Arbejdspladsudvikling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Prioritering.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Energi- & Vandværkstedet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
BEDRE TRIVSEL OG ARBEJDSMILJØ I REGION HOVEDSTADEN Niende Laboratorium 26. februar 2013.
Innovation og iværksætteri
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Analyse- og udviklingsmodel
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Anerkendende APV.
Stress og ledelse.
Projektlederens rolle(r)
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Relationer – børn imellem
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
Gode Trivselsprocesser
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Refleksion Hvad var din/jeres eftertanke efter dagen i går?
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Velkommen til Klasseforældremøde i x klasse. Aftenens program 1. Status på arbejdet med ”Forventninger til elever” v. klasselærer/ forældre 2. Udvikling.
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
Thomas Bartels, VFAs rejsehold 15. april 2015
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
3-timersmøderne 2016 Initiativ * Konkrete uddannelsesinitiativer + dialog * Konkrete uddannelsesinitiativ er + dialog Årlig rapport 3-timersmødet Vision.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
3-timersmødet 2017.
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Ungiaarhus medarbejdersamling 17. marts 2017
Skriv jeres overvejelser på en flipover og hæng den op i lokalet.
3-timersmødet 2017.
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Personalemøde – opfølgning på MTU
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
3-timersmødet 2018.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Arbejdspladsudvikling [indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]

Start med at vælge ét fokusområde. Max. 10 minutter

Introduktion 10-15 minutter Velkomst og præsentation [indsæt selv ansvarsgruppens formål og mål med mødet. I skal desuden præsentere jer selv og give deltagerne mulighed for at hilse på hinanden og tale sammen om deres forventninger til mødet] Hvor er vi i APV processen? Hvilke resultater er relevante for os? Hvad er besluttet i Hoved MED? (indsatsområder) Hvad er ellers besluttet eller behandlet? Er der noget, der har betydning for budgetter? Hvor står vi selv? Hvilke udfordringer har vi ? Hvordan er APV resultaterne prioriteret? Tidsplan

Hvad er Arbejdspladsudvikling? En metode hvor: Vi sammen undersøger vores ønsker og drømme om den gode arbejdsplads. Vi fokuserer på fremtiden og på muligheder; den anerkendende tilgang. Alle får mulighed for at komme til orde. Vi arbejder med forslag til handlemuligheder for de vigtigste ønsker. Vores forslag danner grundlag for en handleplan. Arbejdsform: 2 møder à ca. 2 timers varighed. Hvert møde har 3-4 runder og foregår skiftevis i grupper og i fællesskab.

De 2 møders forløb ca. 2 x 2 timer Lav score på kollegialt samarbejde 1. Velkomst og introduktion (fælles) 2. Interview og drøftelse af den gode arbejdsdag (grupper) Deltagerne interviewer hinanden og finder frem til positive oplevelser Gruppen drøfter de positive oplevelser og sammenfatter dem i ønsker til den gode arbejdsplads. På flip over 3. Udstilling i plenum – på opdagelse i kollegernes arbejdsglæde (fælles) Gruppernes arbejde udstilles Der samles op på de centrale ønsker. Møde 2 1. Fra ønsker til muligheder (grupper) Grupperne vælger et ønske, de vil arbejde videre med. 2. Fra ønske til handling (grupper) Gruppen udarbejder forslag til, hvordan ønsket kan realiseres. 3. Opsamling – fremlæggelse af handleforslag (fælles) Grupperne fremlægger resultatet af deres arbejde Ansvarsgruppen samler op. 4. Evaluering (fælles) Dialog om udbyttet af metoden.

2. Interview og drøftelse af den gode arbejdsdag 45 min.-1 time I skal arbejde i grupper på 4 I jeres grupper skal I gøre følgende: Interview hinanden 2 og 2 om positive oplevelser, der giver energi i arbejdet. 10 min. til hvert interview. Se interviewguide [uddeles til grupperne]. Genfortæl alle 4 efter tur særlige kendetegn ved de positive oplevelser fra interviewene. Drøft ud fra de positive oplevelser, hvad der er centralt for god trivsel på arbejdspladsen. Skriv alle de vigtigste ønsker til den gode arbejdsplads på et flipover-ark. Skriv de tre vigtigste ønsker øverst. 5 min./par 5 min i alt 5 min.

Interviewguide: Find de positive oplevelser i arbejdet Tænk tilbage på en god arbejdsdag, hvor du oplevede arbejdsglæde. Hvad var det for en situation? Hvad skete der Hvem var involveret? Hvad gjorde de? Hvad gjorde du? Hvad tror du, der gjorde denne situation mulig? Kan du trække særlige kendetegn ud af situationen/oplevelsen? Hvis I på din arbejdsplads skal foretage en forandring, hvad er så den mindste ting, som vil skabe den største forandring? Hvis du har tre ønsker til, hvad der kan forbedre dit arbejde og psykiske arbejdsmiljø i fremtiden, hvordan lyder de tre ønsker så?

3. Udstilling i plenum – på opdagelse i kollegernes arbejdsglæde 20-30 minutter Spring over. Grupperne hænger deres flipover-ark op Gå på opdagelse hos hinanden! En fra hver gruppe bliver stående ved eget ark og svarer på spørgsmål (I kan skiftes) Fælles opsamling: Hvad er de mest centrale ønsker for vores arbejdsplads?

Arbejdspladsudvikling Møde 2 [indsæt arbejdspladsnavn og dato]

Møde 2 Program for møde 2 1. Fra ønsker til muligheder (grupper) Grupperne vælger et ønske, de vil arbejde videre med 2. Fra ønske til handling (grupper) Gruppen udarbejder forslag til, hvordan ønsket kan realiseres 3. Opsamling – fremlæggelse af handleforslag (fælles) Grupperne fremlægger resultatet af deres arbejde Ansvarsgruppen samler op 4. Evaluering (fælles) Dialog om udbyttet af metoden

Fra ønsker til muligheder Ca. 20 minutter Vi kigger på udstillingen igen – hvad var de centrale ønsker for vores arbejdsplads? Nyt gruppearbejde [skriv om det er nye eller gamle grupper] Alle fortæller på skift til gruppen, hvad de har tænkt over fra udstillingen: Er der noget, jeg finder særlig vigtigt? Er der noget, der overrasker mig? Hvad synes jeg, der skal arbejdes videre med? Find gennem dialog frem til det ønske, som I vil arbejde med handleforslag til. Spring over 10 min. Brug evt.post it

2. Fra ønske til handling 45-60 minutter I skal udarbejde skriftlige forslag til, hvordan ønsket kan realiseres. Brug ”IGLO” til at blive konkrete: Hvem skal handle (individ, gruppe, ledelse og/eller organisation)? Hvilke ressourcer kræver det? Hvornår kan det sættes i gang og af hvem? [IGLO-ark kan uddeles til grupperne, eller grupperne kan selv tegne det over på et flipover-ark. Designforslag følger] 10 min.

Individ Gruppe Ledelse Organisation Find løsninger Kilde: Teamledelse med det rette twist, NFA 2008

3. Opsamling – fremlæggelse af handleforslag Ca. 15 minutter Spring over Kort fremlæggelse af gruppernes arbejde Ansvarsgruppen fortæller om den videre proces Ansvarsgruppen indsamler alle gruppers ark til brug i udarbejdelse af en handleplan

Opsamling (fortsat) 5-10 minutter Det skal der ske nu: [indsæt punkter om, hvordan I samler op på dagens møde. Hvordan udarbejdes handleplanen, og hvornår går man i gang?] [Vær tydelig på, at ikke alle forbedringer kan sættes i gang på én gang. Nogle temaer kan måske ikke realiseres med det samme pga. økonomi og andre temaer skal måske kortlægges grundigere, før man går man i gang?]

4. Evaluering 5 minutter Hvad har vi fået ud af at bruge Arbejdspladsudvikling som metode? Hvad har været det vigtigste udbytte af de to møder?