Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen Skolestruktur 2014.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen Skolestruktur 2014."— Præsentationens transcript:

1 Velkommen Skolestruktur 2014

2 Dagsorden for aftenens møde
Indledning v/Formand for Børne- og Familieudvalget, Jens Jungersen Dialogprocessen omkring skolestrukturen Baggrund for drøftelserne vedr. skolestrukturen v/Direktør for Børn og Familie, Jan Lund-Andersen Drøftelse ved bordene Kl Opsamling og spørgsmål

3 Indledning Vores opfattelse er:
Vi har gode skoler i Jammerbugt Kommune Vi har gode lærere, pædagoger og ledere i Jammerbugt Kommune … men vi har en stor økonomisk udfordring, som vi skal finde ud af, hvordan vi griber an. Dette vil vi gerne drøfte med bl.a. jer.

4 Dialogprocessen omkring skolestrukturen
10/3 Børne- og Familieudvalget indstiller til, at der i kommunen bliver en drøftelse af den fremtidige struktur Udvalget foreslår, at der oprettes 7 skolecentre 30/4 Drøftelser i Det Rådgivende organ Maj 13/5 – 15/5 og 19/5 Dialogmøder i henholdsvis Biersted, Skovsgaard og Fjerritslev 2/6 Børne- og Familieudvalget har temamøde om skolestruktur 11/8 Børne- og Familieudvalget indstiller forslag til ny struktur til kommunalbestyrelsen

5 Dialogproces forts. Indstillingen drøftes med Det Rådgivende Organ
18/8 Indstillingen drøftes med Det Rådgivende Organ 28/8-23/10 Offentlig høring 27/10 Børne- og Familieudvalget drøfter de indkomne høringssvar 24/11 Børne- og Familieudvalget indstiller til endelig beslutning 11/12 Kommunalbestyrelsen træffer den endelige beslutning

6 Udfordringen Manglende indtægter har været en stor udfordring for mange af landets kommuner - og for de nordjyske kommuner i særdeleshed. Samtidig er der større og større krav til service og kvalitet. Overordnet er Jammerbugt Kommune udfordret på at få økonomien til at hænge sammen. Derfor er vi tvunget til at kigge på: Dagtilbud Skoler Plejecentrer/ældreområdet

7 Nogle faktuelle oplysninger

8 Befolkningsprognose 2014 Færre borgere giver færre indtægter!

9 Udvikling i aldersfordelingen
Der bliver færre børn og flere ældre borgere. Budgetfordeling

10 Netto tilflytning af 24-49 årige borgere
De borgere der mest sandsynligt vil føde børn Skolestruktur 2014

11 Udvikling i antal 6-16 årige
Blå: stigende Grøn: faldende Gul: meget faldende Hellere et kort Skolestruktur 2014

12 Børnetalsudvikling 0-17 år Kilde: Befolkningsprognose
Forventet fald på 860 børn = 9,7 % for Forventet fald på 485 børn = 5,8 % for 2010 2014 2020 0-5 år 2674 2474 2373 6-17 år 6307 5947 5616 I alt 8981 8421 7936

13 Elevtalsudvikling pr. skole og pris pr. elev
2013/14 2020/21 Pris pr. elev 2014/15 Pris pr. elev uden bygningsudgifter Thorup-Klim 65 73 kr. kr. Saltum 253 303 kr. kr. Ørebro 105 kr. kr. Gjøl 98 78 kr. kr. Skovsgaard - Tranum 339 273 kr. kr. Trekroner 141 96 kr. kr. Nørhalne 185 163 kr. kr. Skolecenter Jetsmark 639 583 kr. kr. Biersted 358 290 kr. kr. Brovst 532 460 kr. kr. Fjerritslev 624 449 kr. kr. Aabybro 861 848 kr. kr.

14 Hvilke muligheder er der? – og hvilke krav er der til undervisningen?

15 Mulighederne er At fortsætte med alle skoler – den enkelte skoles samlede budget skal herefter beskæres med x % - ikke en reel mulighed med den nye reform. At lukke x skoler uden at oprette centre. At lukke alle skoler og oprette skolecentre med et antal undervisningssteder, for at styrke den samlede skoleledelse og skabe bedre muligheder for lærernes faglige sparring – evt. med ændrede skoledistrikter.

16 Skoleledernes fokus Elevernes læring skal være det centrale for de ledelsesmæssige dispositioner. Ledelsen skal i dialog med medarbejderne følge op på mål og dokumentation for elevernes faglige resultater, fremskridt, indsats og trivsel. Tid til den pædagogiske ledelsesmæssige opgave.

17 Skolecentre giver mulighed for:
At tænke i større ledelsesteam, hvor opgaverne kan fordeles imellem de enkelte ledere – herunder en administrativ leder. Herved frigives tid til ledelsesmæssig opfølgning på det pædagogiske arbejde til gavn for børnenes læring og trivsel. Et ledelsesteam giver mulighed for tæt samarbejde og kollegial sparring og vejledning i forhold til at understøtte og videreudvikle den pædagogiske praksis.

18 Skolecentre giver mulighed for:
At rumme et bredt spektrum af lærerkompetencer i det samlede center. At lærerne kan indgå i fagteam på tværs af undervisningsstederne til gavn for den faglige undervisning af børnene. At børnene bliver undervist af lærere med linjefagsuddannelse.

19 Fjerritslev, Thorup-Klim, Ørebro og Trekroner

20 Udfordring: I 2020 skal undervisningen i alle fag varetages af linjefagsuddannede lærere.
Mellemtrinnet % Fjerritslev Thorup-Klim Ørebro Trekroner Dansk 66 % 100 % 69 % Matematik 83 % 0 % N&T Kristendom 33 % Idræt Musik 68 % Billedkunst 50 % Engelsk 25 % Historie Håndarb. Sløjd

21 Elevtalsudviklingen 2014/15-2020/21
2015/16 2016/17 2017/18 2018/19 2019/20 2020/21 Fjerritslev 590 554 531 508 479 470 449 Klassekv. 23 22 20 21 ThorupKlim 65 69 72 70 71 73 9 10 Trekroner 136 129 121 113 105 96 18 17 16 15 14 Ørebro 102 95 87 82 12

22 Hvilke scenarier er foreslået?
Thorup-Klim lukkes – eleverne flyttes til Fjerritslev Ørebro lukkes – eleverne flyttes til Fjerritslev Ørebro lukkes - eleverne deles mellem Fjerritslev og Trekroner Ørebro og Trekroner bliver til ét undervisningssted Trekroner lukkes – eleverne flyttes til Fjerritslev Trekroner lukkes – eleverne deles mellem Ørebro og Skovsgaard

23 Opsamling fra mødet i Det Rådgivende Organ – kommer ud på bordene
Eksempler: Muligheder Betænkeligheder Større samarbejde mellem skolerne – mere rød tråd i fagene. Hvad med lokalsamfundet, når skolen forsvinder? Bedre muligheder for faglig sparring forskellige faggrupper imellem. Stort geografisk område med kun én skole = kun ét valg. Eleverne har flere muligheder for nye kammerater – små skoler kan være for små. Lang transporttid for små børn. Stort potentiale i at udnytte det vi har langt bedre. Utryghed i forhold til fremtiden i lokalområdet, for undervisningsstedet, for forældre og for medarbejdere. Bedre mulighed for ledelsesteam. Bekymring for elever, der ikke trives i store forhold.

24 Drøftelse ved bordene Hvilke muligheder ser I fremadrettet?
Hvilke betænkeligheder har I? Ser I andre scenarier? Ved hvert bord vælges en ordstyrer og en referent. Referaterne afleveres efterfølgende til Jens Jungersen.


Download ppt "Velkommen Skolestruktur 2014."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google