Situationelle Metoder til Digitale Studier

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lidt om vejleder rollen
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Psykoterapeutisk afsnit F4 Psykiatrisk Center Frederiksberg
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Læring og videndeling om god arbejdsmiljøpraksis Oplæg på AM 2006 ved: Brian Knudsen, Arbejdsmiljøinstituttet Sune Netterstrøm og Peter Frimer, Bymusen.
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Det etnografiske interview og deltagerobservation
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
21 August 2014Digital Kultur, efteråret 2008Brit Ross Winthereik Kulturbegrebet.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
At identificere resultater og skrive etnografi
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Vt-speciale, 1. Møde program
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Implikationer, resultater og validitet Situationelle Metoder, F2012 Brit Ross Winthereik 8/24/20141.
Agenda  Erfaringer med kvalitative interviews og deltagerobservation ifbm studier af teknologier for ældre (med reference til teksterne), v. Peter Lutz.
Konstruktioner af feltsites
Implikationer og validitet
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Sprogpakken Praksisopgaven.
Sprogpakken Praksisopgaven.
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Tekstslide med overskrift, indhold og notefelt Overskrift Max 1 linje Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For.
Vejlederens kommunikation
Generel introduktion til EC
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Formalia ved opgaveskrivning
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Kanondag – forberedelse og dokumentation. Plan for dagen optakt – hvem fortæller en historie? – 1. workshop workshop 12.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Digital skriftlig- og mundtlighed
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Mød Aalborg Universitet
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Research Light Den hurtige, rapportfrie undersøgelse Pilotstudiet spændt for praksis.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Disposition Metode: MUST og etnografi Case: det særegne ved skønlitterær skrivning Design: hvad og hvem understøtter CONCERT.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Dagens program – ugens program
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
SKABELON.
Målgrupper, genrer & medier
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Målgrupper, genrer & medier
Evaluering af jobfirst
Videregående kvalitative metoder
06/12/2018 Anvendelsesorienteret undervisning i faget videnskabsteori og vidensformer Rune Eriksson, lektor Camilla Moring, lektor.
Hvad er en Feltrapportage?
Præsentationens transcript:

Situationelle Metoder til Digitale Studier Organisationsetnografi: At afgrænse sin felt og have en strategi Brit Winthereik, ITU Forår 2012

Dagsorden 8.00-8.30: Navnerunde og intro 8.30-9.00: Øvelse 9.10-10.00: Opsamling på øvelse med inddragelse af læste tekster 10.00-12.00: Indkredse mulige interesseområder Næste gang: Grundbog 40-79, fremlægge udkast til strategier

Hvad er situationelle metoder? Metoder til dataanalyse, der tager situationen som analysens vigtigste byggesten Analysen bygger på etnografisk indsamlet datamateriale (interviews, deltagelse og observation, dokumentstudier, virtuel etnografi) Situationelle metoder sigter mod at afdække forskellige positioner i en situation

Etnografi i organisationer Van Maanen (1979) definition: “the purpose of organizational ethnography is to uncover and explicate the ways in which people in particular work settings come to understand, account for, take action, and otherwise manage their day-to-day situation”

Hvorfor situationelle metoder? Stigende anvendelse af etnografiske metoder i IT design, implementering og brug Stiende behov for gode redskaber til dataanalyse (?) Metodologi eller ideologi? I får indføring i metoder, analyseredskaber og (lidt) videnskabsteoretisk baggrund. Forståelse for sammenhæng mellem teori og metode Vigtigt i dette fag, men også i specialesammenhæng

Situationelle metoder og viden Data skabes i samspil mellem ‘det derude’ og jeres metode/teori pakker I repræsenterer ikke, men re-præsenterer den virkelighed I beskriver og analyserer Hvad er (objektiv) viden hvis man anskuer felten og data som konstruktioner? Gør rede for produktionsforholdene og relater til teori Målet er at beskrive og analysere situationer, så analysen bliver generativ Hvad vil det sige at en analyse er generativ? For hvem og i hvilke sammenhænge kan en situationel analyse være generativ?

Hvem kan anvende situationelle metoder? Villig til at bruge sociale færdigheder i dataindsamling Rumme usikkerheder ifht mål, prøve forskellige varianter af fremgangsmåde: Organisere, systematisere og gå på opdagelse Udfordre eget ontologiske udgangspunkt: Fra ståsted til udgangspunkt Ikke lede efter overbegreber, der forklarer alt, brug-og- smid-væk begreber Hvad finder der egentlig sted i materialet? Kan data besvare vores spørgsmål eller skal vi opfinde et nyt, der passer til data?

Indhold i etnografisk strategi/feltarbejdsplan Baggrund/undren – hvad er det der problematiseres? Undersøgelsesspørgsmål Teori – hvad ved I i forvejen, et par nøglebegreber lanceres Metodologi – hvilken indgangsvinkel til det at skabe viden Hvordanforestiller I jer at undersøgelsen forløber - Steder, aktiviteter, teknologier beskrives Hvordan planlægges adgang? Metoder – teknikker, der benyttes til at indsamle data Exit – hvordan afsluttes Tidsplan Litteraturliste

Læringsmål Efter kurset skal du kunne: Identificere et interessant og operationaliserbart forskningsspørgsmål på baggrund af en case og besvare dette ved hjælp af kvalitative data. Forberede og udføre observationer og interviews med særligt fokus på teknologiers rolle i den sociale praksis. Analysere de indsamlede kvalitative data og forholde sig til kvalitative data og feltsitet som analytiske konstruktioner. Identificere interessante fund og præsentere dem mundtligt og skriftligt.

Udbytte Du bliver i stand til at formulere gode spørgsmål, der hjælper dig med at skabe viden om it (design, implementering og brug) i praksis Du får indspark til at udvikle en værktøjskasse, der kan rumme kompleksitet i analysen Du får erfaring med anvendelse af etnografiske metoder Du får konkret indsigt i en empirisk case I får erfaring med at bevæge sig i en multiple stakeholder situation, fx via dataindsamling og formidling af resultater