier eksemplificeres gennem læreres erfaringer fra nogle gennemførte forløb. Lektionsstudier i fagteamet – Samarbejde om faglig udvikling

26 Anden information Med idéen om den åbne skole er der kommet nyt fokus på at bruge lærings- aktiviteter i lokalsamfundet. Hæftet præsenterer to oplæg til fagteam- samarbejde, som kan kvalificere brugen af de eksterne læringsmiljøer. Fagteamet kan samarbejde om at kortlægge og evaluere de eksterne læringsmiljøer og planlægge, hvordan de bedst integreres i undervis- ningen. Og fagteamet kan udvikle samarbejdet med et eksternt miljø, så et besøg støtter den øvrige undervisning bedst muligt Åben skole i fagteamet – Samarbejde om og med eksterne læringsmiljøer

27 Anden information PRUF- PRofessionel Udvikling i naturFagsteam Du kan downloade hæfterne fra http://ntsnet.dk/naturfagsdidaktik.dk fra 1. april 2016 Der kommer hæfter om fem temaer IBSE i fagteamet – Samarbejde om faglig udvikling Re-design i fagteamet – Nye undervisningsformer i naturfagene Lektionsstudier i fagteamet – Samarbejde om faglig udvikling Progression og læring – Fagteamets arbejde med den røde tråd i naturfagsundervisningen Åben skole i fagteamet – Samarbejde om og med eksterne læringsmiljøer

28 Anden information Mere om Q-modellen på www.q-model.dk


Download ppt "BIG BANG 2016 Aarhus, fredag 11. marts, 2016 Birgitte Pontoppidan – Keld Nielsen –"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google