Afsætning 2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Afsætning HHX - Lene Baake.
Advertisements

15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce.
10 Konkurrencesituation
8 Segmentering på producentmarkedet
Præferencer på markedet.
Producentmarkedet (B-t-B) Kapitel 26
Vi spoler lige filmen tilbage
10 Konkurrencesituationen
HHX - Lene Baake Afsætning 2012.
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
HHX - Lene Baake Afsætning
Praktisk segmentering
HHX - Lene Baake Afsætning
5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål
Erhvervsøkonomi Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 10
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
E r h v e r v s c a s e T i v o l i A / S Terminsprøver Marts 2007 HHX Århus Købmandsskole, Vejlby 2.D af Alattin Simsek.
Markedsvurdering.
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
8 Segmentering og målgruppevalg
I forlængelse af tydeliggørelsen af talentbegrebet, hvordan kan I så udvikle en læringsplan for talenter i forhold til de resterende ikke talenter? • Udvælgelse.
Branchen & omverdenen. Af Thomas Buhelt..
Afsætning grundforløb
7 Efterspørgselsforhold
Branding.
6 Segmentering og målgruppevalg i internationalt perspektiv
Ill. 11.1: Kriterier for valg af udenlandske markeder
Markedskommunikation - del 1
Positionering Af: Bjarke & Skafte.
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Konceptualisering af forretningsmodellen
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Segmentering på producentmarkedet
Martin Klitskov, Niclas Kønig, Frederik Thomsen og Rikke Nors
Kap 10 Målgrupper Kapitel 10.
Infinit Personas-dag d 2. maj 2012 noter fra basar SnitkerGroup Brugervenlighedskonsulent Thomas Visby Snitker.
Afsætning grundforløb
11 Marketingmix Oversigt De 4 P’er – virksomhedens marketingmix
TURISMEN ANNO VI INDLEDER PROCESSEN MED ANALYSER FASE 1 – EKSTERN ANALYSE – Formål: Bedre kendskab og forståelse for gæsterne fra Tyskland og Danmark.
HHX - Lene Baake Afsætning
Anvendt markedsføring Kapitel 24
Livsstilsanalyse i Danmark
Omgivelsernes indflydelse på konsumentadfærden
Profilfag Julemarked Helt på plads med samarbejdsbutikker
Introduktion til afsætning
AFSÆTNING B – Schønberg Markedsføring omfatter arbejde med at tilrettelægge tiltag – f.eks. udvikling af produkter, fastlæggelse af pris, valg af distributionskanaler.
8 Segmentering og målgruppevalg
AFSÆTNING A – Schønberg
16 Marketingmix Oversigt
Segmentering.
Globalisering, side
Uddrag af kendskabsanalysen 2014 CLEVER A/S. Q8. Hvis du skulle købe en elbil i morgen, hvad ville så være dine stærkeste argumenter for at vælge en elbil?
Konkurrenceforhold.
Reklametryksagens betydning for de danske forbrugere.
AFSÆTNING C - Markedsføringsplanen - Praktisk segmentering.
Markedsanalyse og valg af kundegrupper Temamøde den 28. oktober 2004 v/Katrine Nygaard Hansen.
Kommunikation IT B Nyborg Gymnasium Jan Christiansen
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
Målgrupper og segmentering
markedsføringsplaner
Livsstilsanalyse i Danmark
Markedsføring og reklame
Figur 60. Conzoom giver på et øjeblik et billede af, hvilket segment man er placeret i på baggrund af adresse (
Branding afsætning.
Kap 25 Branding Kapitel 25.
10 Konkurrencesituation
Kunder og kommunikation
ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation, Teorier og modeller
Præsentationens transcript:

Afsætning 2012

Plan for uge 5 Konsument/producentmarkedet – ill. 3 http://www.youtube.com/watch?v=kvExuJarZfQ Markedssegmentering Segmenteringsprocessen Valg af målgruppestrategi Livsstilsanalyser

4 P’er Konsumentmarkedet Producentmarkedet

Segmentering Kun få virksomheder kan markedsføre sig til alle potentielle kunder Så effektiv markedsføring kræver begrænsning Markedet kan opdeles i segmenter, hvor man så vælger sin målgruppe

Markedssegmentering En opdeling af markedet i homogene grupper (segmenter) (systematisk/strukturet inddeling) Homogene grupper betyder, at man finder forbrugere med ensartede kendetegn. Eksempler: alder, bopæl, køn, værdier, holdninger, livsstil, købsadfærd og forbrug

Målgruppe Blandt segmenterne udvælges målgruppen 4 P’er tilpasses målgruppen Målgruppen er den eller de segmenter, som virksomheden retter sin markedsføring mod

Fordele ved segment. Mere individuelt tilpasset marketingmix Kender segmentets behov og krav Taler deres sprog Bedre udnyttelse af ressourcer Målrette produktudvikling

Segmenteringsprocessens faser

Fase 1 – beskrivelse af markedet Kort markedsbeskrivelse Afgrænsning af markedet, fx geografisk Faktorer, der har betydning for segmenteringen - Efterspørgselsforhold (kap. 7) - Branchens kendetegn - Konkurrencesituation

Fase 2 – Valg af segmenteringsvariable er et kendetegn, der beskriver den enkelte forbruger, fx alder, indkomst, bopæl, eller livsstil. Opdeles i: Sociodemografiske variable Adfærdsorienterede variable

Fase 2 – Sociodemografiske varible Sociodemografiske variable Vedrører de mere eller mindre synlige kendetegn, som forbrugere har. Alder, køn, bopælsområde, livsfase (familiestatus i kom- bination med alder). Ændres. Uddannelse, arbejde, indkomst (Rolex, Casio)

Fase 2 - Adfærdsorienterede variable Vedrører forhold relateret til vores forbrug, holdning til brands og lyst og evne til forandringsvillighed.

Crazy Daisy Crazy Daisy står overfor at måtte lukke i Skive pga. for få gæster De vil derfor lave en markedsføringskampagne for at få flere gæster Hvilket segment skal de henvende sig til Begrund

Udarbejdelse af segmenteringsmatrix Pas på ikke at få for mange segmenter Her 3 * 3 * 3=27 segmenter

Fase 3: Vurdering -segmenters attraktivitet (SMOK) SMOK (SMUK) er den screeningsmetode, man anvender for at udelukke de mindst attraktive segmenter og finde det/de segment(-er), der er mest attraktive at vælge som målgruppe. Segmentets størrelse og vækst Muligheder for kontakt med segmentet Omkostninger ved bearbejdning af segmentet Konkurrencen om segmentet

Valg af målgruppestrategi

Målgruppestrategi Baggrund for samlede marketingmix Udifferentieret markedsføring Alle segmenter modtager samme kommunikation Eks. Energi Midt Differentieret markedsføring Segmenterne grupperes, og der udarbejdes forskellige marketingmix, der tager hensyn til segmenternes indbyrdes forskellighed. Eks. Canal Digital

Målgruppestrategi Koncentreret markedsføring One-to-one markedsføring Virksomheden koncentrerer sig om udvalgte segmenter med særlige behov og krav. Eks. Mercedes One-to-one markedsføring Man segmenterer ikke, da produktet tilpasses den enkelte forbruger (konsumentenhed). Eks. B2B, nethandel, specialbyggede computere

Livsstilsanalyser Gallups Kompas

Livsstilsanalyser

Livsstilsanalyser Interaktivt kort: http://www.conzoom.eu/map/

Opgaver Tjekopgaver Forståelsesopgaver Opgave i relation til Handelsskolen