- gennem Marte Meo metoden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Og hvordan man håndterer den.
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Baggrunden for indførelsen af PALS
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
Udviklende Læringsforløb for Lægesekretærer og øvrigt Administrativt personale med tæt kontakt til patientforløb ULLA Sektion for Rekruttering og beskæftigelsesfremme.
Er mit barn klar til skolestart ?
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
Samarbejde!. Synlighed, faglighed, dokumention • Eli Knøsen • Marius Myklebust • Monika Steorn • De mange blomster… • Edvard Befring • Bertil Bjerkan.
Undervisningsforløb i Marte meo metoden.
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Temadag Funktionelle lidelser.
Om feedback og tilbagemeldinger
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Historier fra et demonstrationsprojekt
Selvopfattelse.. STIGMA
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
P SYKISK ARBEJDSMILJØ På Det Alternative Plejehjem, Esbjerg.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Læring i et vejledningsperspektiv
Dahler-Larsen At fremstille kvalitative data Kapitel 3
Omgangstone og kollegialitet
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Program - ICDP International Childhood Development Program
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Refleksioner og opsamling ift. i går
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
Jette Rasmussen Demenskonsulent
Hvis du ønsker at opnå fremragende
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2008.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
At du kan forklare og anvende sundhedsfaglig dokumentation, formidle observationer samt anvende fagsprog i skrift og tale.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
”Jeg kommer ud med mine følelser hos nogen, der ved, hvordan det er” - Gruppetilbud til unge, hvis forældre eller søskende har en psykisk sygdom.
Hvordan bruger vi metoden
At gå fra: Person med DEMENS til PERSON med demens
SUF - gevinstrealisering
Demens Anne Mette Jensen.
Best practice i sociale medier
Tag snakken – bryd vanerne
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

- gennem Marte Meo metoden Plejehjemspersonalets erfaringer med at bruge funktionsstøttende kommunikation over for personer med svær demens - gennem Marte Meo metoden

Problemfelter der er arbejdet med 27 ud af 50 cases handler om hvordan personalet kan undgå beboerens vrede, irritabilitet og at bliver slået, og hvordan personalet undgår at beboeren bliver bange, anspændt, har klagelyde og griber ud efter personalet. Resten handler om hvordan dialogen kan bedres og hvordan trygheden kan øges for den enkelte borger med demens.

Næsten alle hjælpere havde brug for at blive opmærksom på at benævne egne handlinger og at afstemme tempo i forhold til den enkelte beboer.

Hjælperne har brug for viden om: at benævne egne handlinger, så hjælperens handlinger bliver forudsigelige for borgeren at vente, se og følge borgerens initiativer, så de nemmere kan følge borgerens tempo og bygge videre på borgerens ressourcer at benævne borgerens initiativer, så borgeren bliver bevidst om egne initiativer og får sprog knyttet til initiativerne. at afpasse tempo, så hjælperen ikke arbejder hurtigere end borgeren kan følge med til at sige hvad borgeren kan gøre, så han kan lykkes med tingene at skabe en god stemning så beboeren føler sig godt tilpas og nemmere kan tage initiativer at lave klare begyndelser og slutninger på handlinger, som er med til at danne den struktur for borgeren, som han er ved at miste.

Hjælperens oplevelse af at blive filmet og få tilbagemelding på optagelsen På de forskellige plejehjem har det været en proces at få personalet til at medvirke. Der kan være mange følelser i spil, så som angst og blufærdighed, men når en af hjælperne har prøvet at blive filmet og fået en tilbagemelding på filmen, er der flere og flere, der tør at være med. Efterhånden beder hjælperne selv om at få støtte til en bestemt situation. I den første tilbagemelding er de fleste nervøse og bange for, hvad de vil få at vide, men når de erfarer, at der bygges videre på positive situationer, og at der tages udgangspunkt i borgerens situation, fortager nervøsiteten sig.

Videoen giver fælles fokus Det er ikke altid, at der er overensstemmelse mellem det vi gør og det vi siger og mener vi gør. ”Ofte har hjælperen haft rigtige og gode udsagn om demente og det de har brug for, men især i starten kunne jeg ikke genfinde denne viden i samspillet på filmene.” selvom vi synes, at vi taler om det samme, kan vi sagtens opleve situationen forskelligt. videoen hjælper med at holde fælles fokus gennem billedet, og fremmer en fælles opfattelse af den situation, der tales om.

Inddragelse af det øvrige personale Der opfordres til at vise nogle af optagelserne for det øvrige personale, der arbejder med den pågældende borger. mange af hjælperne har spontant udtrykt, at det kunne være lærerigt at andre også så, hvordan samspillet med en bestemt borger kunne fremmes.

En afdelingsleder siger ”Jeg ser en stor styrke i metoden til at styrke og udvikle et plejepersonale på en meget positiv og givende måde. En slags hjælp til selvhjælp. Så på den måde bliver metoden også et meget virksomt ledelsesredskab”

Metoden brugt som forebyggelse mod magtanvendelse Når personalet bliver bevidstgjort om at se, hvor den enkelte borger er i sin demensafvikling og har kommunikationsredskaber til at nå den enkelte, bliver der færre situationer, der ender med magtanvendelse. På Lindegården i Herning er voldsanmeldelser faldet fra 200 til 0 , efter undervisning af personalet i Marte meo metoden.

I det daglige pleje af borgere med demens kan det anbefales At personaler bliver bevidste om egen kommunikation og det samspil de indgår i med borgeren At personalet lærer at SE den enkelte borger At støttende kommunikation anvendes til at forebygge vold og magtanvendelse i plejen At personalet styrkes i troen på egen formåen At ledelsen anvender udviklingsstøttende kommunikation til at bevidstgøre og udvikle personalet på en positiv måde