3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Grundlæggende IT, niveau G
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Eksamen og eksamensbilag :
Almen sTudieforberedelse - AT
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
MUNDTLIGT krav – form – indhold
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Synopsis VIP3/2012.
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Formalia ved opgaveskrivning
Synopsis VIP13 HH3.
 1. lektion › Oplæg om synopsis › Oplæg om den individuelle fremlæggelse, vejledning og godkendelse af problemformulering i uge 6  2. lektion › Oplæg.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Almen studieforberedelse
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 29. januar 2013.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Censormøde
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Teoretisk pædagogikum
Naturfag.
AT-eksamen 2018.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014
Infomøde om synteseopgaven
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Om prøveformen Filosofi C.
AT-eksamen 2019.
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen Torsdag d. 3/1 5. Lektion: fælles introduktion om synopsisgenren og den 3-delte AT-eksamen. Mandag d. 7/1 3. –6. Lektion: udarbejde synopsis ud fra eget SRP. Hver elev medbringer en skitse til synopsis. Torsdag d. 10/1 3. –6. Lektion: En udvalgt synopsis (Bush-Blair) diskuteres og tilrettes. Peter Stray Jørgensen: Synopsisgenren - nogle studieforberedende forslag

Stx-bekendtgørelsen om synopsis Senest 3. marts afleveres en synopsis af et omfang på 3-5 sider. Synopsen sendes til censor. Synopsen skal indeholde: – titel på emnet og angivelse af fagkombination – problemformulering – præsentation af de problemstillinger, der er arbejdet med – diskussion af, hvilke materialer, teorier og metoder der er relevante i arbejdet med problemstillingerne – konklusioner på arbejdet med de enkelte problemstillinger – en sammenfattende konklusion, som er klart relateret til problemformuleringen, herunder formulering af spørgsmål til videre undersøgelse – litteraturliste – en perspektivering til problemstillinger, teorier og metoder fra studierapporten. Der afholdes en individuel mundtlig prøve, som består af en fremlæggelse med udgangspunkt i synopsen samt en uddybende dialog. I dialogen kan der yderligere stilles spørgsmål med udgangspunkt i elevens studierapport. . Peter Stray Jørgensen: Synopsisgenren - nogle studieforberedende forslag

AT-forløbet og almindelig undersøgende opgave Et helt AT-forløb fra synopsis til mundtlig eksamen skal have de samme elementer som en almindelig undersøgende opgave. Peter Stray Jørgensen: Synopsisgenren - nogle studieforberedende forslag

Den undersøgende opgaves standardstruktur  observation af et "problem i verden" problemformulering, opstille et relevant fagligt spørgsmål Bruge viden – ikke alene referere viden  metode, fremgangsmåde til løsning  teori (forklaringsmodel) som kan forklare og begrunde metode  indsamling af data  behandling, analyse af data  resultat(er), løsning(sforsøg)  vurdering, diskussion af resultater (løsning)  konklusion i forhold til problem­formuleringen Perspektivering - studierapporten Strukturens elementer skal fordeles på synopsisforløbets 3 dele. Peter Stray Jørgensen: Synopsisgenren - nogle studieforberedende forslag

Synopsis – en definition En synopsis er et skriftligt oplæg til en mundtlig eksamen. Peter Stray Jørgensen: Synopsisgenren - nogle studieforberedende forslag

Synopsisforløbet (eksamen) består af 3 dele Skriftlig del Mundtlig del Synopsis: oplæg i tekstform) forberedt mundtlig fremstilling diskussion (eksamination) Peter Stray Jørgensen: Synopsisgenren - nogle studieforberedende forslag

Hvad kan man fx placere i hver af synopsisforløbets kasser? Skriftlig del Mundtlig del Synopsis Forberedt mundtlig fremstilling (evt. disposition, manuskript) Diskussion Væsentlige elementer – problemformulering – teorier, metoder, begreber, vinkling – undersøgelsesresultater – konklusioner, pointer – kobling til synopsen og til diskussionen – undersøgelsen, analysen – metoden – ikke ”det hele” – særligt udvalgte emner eller temaer, fx perspektiver, metodiske problemer, vigtige konsekvenser Peter Stray Jørgensen: Synopsisgenren - nogle studieforberedende forslag

Et godt synopsisforløb (fx til eksamen)  har sammenhæng mellem det skriftlige og det mundtlige – som ikke er to adskilte størrelser  bruger den skriftlige del (synopsen) som springbræt  har begrænset antal temaer, pointer  har en god indledning der siger hvad man vil gøre, gør det i teksten og afslutter med resultaterne i det mundtlige  præciserer problemer, teori/metode, empiri  etablerer en platform for det mundtlige og den efterfølgende diskussion. Peter Stray Jørgensen: Synopsisgenren - nogle studieforberedende forslag

Synopsis - papirdelen  er ikke en almindelig opgave i langtekst, men en del af et forløb, et oplæg  må ikke være "lukket af" – skal fortsættes i den mundtlige fremstilling  skal kunne læses på kort tid  bør af hensyn til kommunikationssituationen være ekstra - struktureret og formateret - metakommunikeret (hvad vil du og hvorfor? Hvordan vil du gøre det og hvorfor?) - layoutet og typograferet. Peter Stray Jørgensen: Synopsisgenren - nogle studieforberedende forslag

Råd til den mundtlige fremstilling – Kobl til den skriftlige synopsis. – Tag udgangspunkt i en observation (empiri, eksempler), fx af noget der ikke er helt afklaret (metodisk, eksperimentelt). – Problemformuler så snævert som muligt. – Lav en indledning der siger hvad du vil gøre. – Placer det mest selvstændige i den mundtlige fremstilling. Beslut hvad der skal præsenteres på papir og hvad mundtligt. – Prøv at sætte dagsorden for den efterfølgende diskussion (eksamination). – Kom med disposition på papir. – Brug – hvis du må og det har et formål – hjælpemidler, fx overheadprojektor, PowerPoint, tavle, handouts. Peter Stray Jørgensen: Synopsisgenren - nogle studieforberedende forslag

Litteratur NGGs hjemmeside – ”Værktøjskassen” Lectio: Under dokumenter (” Flere har spurgt ”) www.uvm.dk: læreplan og vejledning www.emu.dk: http://www.emu.dk/gym/fag/al/ Peter Stray Jørgensen: Synopsisgenren - nogle studieforberedende forslag