Træning af arbejdshukommelse med Cogmed QM

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Advertisements

Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
ADHD – Når helikopteren ikke kan lette
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Kredsløbstræning
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Arbejdspladsudvikling
De sidste undervisningstimer
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Pigerne er blevet udfordret!! Susanne, med det nyeste forår’s tøj fra butikken. Tina har sat pigernes hår. Charlotte har lagt make up.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Innovation og iværksætteri
1 Belastningsprøve Fredag 16. september Agenda Kl. 08:00Velkomst v. Allan Harding Status på Imerco projekt, v. Allan Harding Oplæg til belastningsprøve,
Merlivs seminar 27. August 2008
Basal statistik 24. okt Tom Bendix Videncenter for
Supervision og faglig feedback
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Inquiry based science education
Sygeplejerske Lone Woelders
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
Den anerkendende interviewform
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Region Midtjyllands tilbud 2013
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Recovery-mentor projektet
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Læringskultur og elevinddragelse
Et mærkeligt skib.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2008.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Undervisning og formativ feedback
Støjs indflydelse på børns indlæringsevne
USPER PSYK 2,5 år efter hjemkomst
Præsentationens transcript:

Træning af arbejdshukommelse med Cogmed QM Årsmøde i Aalborg den 11.-12. marts 2011

Arbejdshukommelsestræning med Cogmed 3 forskellige træningsprogrammer Cogmed JM til førskolebørn RoboMemo til skolebørn Cogmed QM til unge og voksne Engelsk version Svensk version ”Sprogfri” version

Disposition Arbejdshukommelse Forskning Træningsprogram Effekt af træning Træningswebben Coaching Opsummering + demonstration af programmet

Arbejdshukommelse Forskning Træningsprogram Effekt af træning Træningswebben Coaching Opsummering + demonstration af programmet

Hvad er arbejdshukommelse? Arbejdshukommelsen kan - - holde indkommende information i kort tid - sammenholde informationen med allerede erhvervet viden - bearbejde informationen

Arbejdshukommelse Baddeleys model

Arbejdshukommelse Baddeleys model Fonologisk loop korttidsopbevaring af lyde f.eks. når man lytter til ord eller taler med ”indre stemme” – (gentagelse af persons navn) Visuospatial sketchpad (”skitseblok”) korttidsopbevaring af visuelle eller rumlige indtryk f.eks. hvordan et ansigt ser ud eller grundplan over værelse eller et hus. Episodisk buffer korttidslager som kan rumme information fra ovenstående + bearbejde dette i forhold til tidligere erfaringer hentet fra langtidshukommelsen Central executive – Kontrol system ”Direktøren for det hele” styrer ovenstående processer Eksempler (”7 x 17” og ”chunking”)

Forsøg på lokalisering What is the inner scribe? According to Logie (1995), the visual cache is a sub-component of the VSSP, which deals with information relating movement, and spatial information. It is thought to also be involved in the execution of limb and body movement, as well as transferring information from the visual cache to the central executive. What is the visual cache? According to Logie (1995), the visual cache is a sub-component of the VSSP, which deals within visual information related to form and colour. CE – Central executive AR – Articulatory rehearsal IS – Inner Scribe (spatial rehearsal) PS – Phonological store VC – Visual cache (storage)

Klingberg 2002

Arbejdshukommelse i dagligdagen Arbejdshukommelsen bruger vi blandt meget andet når vi skal planlægge følge en plan/instruktion følge med i, hvad man taler om, når man taler med andre forstå og følge med i det man læser løse opgaver mmm

Udvikling af arbejdshukommelse

Arbejdshukommelse og ADHD Arbejdshukommelsens udvikling i skolealderen. Stor spredning i individuel kapacitet.. Undersøgelser viser ar arbejdshukommelsen ikke udvikles på samme måde hos børn med diagnosen ADHD, hvilket får store konsekvenser for bl.a. indlæringsevnen og for socialt samspil.

Forskning Arbejdshukommelse Træningsprogram Effekt af træning Træningswebben Coaching Opsummering + demonstration af programmet

Computerized training of working memory in a group of patients suffering from acquired brain injury Lundqvist et al, Brain Injury, 2010 24 (10) Kontrolleret forsøg med cross-over design Alle ikke-progredierende erhvervede hjerneskader (Infarkt, infektion, SAH, tumor, traume) Ambulante pt. Department of Rehabilation Medicine, Universitetshospitalet i Linköping

Inklusionskriterier 20-65 år Postakut fase: >1 år Selvrapporterede problemer med arbejdshukommelsen WM-index signifikant under Verbal forståelse og/eller perceptuel organisering (målt med WAIS III) eller WM-index < 80 Motivation for træning

Eksklusionskriterier IQ < 70 (WAIS III) Depression (DSM-IV) Perceptuelle eller motoriske vanskeligheder, der forhindrer computertræning Yderligere to ekskluderes pga. massive kognitive vanskeligheder. 14 takker nej

Patientgruppen 21 patienter Alder (27-63) – 43.3 år 10 mænd, 11 kvinder Skadesalder gennemsnitligt 46 mdr (median 37) 4 i arbejde eller forberedende arbejde (praktik?)

Forskningsdesign

Målemetoder Neuropsykologiske WM tests: Listening Span Task PASAT Colour Word Interference Test condition 4- Inhibition/Switching (CWIT) Stroop test Visual spændvidde forfra og bagfra (WAIS R-NI) (– nu WMS-III) Talspændvidde forfra Listening Span Task The Picture Span

Målemetoder II Spørgeskema om WM i hverdagsaktiviteter (Cogmed) Canadian Occupational Performance Measure-COPM Egenvurdering af arbejdsmæssige præstationer Tilfredsheden med præstationer Egne definitioner af problemer indenfor egenomsorg (self-care), produktivitet og fritid EQ-5D spørgeskema (livskvalitet og helbred)

Træning I afdelingen, parvis i rolige omgivelser Coach tilstede hver gang, feedback hver uge, Adgang til statistikker 25 gange (21-25) fordelt på 5 uger NB! Sproglige vanskeligheder

Resultater I (Index og test)

Resultater II (Spørgeskema)

Resultater III (Follow-up møde) Følte sig mere alert Kunne bedre ignorere distraktioner i form af irrelevante stimuli i situationer uden støj Fortsat koncentrationsbesvær i meget stimuli-intense situationer

COMPUTERIZED TRAINING OF WORKING MEMORY – A CONTROLLED, RANDOMIZED TRIAL Westerberg H, Brehmer Y, D´Hondt N, Söderman D, Bäckman L Aging Research Center, Karolinska Institutet, Stockholm, Sweden Bl.a. fra Brain Injury 2007

Metode Deltagere: 100 personer 45 mellem 60 og 70 år 55 mellem 20 og 30 år randomiseret træning (n = 55); kontrolgruppe (n = 45) Test batteri: WM (Spatial spændvidde og talspændvidde), Opmærksomhedsfunktioner (RT, PASAT, Stroop) og Hukommelse (RAVLT) Problemløsning (RAVEN). The Cognitive Failure Questionnaire blev brugt til at måle hukommelse og opmærksomhed i hverdagen

Resultater Træningsspecifikke opgaver Træningsnære opgaver Ældre personer forbedrede præstationerne og yngre fik endnu større forbedring (1A) Træningsnære opgaver Samme fund Transfereffekt Forbedringer i generel opmærksomhedsfunktion, både i test og rapportering, men ingen forbedringer for Raven, RAVLt eller Stroop

Changes in Cortical Dopamine D1 Receptor Binding Associated with Cognitive Training (Fiona McNab et al. 2009) Arbejdshukommelsestræning af unge voksne. Måling af kapacitet før og efter træning. Sammenhæng mellem forbedring af arbejdshukommelse og forandring af antallet af dopaminreceptorer i dorsolateral cortex og parietale områder. Resultaterne viser, at der findes en sammenhæng mellem øget bindingspotentiale i D1-receptorer og en forbedret arbejdshukommelse.

Træningsprogram Arbejdshukommelse Forskning Effekt af træning Træningswebben Coaching Opsummering + demonstration af programmet

Hvad indebærer det at træne arbejdshukommelsen Intensiv træning 25 træningspas 30-45 min pr. træningsdag Opgavernes sværhedsgrad tilpasses automatisk efter hvor godt opgaverne klares, så man hele tiden er maksimalt udfordret

Cogmed QM 13 visuospatiale og fonologiske opgaver Beregnet til unge og voksne Sværhedsgraden indstilles efter ”dagsformen” Feed back-lyd når opgaven er rigtigt løst Skriftlig og/eller mundtlig ”opmuntring” kan vælges Statistik tilgængelig for den, der træner

Effekt af træning Arbejdshukommelse Forskning Træningsprogram Træningswebben Coaching Opsummering + demonstration af programmet

Effekt af træning Bedst dokumenteret ved træning af børn Her oplever 85% effekt direkte efter afslutning af træningen – effekten er mærkbar og ofte øget (80%) et år efter træning der ses- øget impulskontrol øget indlæringsformåen større selvstændighed ved løsning af opgaver børnene klarer sig bedre i skolen

Effekt af træning af voksne Voksne fortæller, at de efter træning bliver bedre til- at huske navne at kunne holde flere bolde i luften at finde og huske hvor man har lagt sine ting at kunne huske det læste At organisere livet huske aftaler

Vær opmærksom på forbedringer Klargør før træning, hvor der opleves problemer med arbejdshukommelse Vær opmærksom på, om der sker forbedringer på disse områder Vær opmærksom på uventede effekter af træning

Træningswebben Arbejdshukommelse Forskning Træningsprogram Effekt af træning Træningswebben Coaching Opsummering + demonstration af programmet

Indhold i træningswebben Som coach kan du løbende følge med i, hvordan træningen forløber. Her finder du også Træningsmateriale Coachhåndbog Digital coachuddannelse Informationsmateriale Spørgsmål og svar på samme (FAQ) http://login.cogmed.com

Log ind på træningswebben

Træningswebben startside

Coaching Arbejdshukommelse Forskning Træningsprogram Effekt af træning Træningswebben Coaching Opsummering + demonstration af programmet

Cogmed coaching Før træning Under træning Efter træning Startmøde Møde en gang om ugen eller efter behov Motivér Efter træning Afslutning evaluering

Startmøde Gennemgå brugerhåndbogen + evt. ”Er Cogmed for dig?” Fortæl om arbejdshukommelse Gennemgå hvordan træningen er struktureret Fortæl hvad andre har fået ud af træningen Opstil, på baggrund af dette, nogle mål for hvilket udbytte den, der skal træne, ønsker at opnå. Skemalæg evt. træningen Skriv evt. belønninger ned Opret ny bruger – skriv brugernavn og password i brugerbogen Demonstration af programmet med ”test - test”

Under træningen Coachstøtte efter behov De fleste af vores elever har ikke brug for særlig motivation medens de træner Enkelte har. For dem kan det være vigtigt at få gennemgået resultater nøje. Hvad er godt? Hjælper det at holde pause en gang imellem under træningen? Er der nogen opgaver, man finder sjovere end andre? For alle er det vigtigt at få feedback på træningen med jævne mellemrum – f.eks. en gang om ugen.

Arbejdshukommelsesindex Efter de første 3 træningspas beregnes startindex (ud fra resultaterne i 2. og 3. træningspas) De 2 af de følgende træningspas, hvor den der træner har klaret sig bedst, bruges til beregning af maxindex Indexforbedringen en forskellen mellem start- og maxindex Normal udvikling af arbejdshukommelsesindex gennem et træningsforløb ligger imellem 14 og 32 enheder.

Övningsgrafer

Vurdering af øvegrafer Under middel Middel Over middel

Välg träningsdag

Afsluttende samtale Vurdér træningspræstationen Vurder effekt af træning Følg op på de faktorer som blev valgt på startmødet Vær opmærksom på eventuelle andre effekter Vurdér arbejdshukommelsesindex Anerkend indsatsen Spørg til effekten på et senere tidspunkt (f.eks efter nogle måneder)

Arbejdshukommelse Forskning Træningsprogram Effekt af træning Træningswebben Coaching Opsummering

Opsummering Arbejdshukommelse Forskning Træningsprogram Effekt af træning Træningswebben Coaching Opsummering

Licens til Cogmed-træning Enkelt (enskild) licens: Pris for 25 træningsgange: 1900 svenske kr. (ca. 2000 dkk (inkl. Svensk moms og omregnet til dansk valuta)) Derefter 1000 SEK (ca. 1.050 DKK) pr. licens til samme adresse (”familjeträning”) Adresse til hjemmeside: http://www.cogmed.se/cogmed/articles/se/314_Bestll.aspx Skolelicens og ”Vårdgiverlicens”: Ubegrænset antal brugere på institutionen inden for et år . Pris: 11.900 SEK/år (12570 DKK) Tilkøb: Hjemmetræning. Pris ca. 3.900 SEK/år (4.120 DKK) (første år gratis?).

Arbejdshukommelse og andre kognitive domæner Der er fundet sammenhæng mellem arbejdshukommelse og selektiv opmærksomhed (evnen til at fravælge irrelevant information i forhold til at udføre en given opgave) (”cocktailparty effekt”) Conway et al. (2001) The cocktail party phenomenon revisitet: the inportence of working memory capacity. Bulletin and Review, 8, 331-335 Der er fundet sammenhæng mellem arbejdshukommelse og ”fluid intelligence” (Gf) – evnen til at løse nye problemer uafhængigt af tidligere erhvervet viden – OG denne evne kan forbedres ved træning af arb.huk. (desværre ikke påvist efter Cogmed-træning, men anden form for arb.huk.træning (n-back) Jaeggi et al. Inproving fluid intelligence with training on working memory. Feb 2008

Er Cogmed træning for dig? Du har fået svært ved at huske lange instruktioner eller instruktioner i flere led, f.eks. en opskrift eller en rutebeskrivelse. Du har fået svært ved at klare en opgave, som tager længere tid, når du ikke er særligt motiveret for netop denne opgave. Du har fået sværere ved at klare problemløsning, som kræver at du holder flere ting i hovedet samtidigt, f.eks. hovedregning. Der opstår ofte fejl, når en opgave skal løses hurtigt. Du er blevet mere grundig, så alting tager meget længere tid. Du har fået svært ved at huske en læst tekst. Ofte må du læse teksten flere gange, før du får den rigtige forståelse af, hvad det handler om.

Du har fået svært ved at ”holde den røde tråd”, når du taler med nogen eller hører en fortælling. Du har fået svært at planlægge og organisere, noget du skal lære. F.eks. i hvilken rækkefølge delopgaver skal klares, samt hvor lang tid der er nødvendigt at afsætte for at klare en opgave. Du har svært ved at organisere din tilværelse. Det er blevet et problem at finde de rigtige ting frem og starte og afslutte aktiviteter. Du bliver meget let distraheret. Du har en mere usikker bedømmelse af, hvor lang tid der er gået i et vist tidsrum eller du har fået problemer med at passe tiden ved aftaler. Du ser ofte ud som om du er ”på spring” eller virker overspændt. Du er ofte rastløs. Kan du svare ”ja” til 4 eller flere af disse udsagn, kan det være, at det er en god ide at træne.  

Arbejdshukommelse Baddeleys model Central executive Fonologisk loop Episodisk buffer Visuospatial skitseblok Sprog Episodisk hukommelse Visuel Semantisk Langtidslager af viden