Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Støjs indflydelse på børns indlæringsevne

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Støjs indflydelse på børns indlæringsevne"— Præsentationens transcript:

1 Støjs indflydelse på børns indlæringsevne
Bachelor opgave i Pædagogisk Audiologi, 2018 Laura-Lena Laskowski

2 Hvorfor er dette emne interessant?

3 Teori Hukommelse SNR Efterklang STI

4 Hukommelsen Langtidshukommelse, korttidshukommelse og arbejdshukommelse Arbejdshukommelse: fastholder perceptuelle informationer Kapaciteten varierer fra person til person Bearbejdningshastighed er begrænset Danner forbindelse imellem langtidshukommelse og korttidshukommelse Umuligt at lære nye ord uden dette bindeled Har en bærende opgave: bearbejder input, daner forbindelse imellem korttidshukommelse og langtidshukommelse Forudsætning for at input kan huskes og bruges senere

5 Baddeley’s model 1974 udgivelse af første udkast af modellen
Revideret flere gange igennem tiden ”Multicomponent Model of Working Memory” 4 delkomponenter, indvirker dynamisk hinanden Fonologisk sløjfe Visuospatiale sketchpad Episodiske buffer Cenral eksekutive

6 Den fonologiske sløjfe
Fonologisk korttidshukommelse Består af en lagringsdel – phonological store, fastholder auditive informationer; og en aktiveringsdel Input kan kun lagres i få sekunder

7 Det visuospatiale sktechpad
Visuelle korttidshukommelse Visuelle, taktile og kinæstetiske sanseinformationer lagres Arbejder sammen med den centrale eksekutive og den episodiske buffer

8 Den episodiske buffer Bindeled imellem de andre tre komponenter
Forbindelse, der gør det muligt at informationer fra det visuospatiale sketchpad og den fonologiske sløjfe kan kombineres med informationer fra langtidshukommelsen Kan fungere som ekstra kapacitet

9 Den centrale eksekutive
Har ingen kapacitet bestemt til lagring af informationer Styre hvilket input der skal tildeles opmærksomhed, hvilke informationer der skal viderledes til langtidshukommelsen Styrer genkaldelse af informationer fra langtidshukommelsen

10 SNR – Speech Noise Ratio
Signal støj forhold: forholdet mellem en primær lydkilde og baggrundsstøj Angives i signalets dB i forhold til støjen

11 Efterklang Opstår som følge af at en lyd bliver reflekteret fra et rums vægge, inventar og gulv Bestemmes ved den tid det tager for en lyd at falde med 6odB, efter at den oprindelige lydimpuls er stoppet Faktorer: rummets form, møblering, materiale af loft og gulv

12 STI Speech transmission index Fysisk måling af taleforståelighed
Afhænger af et rums SNR, samt efterklangstid Standardiseret af IEC Optimal taleforståelse = 0 Ingen taleforståelse = 1

13 Metode

14 Bevidst tilfældig søgning
SDU Summon Skabe fornemmelse for tilgængelig litteratur Skabe overblik over relevante emner

15 Systematisk søgning Pubmed SDU Summon Google Schoolar Dansk Tysk
Engelsk

16 Kædesøgning Udgangspunkt i funde artikler Mest relevante redskab

17 Analyse

18 Støj og læring SNR’s indflydelse på arbejdshukommelsen
Israel og Hygge, 2013 Undersøgte hvilken indflydelse støj har på arbejdshukommelsen Dårlig SNR = negativ indflydelse på arbejdshukommelsen Taleforståelse blev mindsket lineært, i takt med at støjen blev kraftigere Vanskeligt for børn at udelede informationer fra kontekst, i støj Dårligt hørt input = >svært at blive gentaget i den fonologiske sløjfe => mindsker arbejdsukommelsens tid til bearbejdning af input SNR = indflydelse på børns koncentrationsevne

19 STI og talestøj Keus van de Poll, Ljung, Odelius og Sörqvist, 2013
Baggrundsstøjs indflydelse på skriveevnen og skrive hastigheden Skriveprocessen og skriveproduktivitet sænket når STI var på 0,30 og 0,40 Støj i form af talestøj, spektralt roteret støj, slet ingen støj Talestøj forstyrrende Talestøj maskerer de frekvenser der er af bærende betydning for sproglige informationer Konflikt imellem semantisk proces (skrivning) og semantisk processering

20 Efterklangens betydning for læring
SNR, STI er tæt tilknyttet efterklangstid Klatte, Hellbrück, Seidel og Leistner, 2010 Feldtstudie; afklare efterklangens indflydelse i klasseværelser på børns ydeevne, trivsel og indlæringsevne Lang efterklangstid har en indflydelse på: taleforståeligheden (STI), den fonologiske korttidshukommelse og processering af semantisk input 487 børn, fra 21 skoler Klasselokaler med efterklangstid varierende fra 0,49sek. til 1,1sek.

21 Børn fra klasselokaler med lang efterklangstid
Mindre tryg Hyppigere misforstået Dårligere forhold til deres lærer og klassekammerater Behandlet uretfærdig Læreren har ’ikke tid’ Lang efterklangstid = indflydelse på børns: Motivation Sociale miljø Tryghedsfornemmelse i undervisningen

22 Lovgivning Lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø
Kræver at uddannelsesstedets ledelse sørger for et godt undervisningsmiljø, som fremmer elevernes udvikling og læring BR18 : efterklangstid på 0,6sek Inklusionslov

23 Konklusion Hvilken indflydelse har støj i klasselokaler på børns indlæringsevne? Støj i klasseværelser har en negativ indflydelse på børns koncentrationsevne, skriveevner, arbejdshukommelse samt de tilknyttede kognitive processer, såsom klassens sociale miljø og eleveres emotionelle oplevelse af denne


Download ppt "Støjs indflydelse på børns indlæringsevne"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google