Professionel relationskompetence

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Pædagogisk relationsarbejde Psykolog Anne Linder
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Introduktion til Sprogpakken
Lærerprofessionen.
Børn, bevægelse og motivation
Forældremøde X årgang.
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Mestring af ADHD som voksen.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Folkeskolereform 2014.
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Program - ICDP International Childhood Development Program
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Lærerprofessionen.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Hva er god klasseledelse ?
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Program Vitalisering af samspillet
Jørgen Ledet Projektleder/bibliotekar, Randers Bibliotek 27. maj, 2011
Pædagogisk forår i København
Relationskompetence – hvad er det?
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Skolen og den sociale arv
Om livsglæde og relationer
Inklusion og inkluderende processer
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Hvordan er dit samspil med børnene? Ballerup den 31. oktober 2010 Psykolog Peter Westmark
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Hvordan bruger vi metoden
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Rita Buhl 22. september 2018.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Omsorgskultur i daginstitutioner
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Professionel relationskompetence Om møder mellem mennesker på biblioteket Anne Linder www.authenticus.dk

Anne Linder www.authenticus.dk Program 1.gang Kl. 9.00–9.45 Præsentation af deltagerne Kl. 10.00-12.00 Præsentation af projektet; Teori, Indhold og Form Kl. 12.00– 12.45 Frokost Kl. 12.45 -15.15 Introduktion til video Anne Linder www.authenticus.dk

Jensen og Buchhave, 2008 Aspekter af en ny professionsforståelse ” Bibliotekerne ønsker at ændre image, men måske retter vi ikke i tilstrækkelig omfang blikket på rollemodellen eller bæreren af det moderne bibliotek: Personalet” Anne Linder www.authenticus.dk

Bæreren af det moderne bibliotek At give sig selv i pant. At stille sig selv til rådighed til den pæd. Process. At tilbyde både sin faglighed og personlighed til den andens bedste. Ildsjæle Relationer der rykker Katzenelson: ”Det vigtigste i tilværelsen er det mest oversete” Anne Linder www.authenticus.dk

Anne Linder www.authenticus.dk Jensen og Buchhave, 2009 Linder, 2009 Aspekter vedr. professionsforståelse Fra kontrolkultur til forhandling Det kompensatoriske aspekter Det kulturelle aspekt Det demokratiske aspekt Det oplevelsesmæssige aspekt Det læringsmæssige aspekt Det emotionelle aspekt Det relationelle aspekt Anne Linder www.authenticus.dk

Relationsprofessioner Pædagogiske sektor Psykologiske sektor Sundhedsfaglige sektor Plejesektoren sektor Bibliotekarer Med flere Anne Linder www.authenticus.dk

Bibliotekaren som en relationsprofessionel en offentlig, social og kulturel Omsorggiver Opdrager Anne Linder www.authenticus.dk

Relationsprofessionalisme ? Vi har manglet et fælles fagteknisk sprog for de offentlige omsorgs- og opdragelsesopgaver Derfor er omsorgs- og opdragelsesdelen blevet udført på baggrund af bibliotekarens personlige holdninger og erfaringer. Uden fag-teknisk sprog har det været svært at udvikle og forstå de offentlige/sociale/kulturel omsorg og opdragelses-opgave Anne Linder www.authenticus.dk

Jensen og Buchhave, 2008 Linder, 2009 ”Fra service til opbygning af relationer” Private relationer Personlige relationer Professionelle relationer Intimitet og nærhed Kærlighed som emotionel kraft Læring og udvikling Anerkendelse som emotionel kraft Social omgang Venlighed som emotionel kraft Anne Linder www.authenticus.dk

Anne Linder www.authenticus.dk Det gode samspil Den følelsesmæssige dialog Vis glæde for barnet Se barnets initiativ – justér dig Inviter barnet til samtale – lyt og svar Giv anerkendelse Den meningsskabende dialog 5. Fang barnets opmærksomhed 6. Fasthold barnets opmærksomhed 7. Forbind barnets opmærksomhed Den guidende/vejledende dialog 8. Fortæl barnet hvad det må og skal – trin for trin Anne Linder, inspireret af, ICDP, Oslo Anne Linder www.authenticus.dk

Anne Linder www.authenticus.dk Relationskompetence Den følelsesmæssige dialog Vis glæde for barnet Se barnets initiativ – justér dig Inviter barnet til samtale – lyt og svar Giv anerkendelse Den meningsskabende dialog 5. Fang Barnets opmærksomhed 6. Fasthold barnets opmærksomhed 7. Forbind barnets opmærksomhed Den guidende/vejledende dialog 8. Fortæl barnet hvad det må og skal – trin for trin Anne Linder, inspireret af, ICDP, Oslo 1. Evnen til at etablere en følelsesmæssig dialog 2. Evnen til at tage ansvaret for at skabe en lærende og meningsskabende dialog 3. Evnen til at skabe en guidende og opdragende dialog Anne Linder www.authenticus.dk

Hundeide, 2004 Overordnet formål ICDP og projektet International Child Development Program At understøtte udviklingen af en sensitiv og følelsesmæssig kommunikation mellem bibliotekar og barnet, for at skabe en positivt og udviklingsstøttende relationen mellem dem. Anne Linder www.authenticus.dk

Anne Linder www.authenticus.dk Konkrete formål At give deltagerne en udvidet kompetence med hensyn til iagttagelse, beskrivelse og analyse af samspil At give deltagerne en fælles teoretisk ramme til forståelse af det relations og ressourceorienterede arbejde At give deltagerne en udvidet bevidsthed og sensitivitet i forhold til deres samspil med børn, unge, forældre og kollegaer Anne Linder www.authenticus.dk

Anne Linder www.authenticus.dk Pilotprojekt Individet Teamet Refleksion Ressourcer Relationer Organisationen Anne Linder www.authenticus.dk

Anne Linder www.authenticus.dk Metoder Selviagttagelse Kollegialfeedback Videofeedback Anne Linder www.authenticus.dk

Teoretiske indhold i projektet ICDP. Præsentation af de otte samspilstemaer Ressourceorienteret kollegialfeedback Positive emotionelle kræfter Relationer og netværk Følelsesmæssig kommunikation Autenticitet og personlige styrker Anne Linder www.authenticus.dk

Strukturen 6 faglige og personlige udviklingsdage Formiddag Arbejdende refleksive værksteder Fælles videoanalyse Stjernestunder Refleksionsøvelse Eftermiddag Teoretisk oplæg Happy Hour. Kollegial-video-feedback Anne Linder www.authenticus.dk

Anne Linder, 2009 Engagement At give sig selv i pant Engagementet er den drivkraft der gør det muligt at aktivere den enkelte bibliotekars faglige og personlige potentiale. Ildsjæle. Uden engagement er det svært at flytte sig selv og andre Anne Linder www.authenticus.dk

Csikszentmihalyi, 2008 Det engagerede liv Forudsætninger Et meningsfuldt perspektiv Positive emotioner Anne Linder www.authenticus.dk

Csikszentmihalyi, 2008 Biologisk grundvilkår Livsglæde Sundhed Anne Linder www.authenticus.dk

Csikszentmihalyi, 2008 Den daglige kamp Mennesker trues af - Livslede - Sygdom Anne Linder www.authenticus.dk

Bibliotekarens dilemmaer Teori – Praksis Trivsel – Læring Kaos – Orden Nærhed - Distance Individ – Fællesskab Glæde – Vrede Anne Linder www.authenticus.dk

Csikszentmihalyi, 2008 Kompleksiteten er et grundvilkår Konkret er en af de største udfordringer, at kunne finde en form for harmoni og arbejdsglæde i en verden, der ofte er spændt ud imellem to modsatrettede hovedtendenser Anne Linder www.authenticus.dk

Professionel Kompleksitetshåndtering Kender modsætningerne Peger på fællesnævnerne Anne Linder www.authenticus.dk

Relationer og sammenhængskraft Den gode relation både mening og positive emotioner Når man oplever at have betydning for fællesskabet, Relationsssionerne Anne Linder www.authenticus.dk

Csikszentmihalyi, 2008 Harmoniske øjeblikke Vi oplever en intens form for glæde i et harmonisk øjeblik Der frigives psykologisk energi Anne Linder www.authenticus.dk

Anne Linder, 2006 Stjernestunder Øjeblikke hvor vores liv opleves meningsfuldt Frigiver positive emotioner Anne Linder www.authenticus.dk

Videoanalyse Keep it simpel Hver deltager skal have optaget og analyseret min. 4 klip i løbet af kurset. (men gerne flere) Optagelserne skal bruges til at sætte fokus på hvordan kursisten mestre samspillet Anne Linder www.authenticus.dk

Anne Linder www.authenticus.dk Skriftlig aftale Lav en skriftlig aftale med en familie – gerne hvor der er flere børn/voksne der bruger biblioteket Det fremhæves: Det er et led i din efter/videre uddannelse. Fokus er på dig, og ikke på barnet/den anden aktør Filmen vil blive brugt i forbindelse med dit kursus og herefter vil den blive slettet Anne Linder www.authenticus.dk

Anne Linder www.authenticus.dk Video-checkliste Der skal være timer på optagelsen Film aldrig mod et vindue. Det giver modlys, og man kan ikke se ansigterne på dem, der filmes Fjern alle unødvendige støjkilder (også kollegaer der står og taler sammen i baggrunden) Det er vigtigt at filme samspillet, men film også det, aktørerne er samlet om: Bogen/skærmen/spillet Anne Linder www.authenticus.dk

Anne Linder www.authenticus.dk Optagelsen Hvis aktørerne er meget påvirket af at skulle filmes, kan videokameraet stilles på stativ. Dette begrænser dog kameravinklen. Forsøg at være ”usynlig” når du filmer. Det vil sige: Forsøg at undgå samtale og kommentarer. Pas tiden. Lad dig ikke rive tidsmæssigt med. Anne Linder www.authenticus.dk

Anne Linder www.authenticus.dk Redigering Gennemse din optagelse Beslut dig for hvilket klip på 3-5minutter du vil vise for dine kollegaer på kurset Anne Linder www.authenticus.dk