Download præsentationen
1
Segmentering på producentmarkedet
Simon, Mette og Mathias
2
Karakteristika på producentmarkedet
B2B – ingen konsument Professionelle indkøbere samt beslutninger Langvarige relationer Rationelle beslutninger
3
De tre delmarkeder Det industrielle marked Mellemhandlermarkedet
Varer indgår i fremstilling Mellemhandlermarkedet Videresælges uforarbejdet Det offentlige marked Salg til offentlige virksomheder (Staten, regionerne, kommunen)
4
Segmenteringsvariable
Geografiske og demografiske Beliggenhed, branche og størrelse Produktionsvariable Teknologi, service og rådgivning Indkøbsvariable Beslutningstræffere, leveringssikkerhed og prisniveau
5
BUILD-UP BREAK-DOWN Udvælgelse af kunder Produktet udvikles
- Ud fra virksomhedens idé Produktet udvikles - Ud fra kernekompetencer Produktet udvikles - I samarbejde med kunden Kundegrupper vælges - Ud fra nuværende produkter
6
Build-up tankegangen Build-up kan også kaldes efterspørgselsorienteret segmentering Kundens behov og ønsker er i centrum Kundetilpassede produkter
7
Break-down tankegangen
Kaldes også udbudsorienteret segmentering Finder kunder, hvis krav ønsker og behov passer til produktet Udgangspunktet er produktet
8
Kilder http://www.itrojka.dk/SogS/figur/kap_26.pdf
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.