Ledelseskonference den 18. og 19. marts

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Dagsorden Velkomst v. ordstyrer Palle Woss, direktør i LDD
8. december 2010 på Egegård Skole
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Erfaringer fra brugerpanelet i Onkologisk Klinik
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Implementering på Fenrishus
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Fælles forældremøde Thurø
Workshop I KLIKOVAND 6. December 2012 Et bud på godt samarbejde.
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Mad, Måltider og Pædagogik
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Inspiration til reformarbejdet
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Alle børn er alles ansvar
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Økonomi og organisation
Praksisopgave 1 Intro til praksisopgave 1 2. Dag 1.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Sammenlægning af 2 institutioner
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Organisering og styring af den kommunale sygepleje
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Oplæg Viborg Kommune 12. maj Steffen Lawaetz
Orientering om status på skolestrategien I dag Børne- og Ungeudvalgsmøde den 15. september 16. Juni Dialogforum.
BUPL’s syn på små og store institutioner
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Fælles fremtid – fælles ansvar Ledelsens strategi Hoved-MED 27. februar 2013.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
LANDSKONFERENCE 2006 Sammenlagte institutioner Søren Smidt, cand. psych. Center for institutionsforskning.
Samarbejdsaftale Badminton
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Esbjerg kommune, Uddannelseshuset
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Velkommen Skolestruktur 2014.
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Mere MOST - mindre fravær
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Orientering omkring Budget
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Omsorgskultur i daginstitutioner
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Ledelseskonference den 18. og 19. marts På vej mod et større fællesskab Dagtilbudsafdelingen

Dilemma Tidlig involvering i budgetprocessen giver mulighed for at bidrage med forslag og strategiske overvejelser – og frustration over lang beslutningsproces. Ingen inddragelse giver kort beslutningsproces – og frustration over ikke at blive hørt. Afdelingen for dagtilbud

Lærende og effektive organisationer ”Pædagogisk ledelse er ledelse af tematiske samtaler” Citat: Klaus Majgaard, BU direktør i Odense og fmd. for BKF Afdelingen for dagtilbud

Køge Kommune skal spare 2011 2012 125 mio. kr. + 50 mio. kr. Køge sparer i alt 125 mio. kr. 175 mio. kr. Dagtilbudsområdet 13 mio. kr. 18 mio. kr. Brutto (grundet forældrebetaling) 17 mio. kr. 23 mio. kr. Omsat til stillinger dagtilbud 40 – 50 60 – 70 Faldende børnetal ? Afdelingen for dagtilbud

Pres på velfærden. Demografisk udvikling. Flere ældre og færre til at finansiere velfærden. Finanskrise, færre indtægter og stigende sociale udgifter. 0 vækst og omfordeling af midlerne. Stærkt brug for innovation og ideer til, hvordan tingene kan gøres smartere, billigere og bedre – i alle dele af den offentlige sektor. Afdelingen for dagtilbud

Alle skal spare Hvor kan vi bedst skære i budgetterne, så det gør mindst ondt. Hvordan kan vi ændre åbningstiden, så vi fortsat har den nødvendige Hvordan kan vi regulere normeringen – er det en ensartet regulering eller skal den skævvrides? Hvad med lønsummen. Hvordan bruger vi ledernes, pædagogernes, medhjælpernes og forvaltningens tid – kan vi gøre det bedre og billigere? Hvad kan vi helt holde op med eller gøre mindre af? Hvor meget tid bruger vi på forældrene – kan vi effektivisere? Hvilke møder har vi, hvor ofte holdes de, hvem deltager – kan vi effektivisere? Afdelingen for dagtilbud

Alle skal spare Hvilke opgaver bestiller forvaltningen – hvad opleves som spild? Hvor kan vi digitalisere og lette opgaver Børn m. særlige behov. Kan vi effektivisere og kan vi gøre arbejdet mindre tungt, bedre og billigere? Hvordan bruger vi mails/ kalendere – overinformerer vi / kan vi gøre det bedre? Afdelingen for dagtilbud

Alle skal spare I dag har vi 53 institutioner m. 53 bestyrelser, 51 ledere, 51 souschefer og 4 afdelingsledere Alle skal lede en lærende og effektiv organisation - udarbejde virksomhedsplaner, pædagogiske læreplaner, børnemiljøvurderinger, værdigrundlag, kostpolitikker, personalepolitikker mv. Vi udarbejder 53 budgetter, 53 regnskaber. Er det et udtryk for kvalitet og er det rationelt? Afdelingen for dagtilbud

Lav sigtbarhed – usikkerhed og frustration Hvordan oplever du vores udfordring? Hvad kan vi gøre anderledes Afdelingen for dagtilbud

Dagtilbud i et historisk perspektiv Afdelingen for dagtilbud

70 og 80’erne - uformel ledelse, autonome og løst koblede stuer/institutioner/dagplejere Afdelingen for dagtilbud

Detaljeret styring af ressourcer Styring af kvalitet = Deltaljeret styring af ressourcer. Pæd. konsulent Afdelingen for dagtilbud

90’erne - modernisering og paradigmeskift Modernisering af den offentlige sektor med decentralisering og mål og rammestyring. Paradigmeskift, hvor pædagogikken ændre sig fra en primært observerende (psykologisk) tankegang til (sociologisk tankegang), hvor kulturen har betydning for børnenes udvikling. Det blev vigtigt at skabe en udviklingskultur, hvor pædagogerne bliver bevidst om egne handlinger, bevidst registrerer, vurderer og ændrer. Der er ikke etableret en ny styringsform mellem institution og forvaltning og mål og rammestyringen medfører et styringsmæssigt tomrum, som giver stort råderum men ingen sikkerhed for kvalitet. Afdelingen for dagtilbud

Decentralisering Mål og rammestyring Folketinget Kommunalbestyrelsen Historisk er der ikke tradition for kommunikation mellem institutionerne og det overordnede niveau, hvilket betyder, At der ikke er etableret et Springbræt som en decentral og demokratisk udviklingsproces kan tage afsæt i. Dermed opstår der formentlig et styringsmæssigt tomrum. Linda Andersen ’94 Fra økonomisk detailstyring til styring af pædagogisk indhold Forældrebestyrelse, 96 Servicelovens formålsbestemmelser ’98 Afdelingen for dagtilbud

Styring af pædagogiske kvalitet Virksomheds planer / refleksion / lederuddannelse mv. Vertikal og horisontal udvikling. Forvaltningen vokser Efterspørgsel efter Pædagogiske styringsredskaber Udvikling mod større åbenhed, Pædagogisk refleksion. Afdelingen for dagtilbud

Pædagogiske mål og specialisering Udvikling af mål For det pædagogiske Arbejde (pædagogiske læreplaner). Uddannelsesmæssig Løft, refleksion og specialisering. Flere institutioner omorganiserer sig væk fra stueopdeling og hen imod alders- opdeling / funktions- opdeling mv. Pædagogerne bliver vejledere for hinanden. Afdelingen for dagtilbud

Lederne bliver kollegaer Stigende krav fra brugerne, større specialisering, mere uddannelse og højere grad af profilering. Lederne deltager i forskellige centrale arbejdsgrupper og bruger hinanden. Lederne oplever mere hinanden som kollegaer og bliver mindre afhængige af souschefen. Samarbejdet er ikke forpligtende og den enkelte leder bestemmer selv sin åbenhed og sin hjælpsomhed over for andre. Afdelingen for dagtilbud

Organisation med mange løst koblede forbindelser Tomrummet udfyldes: VP, Mål om læring, BMV, Sprogvurdering, kurser, uddannelse, netværk udviklingsprojekter (KID I og KID II) mv. Institutionerne åbner sig, reflekterer og arbejder tættere sammen med forvaltningen og med øvrige institutioner. De horisontale relationer er ikke forpligtende. Bidrager både til specialisering, bedre udnyttelse af ressourcerne, pædagogisk udvikling og større robusthed. Samtidig er lederne fortsat konkurrenter, dette viser sig især ved faldende børnetal Ansvar for: Ledelses af et fællesskab den pædagogiske praksis skabes og vedlige- holdes gennem samtale og refleksion. Budget og regnskab m. fleksibelt budget Personaleadministration Personaleudvikling Pædagogisk stimulerende miljø. Bestyrelsesarbejde, Forældresamarbejde. Tværfagligt samarbejde Afdelingen for dagtilbud

Brug for tøbrud og nybrud Afdelingen for dagtilbud

Udvikling af velfærden Mindre bureaukrati og administration Mere refleksion og innovation Afdelingen for dagtilbud

Lærende organisation med mere forpligtende fællesskaber Mere kontinuerligt fokus på den daglige pædagogiske praksis og mindre fokus på daglig administration Mere systematisk og motiverende feedback på det pædagogiske arbejde. Flere muligheder for ressourceanvendelse og flere forpligtigelser i det store samarbejde. Færre ledere og samling af adm. opgaver Afdelingen for dagtilbud

Kommunale, selvejende og pulje-institutioner Forskellige driftsformer - Køge Kommune driver 30 kommunale institutioner 16 selvejende institutioner 5 puljeinstitutioner Vi udarbejder to forslag til ændret struktur – et forslag, som omfatter kommunale og et, som også omfatter de selvejende og puljeinst., som bor i kommunale bygninger. Flere forhold er usikre for de selvejende og for puljeinstitutionerne – det er sværere som leder at drøfte strukturændringer, når strukturen er et anliggende mellem driftsherre og Køge Byråd. Afdelingen for dagtilbud

Afdelingen for dagtilbud

Vi foreslår ny ledelsesstruktur 9 områder: Herfølge, Hastrup, Ellemarken, Bjæverskov, Borup, Ejby, Kirstinedal, Ølby og Asgård. Selvejende/pulje institutioner som bor i kommunale bygninger indgår i forslag om områdeledelse. Sammenlægning af selvejende vuggestuer og børnehaver, som ligger ved siden af hinanden. Selvejende institutioner, som bor i egne bygninger fortsætter som nu, m. tilpasset økonomi og justeret driftsoverenskomst. Afdelingen for dagtilbud

Vi foreslår større fællesskaber Vi tror, at ledernes samlede ressourcer bruges bedre i et mere forpligtende samarbejde. At administrative opgaver, budgetter, regnskaber, virksomhedsplaner, politikker kan samles på færre hænder At samarbejde om udvikling af kulturen, fokus på refleksion og mere systematisk og motiverende feed back til lederne på den pædagogiske praksis kan bidrage til mere robusthed. At samlede udviklings- og uddannelsesstrategier for dagtilbuddene, for ledere, pædagoger, studerende mv. kan gøre området mere effektivt og attraktivt. Afdelingen for dagtilbud

Robuste og fleksible dagtilbud. Eksempelvis: Samarbejde om eks. vikarer, lukkedage. Samarbejde om børn med særlige behov, hvor vi bedre kan udnytte hinandens viden og ressourcer Større fleksibilitet, når børn har brug for andre tilbud og når personaler har brug for nye udfordringer. Mindre bureaukrati, mindre papir, mindre unødig dokumentation – færre regnskaber, virksomhedsplaner, mv. Bedre mulighed for lokale løsninger, mere tyngde i forslag! Afdelingen for dagtilbud

Stillinger i forslag til ny ledelsesstruktur Områdeledere: Overordnet ansvar for 3 – 6 dagtilbud. Dagtilbudsledere: Dagligt ansvar for et dagtilbud og medansvar for udvikling af de øvrige dagtilbud i området. Der tænkes ikke i souschefstillinger /afdelingslederstillinger. Afdelingen for dagtilbud

Vi skal tænke over… Souschefernes / afdelingsledernes fremtidige opgave? Rekruttering: dagtilbudsleder og områdeleder? Stillingsbeskrivelser hvad skal de indeholde? Hvordan skal samarbejdet med forvaltningen være? Hvordan fortsætter vi et godt fællesskab på tværs af forskellige områder og driftsformer? Hvordan taler vi med hinanden om både frustrationer og ambitioner – uden at det misforstås? Der er ½ år til budgettet vedtages – hvordan håndterer vi bedst de næste måneder. Afdelingen for dagtilbud

Vi skal regne Lederen af forvaltningens økonomifunktion – Margit Nielsen er med på vores konference. Og hun skal ikke kede sig. Margit vil regne på jeres ideer, så vi hurtigt kan få indtryk af, hvor meget økonomi ideen er udtryk for. Afdelingen for dagtilbud

Tidsplan for beslutninger 20. April Dialogmøde 3. august Budgettet sendes i høring 27. August Deadline for høring 3. september Udsendelse af høringssvar 9. – 10. september Byrådsseminar 28. September ØU drøfter budget og indstiller til Byårdet 5. oktober Byrådet 2. behandler budgettet 15. Oktober Deadline for vedtagelse af budget 2011 – 2014 Derefter Orientering til brugere og medarbejdere og forberedelse af implementering. Afdelingen for dagtilbud

Etik Økonomisk krise, organisationsændringer og andre spareforslag kan hurtigt medføre usikkerhed på egen formåen og på fremtiden . Er jeg ikke effektiv i dag? Gør jeg ikke mit arbejde godt nok? Kan mine faglige ambitioner indfries? Ændres mit samarbejde? Og har jeg fortsat en plads i organisationen? Jeg håber, at vi de næste dage og måneder vil være ekstra opmærksomme på hinanden (på den gode måde) Afdelingen for dagtilbud

Tak til alle planlæggere Tovholdergruppen og kursusudvalget har været på en spændende og svær opgave. De har arbejdet hårdt på, at skabt gode rammer for udfordrende og svære drøftelser om store ændringer – som berører alle. Vores bestræbelse er alle kommer til orde og at der bliver lyttet – jeg håber, at I griber bolden, deltager med holdninger, meninger og tilkendegivelser – så vi kan komme hjem med bedre forslag end vi kom med. God arbejdslyst og rigtig god konference!! Afdelingen for dagtilbud