Miljøråd på Læreruddannelsen Zahle (Kommissorium) Der oprettes et miljøråd på Læreruddannelsen Zahle i forbindelse med deltagelse i projektet Grønt Flag.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Advertisements

Informationsmøde på Lindebjergskolen
 Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne.
Innovation - viden i spilved Kirsten Lauta og Dorte Fensteen
Egedals byudviklingsområder skal være eftertragtede for deres fokus på klima, energi og sundhed – kombineret med spændende arkitektur, inviterende byrum.
Vi arbejder i bestyrelsen på at sikre og føre tilsyn med, at den rette kurs sættes og holdes. Overordnet retning og overblik, vi arbejder ikke ”i maskinrummet”.
Klasselærer på Pedersborg Skole
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Idræt og bevægelse På Søndersøskolen i skoleåret 2014/15 Version 1.3 Implementering af skolereform.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Grønt flag grøn læreruddannelse
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Folkeskole-reformen August 2014.
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
GWCDK struktur.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
Teori-Praksis-holdning
Implementering på Fenrishus
Grønt Flag Grøn Læreruddannelse GFGL. 27/08/10 Det Grønne Flag er hejst på Zahle Ved en flaghejsningsceremoni fredag den 27. august overrakte Børne- og.
Sciencekommune Assens ”Jeg forventer at gøre en lille opfindelse hver tiende dag, og en stor hver sjette måned eller deromkring” Thomas Alva Edison.
Grønt Flag – Grøn Læreruddannelse
Lærerprofessionen - en definition.
HØJELSE SKOLE.
Lederforum Dagsorden: Velkommen og generel orientering Aftaler 2008
Grønt flag – Grøn skole - Om energi på en skole -.
Planlægningsmodeller i det ny AMU Et samarbejde mellem Københavns Socialpædagogiske seminarium Københavns Socialpædagogiske seminarium & Social- og Sundhedsskolen.
Forskningsprojektets grundideer
- Hvad kan I forvente som forældre?
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
4. Det kommunale valgår –Nyvalg til handicaprådet, LBR og klagerådet –Valgkampen generelt –Andet.
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Skal vi undervise i CO2-udledninger, energibesparelser og klimaforandringer? Ja, vi har et verdensomspændende miljøproblem, som utilsigtet er skabt af.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Vedbæk Skole Møde med kontaktforældrene og Skolebestyrelsens årsberetning for maj 2010.
Grønt Flag Grøn Skole Undervisning om miljø og bæredygtighed Grønt Flag Grøn Skole handler om virkelige miljøspørgsmål og spørgsmål om bæredygtighed innovation.
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Organisering. Det er jer Carsten Pedersen Inger Birkebæk Madsen Hanne Laursen (Thorbjørn Sørensen) (Peter Saabye) Anni Berndsen Thorbjørn Sørensen Peter.
Bedre faglig læsning og skrivning i den faglige undervisning Ansøger EUC Nord og EUC Nordvest Har gennemført tiltag i den faglige undervisning for implementering.
Arbejdsopgaver for Idrætsrådet Forslag fra udviklingsgruppen 2009.
Lokale grønne partnerskaber
Indsamle, udvikle, dokumentere og formidle viden om indholdet i undervisning tilrettelagt efter principperne i CL med særlig vægt på matematik Udvikling.
Sådan er vi gået i gang med Grøn Generation. Præsentation af projektet At vi ser projektet, som en god mulighed for at få et øget samarbejde mellem Teknik.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
En dynamisk klub for børn og unge fra 5
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Digitalisering Et projekt på Frederiksberg Seminarium.
1 Værdidebat - synlighed og handling Værdidebat Globalisering Medborgerskab Bæredygtighed Pædagogisk udvikling.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Pædagogisk it (pæd-it) Case fra Søndervangsskolen i Hammel som vandt e-læringsprisen i Uddannelsesinstitutionens tilrettelæggelse af uddannelsen.
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
BYRÅD SBU Skolebestyrelser Skoleforum Styrelsesvedtægt.
Skolebestyrelsens årsberetning Hvem sidder i skolebestyrelsen? 7 forældrerepræsentanter: - Lena Uldall, formand, kontaktperson til førskolegruppe.
Den røde tråd fra vision til handling
Trepartsmidler FTF-området. Udgangspunktet De overordnede kriterier for fordeling af midlerne Kunne vi ”booste” regionen, så vi fokuserede på et bestemt.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
1 Rehabiliteringsteam – består af: Jobcenteret: 2 beskæftigelsesmedarbejdere 5 deler posterne imellem sig og går på skift Tilstræber, at den ene er repræsenteret.
SSP Årsmøde 9. november 2016 Skoleforsømmere.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Målopfølgning – Klima- og Bæredygtighedsudvalget
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Præsentationens transcript:

Miljøråd på Læreruddannelsen Zahle (Kommissorium) Der oprettes et miljøråd på Læreruddannelsen Zahle i forbindelse med deltagelse i projektet Grønt Flag Grøn Læreruddannelse (GFGL)i samarbejde med Friluftsrådet fra studieåret 2009/2010. Formålet med arbejdet i miljørådet er at igangsætte og støtte projekter, der sætter fokus på Undervisning for Bæredygtig Udvikling (UBU) internt på Læreruddannelsen Zahle samt i forbindelse med de studerendes videre arbejde med miljøundervisning i folkeskolen ud fra et overordnet mål om udvikling af handlekompetence hos både undervisere, studerende og elever i skolen. Desuden er målet at arbejdet med disse projekter bidrager til at Læreruddannelsen Zahle erhverver Det Grønne Flag for Læreruddannelsen. Grønt Flag Grøn Læreruddannelse

Arbejsopgaver: Miljørådet indsamler ideer til fokusområder for arbejdet med Grønt Flag Grøn Læreruddannelse, og beslutter hvilke fokusområder, der arbejdes med i det enkelte studieår. Miljørådet sørger for udarbejdelse af miljøhandleplan og miljøordensregler i forhold til studieårets arbejde med Grønt Flag Grøn Læreruddannelse, og koordinerer arbejdet med studieårets fokusområder, så Læreruddannelsen Zahle kan synliggøre og dokumentere arbejdet med miljøundervisning på uddannelsesinstitutionen. Miljørådet er initiativtager til aktiviteter i forbindelse med rådets arbejde. Miljørådet foretager en evaluering af årets indsats.

Medlemmer i miljørådet: 3-6 studerende, hvor mindst én studerende repræsenterer DSR – og de øvrige rekrutteres via holdrepræsentanter ved studieårets start (i 2009/2010 Sara Brinck Kruse, Klaus Østergård og Thorbjørn Wejdling efter aftale med DSR). Det tilstræbes at medlemmerne er spredt på uddannelsens årgange. 2-3 undervisere som udpeges af Pædagogisk Råd ved studieårets start (i 2009/2010 Trine Skov Jensen og Lisbeth Bering) 2-3 TAP-medarbejdere som vælges af TAP ved studieårets start (i 2009/2010 Randi Linge og Benny Højer) 1 repræsentant for ledelsen, som udpeges af ledelsen ved studieårets start. (i 2009/2010 Lis Madsen) Ved studieårets første møde vælger miljørådet en formand og en sekretær. Miljørådets formand indkalder til møde (1-(2)) pr. semester) og udsender dagsorden i samarbejde med ledelsens repræsentant. Medlemmer 2010/2011: Randimaya Løkkehjærte (studerende (DSR)) Trine Skov Jensen (Underviser, pæd. Fag) Klaus Østergaard (studerende)Lars Myhre Larsen (Underviser, Idræt) Thorbjørn Wejdling (studerende)Randi Linge (TAP medarbejder) Lis Madsen (Uddannelsesleder)Benny Højer (TAP medarbejder, Pedel) Lisbeth Bering (Underviser, naturfag)

Miljørådets handleplan for studieåret 2010/2011 • Fokusområder for 2010/2011 (pilotprojekt2) • Klima og formidling af klimaproblematikker • Logo-udvikling i forbindelse med synliggørelse (også fremadrettet) af arbejdet med GFGL på Læreruddannelsen Zahle • Økologisk produktion og Affald/genbrug på institutionen • Arbejde med miljøundervisning i folkeskolen/ læreruddannelsen i forbindelse med undervisning og praktik

Se handleplan 2010/2011…..

Det svære: At få underviserne engageret så de arbejder med miljø / handlekompetence / miljøundervisning i linjefagene. De fleste har en opfattelse af at dette hører til i naturfag – og at det handler om normregulering. At skabe plads til arbejdet på tværs på institutionen. Løsninger: Vi (miljørådet) skal arrangere de tværgående aktiviteter – med inddragelse af DSR m.m. Det tværfaglige projekt på 3. årgang skal handle om miljø, handlekompetence, bæredygtighed…… Det skal tydeliggøres at handlekompetence er nøglebegreb i arbejdet med GFGL