Faglig udviklingssamtale

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Medarbejderudviklingssamtalen
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
LEAN Akademy.
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Date :31 1.
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Hvad siger medarbejderne?
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Gruppeudviklingssamtaler
Evaluering - metoder og værktøjer -
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Innovation i AT/SO.
Værktøjer til hjælp i kompetenceudviklingen
FAGLIG TRIVSELSMÅLING Om at bruge trivselsmåling som værktøj i strategisk kompetenceudvikling Oplæg ved Region Hovedstadens Uddannelseskonference Fredag.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Kompetencestrategi med mening
Ledelse i forskellige retninger
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Håndtering af Sygefravær
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til SCKK til temamøde om ”Kortere uddannede og kompetencestrategier.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Fagligt Fælles Forbund Uddannelseskonference for Grønne Uddannelser 7 december 2009.
Hvorfor individuel lønforhandling?. Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Personalemøde – opfølgning på MTU
Medarbejder Udvikling Samtale 2015
Kulturmåling i VisitDenmark
Talt med 23 ledere og medarbejdere
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Faglig udviklingssamtale Udviklingspotentialet i en faglig udviklingssamtale på individniveau

Hvad er en MUS? Larsen m.fl. (1995) har defineret en udviklingssamtale som ”…en systematisk, periodisk (dvs. regelmæssig tilbagevendende), planlagt og velforberedt dialog mellem en medarbejder og dennes (direkte) overordnede – ideelt set på en sådan måde, at de to personer indgår som ligeværdige parter i samtalen.” MUS har mange synonymer Samtale mellem den personaleansvarlige leder og medarbejder Organisationens eget valg at benytte MUS Benyttes i offentlige og private organisationer Hyppigt forskellig

Formål og struktur Samtalens formål kan Sikre at medarbejderen udvikler sig og oplever, at han både ses og høres af sin leder Skabe mulighed for at tale om medarbejderens faglige udvikling i et fortroligt forum Foregå udelukkende fordi, det er et overenskomstmæssigt krav Samtalens struktur (til tider!) Består ofte af bagudrettet og en fremadrettet del, fordelt i forholdet ca.25%-75%- Den bagudrettede indeholder typisk en grundig status fra tiden siden sidste samtale. Et godt grundlag for den fremtidige udvikling Den fremadrettede samtale kan fokusere på 1-3 år frem i tiden, men samtidig lave halvårlige handlingsplaner, så man ”tvinges” til sammen at se på målsætningerne i en tid, hvor verden er i konstant forandring. Halvårlige del-samtaler kan gøre de planlagte tiltag eller ændringer lettere at implementere

Hvilke egenskaber er i spil i MUS-samtalen Samtalen er udvikling- og handlingsorienteret Selvevaluering Dialogorienteret Strategisk Anerkendende

Den gode MUS: Hvad skal den? - Skabe motivation Den gode samtale - Identificere udviklingsbehov - Identificere motivationsfaktorer - Skabe realtion til medarbejderen - Sætte hverdagen i perspektiv - Tage temperaturen på afdelingen og stemningen - Skabe fælles mål - Skabe grundlag for evaluering og forventningsafstemning Den gode samtale Faldgruber Tjekliste til den gode samtale: Tjekliste til den gode samtale for både medarbejder og leder: Start med at afstemme rammerne for mødet - gør formål og forløb klart Lyt, og lad den anden tale ud, inden du kommenterer Giv den anden person tid til at forklare sig Giv som leder plads til medarbejderen - det er en ligeværdig dialog Stil uddybende og åbne spørgsmål Undgå generaliseringer og brug konkrete eksempler Sig fra som medarbejder, hvis du ikke finder emnet relevant - det er ikke et mål i sig selv at komme igennem hele MUS skemaet. Anvend kritik på en konstruktiv måde ved at fokusere på mulige løsninger, frem for at fokusere på om kritikken er velfortjent eller ej. Samtaler hedder netop SAMtaler, fordi man skal være to til at skabe den gode samtale. Det kræver, at lederen er god til at lytte, stille åbne spørgsmål og stille udforskende spørgsmål. Faldgruber: Medarbejderen får ikke fortalt om sine ideer og ønsker. Ingen faste aftaler bliver truffet, eller at de ikke bliver fulgt op på. En undersøgelse lavet for Magasinet Arbejdsmiljø i 2007 viser, at hver femte synes, at mus-samtalen er spild af tid. Standardiserede spørgeskemaer kan være en forhindring Kræver stort forarbejde af lederen. Samtalen skal gøres individuel. Rutine, virksomheder mangler fokus på, hvordan samtalen skaber værdi. Holder den, fordi man skal. Noget, der skal overstås. Der uddeles påtalelser Lederen interviewer og vurderer medarbejderen Medarbejderen interviewer og vurderer lederen Medarbejderen påtager en passiv rolle og forventer at lederen er ansvarlig for dennes udvikling og behov Der udvikles en magtkamp Der forhandles løn

Årshjul Fastlæggelse/justering af kompetencestrategi Udarejdelse af handlingsplan Afholdelse af MUS og fastlæggelse af individuelle udviklingsplaner Fælles opsamling på MUS i enheden Udarbejdelse af handlingsplan MiniMUS - status på individuelle udviklingsplaner Evaluering af samlet indsats for kompetenceudvikling ”Kvalitet i MUS”, Statens Center for Kompetence – og Kvalitetsudvikling

MUS: handleplan/udviklingsplan Handleplanen er løsningsforslag (konkrete udvikingsmål for medarbejder) der kommer frem under samtaleprocessen. En handleplan er en plan for hvordan udviklingsmålene indfries. Den optimalehandleplan indeholder: Implementering af udviklingsmålene i organisationens praksis, for løbende at kunne følge op på dem (flere skal have kendskab til udviklingsmålene) Løbende tilretning af målene Løbende opfølgning af udviklingsmålene Konkrete mål som udledes fra samtalen Handleplanen skal kunne relateres til praksissen i organisationen Handleplanen ser ca.1/2 -1 år frem (da samfundet er i konstant forandring, skal målene sættes indefor en overskulig ramme, så de kan nå at indfries)

Handleplan-skema Indsatsområder Handlemuligheder Forhindringer Veje uden om Ud fra handleplans-skemaet formuleres spørgsmålene således: Hvad er opgaven (de prioriterede indsatsområde)? Hvordan vil du løse opgaven? Hvornår? Information (til kolleger, ledelse etc. der skal informeres? Hvordan: form og hyppighed) Opfølgning - hvordan og hvornår? Vejafdelingen i Århus Amt

Skabeloner til udviklingsplaner http://www.regionsyddanmark.dk/wm244281 http://search.regionsyddanmark.dk/search.aspx?sw=ko nklusionsskema&pckid=78508496&aid=920&pt=60189 36

Evaluering Formål med evaluering Justeringer og forbedringer Løbende opfølgning Lederens rolle Drage konklusioner .....udviklingsplan Opfølgningssamtale Ekstern lektor på RUC Lars Petersen Konsekvensen af lange spørgeskemaer og deres opbygning Resultater fra PID- personalechefer i Danmark Lederens dobbeltsidede rolle

Litteratur Hvad er en MUS?: ”Fra kursus til kompetenceudvikling på jobbet”, Henrik Holt Larsen og Connie Svabo, 2002 ”Udviklingssamtaler i grupper – udvikling gennem dialog”, Carsten Hornstrup og Jesper Loehr-Petersen 2003 ”Kvalitet i MUS”, Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling

Links Hvad er MUS-samtalen: MU-Samtalen Filtype: PDF/Adobe Acrobat - Hurtig visning Udviklings- og uddannelsesafdelingen. AALBORG SYGEHUS. MU-Samtalen .... Til MUS'en kan I også drøfte langsigtede karriereplaner, og det er ikke forbudt at ... www.aalborgsygehus.rn.dk/.../MUSkursusmaterialef orledere.pdf - Lignende Aalborg Sygehus - Litteratur om MUS Litteratur om MUS. Her du finde en række bøger, der handler om ... indeholder udover en case om medarbejderudviklingssamtaler på Aalborg Universitet, ... www.aalborgsygehus.rn.dk/.../MUS/Litteratur+om+ MUS.htm - Cached - Lignende Aalborg Sygehus - MUS MUS skal således være en årlig begivenhed, hvor der skabes sammenhæng mellem mål og opgaver på din arbejdsplads og medarbejderens muligheder for ... www.aalborgsygehus.rn.dk/For+personale/Personal eforhold/MUS/ - Cached Den gode samtale: http://www.samtalens123.dk/page.dsp?page=6 www.attractor.dk/.../~/.../4CEEF2D4CC3D45F9BF369C1F 53875903.ashx http://www.bibliotekspressen.dk/Bladet/2010/7/GoerDinMu sSamtaleTilMereEndEnSNikSNak.aspx MUS–samtalens egenskaber: http://mpk.ruc.dk/tekster/2009- modul1_kompetenceudvikling.pdf http://www.samtalens123.dk/page.dsp?area=3 www.fsl.dk/.../FGLMedarbejderudvikling.pdf http://www.sckk.dk/content/gode-r%C3%A5d-til- lederen Skabeloner til udviklingsplaner: http://www.regionsyddanmark.dk/wm244281 http://search.regionsyddanmark.dk/search.aspx?sw= konklusionsskema&pckid=78508496&aid=920&pt=6 018936 Evaluering: http://www.kompetenceweb.dk/Leder/MUS/Hvordan %20f%C3%B8lger%20jeg%20op%20p%C3%A5%20 MUS%20og%20udviklingsplan.aspx  http://ing.dk/artikel/99594-mus-samtaler-efter- spoergeskema-er-spild-af-tid