Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Konstruktioner af feltsites

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Konstruktioner af feltsites"— Præsentationens transcript:

1 Konstruktioner af feltsites
Situationelle metoder, d. 20/10 09 Brit Ross Winthereik

2 Agenda Feed back på test Forelæsning
Noteteknik (observation fra 1. gang, observationer fra kursusgang) Interview (praktiske råd) Praktiske forhold vedr. feltstudier De næste to gange: Planlægge og gennemførsel af kvalitative observationer og interviews Blog Agenda

3 Dagens overordnede pointe
Metoder er medskabende af den virkelighed vi undersøger. De giver ikke en neutral afbildning af virkeligheden. Konstruktivistisk standpunkt. Dagens overordnede pointe

4 Videnskabsteoretisk fundering
Positivisme: Metoder er neutrale genveje til at forstå virkeligheden. Positivismens gyldne standard: Det kontrollerede forsøg (dobbeltblindt, kontrolgruppe). Bias forsøges undgået gennem det kontrollerede setup. Metoder og det, der undersøges ses som værende uafhængige af hinanden i det vellykkede forsøg. Videnskabsteoretisk fundering

5 Videnskabsteoretisk fundering (II)
Socialkonstruktivisme: Verden kan anskues som tekst eller tegn, fænomener har den værdi beskueren tillægger dem – de er socialt konstruerede. Dette standpunkt giver mening i en sammenhæng, hvor socialforskere ønsker at fratage videnskab og teknologi deres særstatus. Videnskabsteoretisk fundering (II)

6 Kendetegn ved konstruktivisme
Betingelserne for vidensproduktion er en interessant kilde til viden om, sammensætningen af den viden, der skabes. Laboratorie setuppet er ikke neutralt, men skaber en bestemt relation mellem objektet, der undersøges og den, der undersøger. Interessant hvordan det etnografiske “laboratorium” ser ud. Kendetegn ved konstruktivisme

7 Felten som et afgrænset sted vs. felten som analytisk konstrueret
Hvad “felten” er kan afdækkes ved at undersøge hvordan felten skabes. Dermed undersøges betingelser for vidensproduktion. Diskussion i antropologien: Er kultur = sted/territorium? Hvis ikke hvad definerer så kultur? Hvordan studere komplekse, globaliserede samfund etnografisk? Hvordan komplicere den etnografiske metode? Nyere antropologi: “To study others in their space and time”, “description of the practices of locating, connecting, siting, bounding”. Nyere antropologi er således optaget af hvad antropologens definition af feltens grænser betyder for den viden, der produceres. Multisited fieldwork, etnoscabes, teknoscapes etc Felten som et afgrænset sted vs. felten som analytisk konstrueret

8 Forskellige måder at drage grænser på
Er grænserne geografiske, institutionelle, defineret ved medlemsskab af bestemte sociale grupperinger? C. Hines forskningsobjekt – Internettet – tvinger hende til at reflektere over betydningen af grænser. Internettet er for hende både objekt og udstikker metodiske retningslinier. Klare afgræsninger bør skabe mistænkelighed (s. 5). Forskellige måder at drage grænser på

9 Co-construktion af metode og objekt
Udfordring at vide på hvilke måder det man finder giver anderledes viden. Forskeren kan sige: Jeg gør ikke det og ikke det… Men hvordan giver opmærksomhed på etnografien som laboratorium en grundlæggende anderledes forståelse? Hun viser ikke hvad hendes tilgang så betød – hvordan gjorde den denviden hun fandt frem til anderledes? Hun viste at systematisk biologi kan studeres som et multisited fænomen. Co-construktion af metode og objekt

10 Pols: Viden om interviewets begrænsninger
Pols: Viden om interviewets begrænsninger. Fremkommer med alternativt begreb, hvormed “situationelle” forskere kan indfange hvad de gør. Winthereik et al: Co-konstruktion af metode og feltsite indbefatter kontirktion af feltarbejderen selv (fordi hun er forskningsinstrument). Disse metodiske pointer fremkommer gennem analyse af det empiriske materiale (Pols: Feltnoter, Winthereik: Analogier) Hvilken viden skabes?

11 Ligesom feltarbejderen må skabe sin felt undervejs i undersøgelsen, må lægen må tilpasse den elektroniske journal til sin egen praksis. Ligesom feltarbejderen må forhandle adgang til den praksis og de informationer hun ønsker adgang til (manage relations), må lægen balancere sine relationer til patientens her og nu, patientens histori, det der står på den åbne skærm, behovet for entydige diagnoser etc. Analogier

12 Licens til hvad som helst?
Paneldebat: En gruppe positivister har sat en gruppe konstruktivister i stævne. Førstnævnte gruppe vil gerne vide mere om hvilke kriterier for god videnskab, den anden gruppe holder i hævd. Forskninsgdesign som udgangspunkt, ikke opskrift, tilpasning af spørgsmål til praksis, “interessere”, risky, modstand ikke et problem. Licens til hvad som helst?

13 Feltnoter og interviews
Formålet er detaljeret viden om en specifik praksis. Beskriv altid kort omstændighederne (hukommelsestricker) Følg en ting, et menneske, en sang… igennem forskellige sammenhænge Lav små eksperimenter for dig selv Spørg igennem Feltnoter og interviews

14 En sjov episode, noget overraskende, fagligt udfordrende, menneskeligt udfordrende?
Læring: At eksemplificere, skrive en lille feltnote med begyndelse og afslutning. Hvordan ændredes spørgsmål og dataindsamlingsstrategi undervejs? Læring: At bruge dagens lektion aktivt og komme hen imod en forståelse af at metoder er medskabere af den virkelighed, der undersøges. Blog

15 Læse kap. 6 + kodning af materiale
D 10. november


Download ppt "Konstruktioner af feltsites"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google