Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Særlige børn på Sankt Ansgars Skole

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Særlige børn på Sankt Ansgars Skole"— Præsentationens transcript:

1 Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
27. august 2009 Psykolog Kirsten Callesen

2 Børn med og uden diagnoser
* Autisme og Aspergers Syndrom * ADHD og ADD (opmærksomhedsforstyrrelse) * OCD (tvangstanker og tvangshandlinger) * Tourettes syndrom (tics – lyde og bevægelser) * Fysiske handicaps * AKT – Adfærd, Kontakt og Trivsel Tilstand / Forstyrrelse Kirsten Callesen, ARC

3 Hjernens udvikling Tanker Følelser Krop og sanser Har det godt!
Det er farligt! Tanker Glad! Bange! Følelser Krop og sanser Afslappet/anspændt

4 Frontallapperne Adfærd Planlægning Hukommelse Vurdering Konsekvenser

5 Hjernen, signalstoffer og stress
Dopamin Serotonin Endorfiner Kortisol Kost / mad Motion Gode oplevelser Sårbarhed: Stress Angst Depression Udadreagerende adfærd Selvværd

6 Diagnose Autismetriaden
Lorna Wings triade (1981)‏ 1. Forstyrrelse af socialt samspil (enestående)‏ 2. Forstyrrelse af Forstyrrelse af kommunikation forestillingsevne (verbal og non-verbal) (fordybende)‏ (autentisk) (vedholdende)‏ Kirsten Callesen, ARC

7 Autisme/AS og ADHD Autisme/AS: Social kontakt Anderledes sprogbrug
Systemer Fordybelse Misforståelser pga ToM Sanseforstyrrelser ADHD / ADD: Svært ved ro i social kontakt Koncentrationsproblemer Let afledt Manglende impulskontrol Manglende hæmning Sanseforstyrrelser

8 Empati og affektsmitte
1. Vi reagerer alle positivt eller negativt ud fra de erfaringer vi har. 2. Børnene mangler tit forståelse for: hvad de skal gøre, hvad der sker med dem, hvorfor de føler som de gør, kan ikke se sammenhængen 3. Vores tanker eller sanser udløser negativ adfærd 4. Når voksne bevarer roen kan børnene hurtigere komme til ro – affekt-smitte.

9 Hjernen og kognition Venstre hjernehalvdel: Digital Detalje Fysisk
Konkret Buttom up processer Højre hjernehalvdel: Analog Helhed Følelser og forståelse Tolke Top down processer

10 Digital proces: Spaghetti Bolognese! Opskrift: Analog proces:
        Spaghetti Bolognese! Opskrift: Løg Kød Grøntsager Salt/peber Spaghetti Analog proces:   Opskrift:

11 Central coherence Detaljer: 8 streger i en række Hver ting er en del for sig! Helhed: 1 circle / 1 nul Tendens til at få alt samlet til en helhed!

12 Følelser, empati og social tolkning
Fysisk & konkret En mand og en kop – det er alt! Følelser, empati og social tolkning Han vil gerne ha kaffe! Sjov kop!

13 Top down og bottom up ZOO! Top Down Helhed Bottom up Detalje ZOO!

14 “Vente” lærer ludo mælk bror ZOO jul dele Kirsten Callesen, ARC
Detalje Detalje Detalje Kirsten Callesen, ARC

15 Praktiske konsekvenser
1. Hvem skal vide noget om de enkelte børn? Skal vi kalde “det” noget – fx “1 ud af 100 børn”, “stjernebørn” 2. Undgå mobning og drilleri 3. Overskue sin skole og hverdag: forberedelse, pauserum, sansekasser, mindske lektier, visuel hjælp, individuelle samtaler, planlægge frikvarterer 4. Sociale strategier: undskylde kort, vil du lege?, stop kort, faste lege aftaler, aktiviteter som social ramme


Download ppt "Særlige børn på Sankt Ansgars Skole"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google