Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ledelsesudfordringer i sociale institutioner

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ledelsesudfordringer i sociale institutioner"— Præsentationens transcript:

1 Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
SSIP – Konference DPU, 4. februar Klaus Kasper Kofod

2 Offentlig modernisering
Siden 1980’erne: Decentralisering fra stat til kommunal forvaltning til den enkelte institution af: Administration/økonomi Personalepolitik Faglighed Strategi Fra central styring af institutionerne mod markedsorientering Institutioner skal fungere efterspørgselsrettede i stedet for udbudsrettede jfr. f.eks. bestyrelser Værdisnak og personaleudvikling i focus

3 Moderniseringens konsekvenser
Fra proces til resultatorientering (mål- og ramme-styring, fælles mål, læreplaner) Fra institution til organisation: Ydelserne skal efter-spørges for at institutionen skal overleve (markedslegitimering) Fra centraliserede planlægnings- og udbyderfunk-tioner til decentralisering, udlicitering og privati-sering Fra standardydelser til konkurrerende ydelser mel-lem offentlige udbydere og private firmaer Fra forvaltningsorientering til brugernes valg Decentralisering og samtidig centralisering

4 Kvalitetsreformen Klar besked om service og resultater
Fokus på kvalitet gennem åbenhed og innovation – inddragelse af private virksomheder til at løse offentlige opgaver Brugerindflydelse og frit valg Bedre organisering og sammenhæng i servicetilbuddene Prioritering af offentlige opgaver og personligt ansvar Bedre motivation og medinddragelse af medarbejdere

5 Kommunale ledelsesprincipper
Kommunen forventer anvendelse af ledelsesprin-cipper og -modeller fra det private erhvervsliv (NPM) For at sikre organisatorisk fleksibilitet og personaleudvikling markedskontrol d.v.s. opfyldelse af brugernes ønsker snarere end demokratisk kontrol: fra udbudsstyring til eftersprøgselsstyring effektivitet og kvalitet skal dokumenteres

6 Professionel ledelse Politikere og forvaltning lægger vægt på profes-sionel ledelse, der har ansvaret for at skabe visioner for institutionen og gennemføre dem optræde som arbejdsgiver på kommunens vegne kunne håndtere forhandlingsledelse sørge for sikker administration og økonomistyring Institutionsledelse skal bestå i at sammenkæde Medarbejdernes personlige motivationer med den enkeltes arbejdsydelse (f.eks. decentral løn) Forældrenes/de pårørendes forventninger og behov Kommunens politik på området Børnenes/klienternes behov med resten

7 Tendenser Serviceloven (og kvalitetsreformen) forventer differentiering af ydelserne: ikke indlysende hvad den enkelte institution skal stå for Med decentraliseringen har forvaltningen sluppet detailkontrollen: kontraktstyring (mål- og ramme-styring) Forvaltningen skal sørge for at skattekronerne optimeres i institutionerne Forvaltningens kontrol skal (også) sikre gennem-sigtighed i institutionernes ydelser Nye målemetoder: muligt at måle på ”bløde” mål Gencentraliseringen slår igennem på økonomien: mindsket frit råderum i institutionerne

8 Krav til institutionsledelse
Politikere og forvaltning lægger vægt på profes-sionel institutionsledelse (professionalisering), der har ansvaret for at Skabe visioner og strategier for institutionen - og for at gennemføre dem Optræde som arbejdsgiver på det offentliges vegne Kunne håndtere forhandlingsledelse Institutionsledelse skal bestå i at sammenkæde Medarbejdernes personlige motivationer med den enkeltes arbejdsydelse (f.eks. decentral løn) Forældrenes/de pårørendes forventninger og behov med institutionens tilbud Kommunes socialpolitik med markedets ønsker Beboernes/brugerns/borgernes behov med resten

9 Lederne under krydspres
Borgernes (næsten) ubegrænsede krav om indivi-duelle ydelser >< de knappe ressourcer Medarbejdernes ønsker til deres individuelle arbejdssituation >< omverdenens krav og forvent-ninger til institutionens ydelser Politikernes effektivitetshensyn >< borgernes, brugernes og medarbejdernes trivselsforventnin-ger Lederen som pædagog >< pædagogen som leder Lederens loyalitet over for det store fællesskab >< det lille, institutionelle fællesskab

10 ledelseskrydspres Udviklingsinstitution Offentlig virksomhed
Styring/ regnskabspligt Opgave/ udvikling ledelseskrydspres Organisations- kultur Organisation

11 Krav til fremtidens ledere
Markedsorientering Positionere og efterspørgselsrette institutionen Optimere forholdet kvalitet/pris Stadig udvikling af institutionens ydelser Udvikle og anvende dokumentations-og kvalitets-sikringsmetoder – ellers trækkes de ned over hove-det på institutionen For at skabe gennemsigtighed m.h.t. ydelser For at tiltrække individualiserede beboere/pårørende Udvikle institutionen, så den – også – bliver en attraktiv arbejdsplads For at tiltrække/fastholde kompetent personale Personale fremtidens strategiske ressource


Download ppt "Ledelsesudfordringer i sociale institutioner"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google