Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Lederudvikling.
Lærerprofessionen.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Evaluering.
I anledning af John Deweys 150 års fødselsdag Hans Dorf og Per Munch
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Evaluering af forsøgsskoleprojektet Læreruddannelsen i Aarhus
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
Formativ evaluering Januar Juni 2012 Karen Marie Hedegaard og Birgitte Lund Nielsen Oplæg til diskussion d. 1 juni, 2011, ved styregruppedag i Ry.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Dansen omkring handicapbegrebet
Fagenes samspil november 2009
Lis Suhr Klinisk lektor
Teori, metodologi og metode
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Kodeks for offentlig topledelse
PROFESSIONSETIK mellem forvaltnings-, forretnings- og faglig fornuft.
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Ekspert i undervisning Efteruddannelse af læreruddannelsens lærere.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Læse/studiegrupper.
Lærerprofessionen.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Aktionslæring Niels Grønbæk Nielsen
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Betyder fremtiden noget for planlægning og strategi?
Skrivning i de store formater
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Ledelse på vej Gentofte Kommunes uddannelse af ledelsestalenter Personalepolitisk Messe Bella Center, 12. januar 2010.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
At gøre karriere.
Company programme - Veda
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Vidensbaseret praksis i botilbud
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Læringstimer med kliniske sygeplejelærer i
&.
Præsentationens transcript:

Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey Punkter i dagens oplæg: Forsøgsskoleprojektet – grundlag og formål Forsøgsskoleprojektet i didaktisk perspektiv: hvorfor, hvad, hvordan, hvem, hvor og hvornår? Formålet med forsøgsskoleprojektet: Den overordnende intention med forsøgsskolerne er at styrke samarbejdet mellem de institutioner, som danner rammen for den studerendes læreruddannelse. Forsøgsskolerne øger mulighederne for en løbende udveksling mellem teoretiske undersøgelser og praktiske håndteringer af udfordringerne i skolens virksomhed integreret i læreruddannelsens praktik. Projektets formål er at give et gensidigt udbytte for henholdsvis læreruddannelse og skole, idet samarbejdet skal sikre et umiddelbart erfarings- og vidensflow mellem personer og institutioner

Forsøgsskoleprojektet – med inspiration fra John Dewey Hvilke almene og specifikke kompetencer er der behov for i fremtidens samfund? En stor del af det indhold, vi lærer i skolen og i uddannelserne er forældet, når vi kommer frem til at skulle bruge det Skole og uddannelse skal have en egen værdi, et formål i sig selv: ”Det er en lang proces at reorganisere uddannelsen, så læring finder sted i forbindelse med den intelligente udførelse af meningsfulde aktiviteter.”(s. 155). Kreativitet & innovation Dyb faglig viden og kunnen – samt kompetencer til at samarbejde på tværs af fag og professioner

Forsøgsskoleprojekt – hvorfor? Der er mange lighedspunkter mellem forsøgsskoleprojektet og John Deweys ‘reflekterende tænkning’: kompleksitet, forvirring, tvivl En gisnende foregriben, en tentativ fortolkning En omhyggelig analyse En konsekvent bearbejdning af hypotesen At betragte den udkastede hypotese som en handlingsplan og afprøve hypotesen.  Al viden er modsat tænkning af retrospektiv art!! Ingen meningsfuld erfaring er mulig uden et element af tænkning. Men vi kan opstille to former for erfaring, der adskiller sig som følge af den andel af refleksion, der findes i dem.”(s. 162).  

” Forsøg- fejl-metoden uden refleksioner/ i blinde og så: ”Tænkning er med andre ord den intentionelle bestræbelse på at opdage specifikke forbindelser mellem noget, vi gør, og de resulterende konsekvenser, så de to faktorer bliver sammenhængende.”(s. 163). ”At sige, at tænkning finder sted i forbindelse med uafsluttede situationer, der stadig er under udvikling, er det samme som at hævde, at tænkning finder sted, når ting er usikre, tvivlsomme eller problematiske….eftersom den situation, hvor tænkningen finder sted, er en situation fuld af tvivl, er tænkning en udforskningsproces, en iagttagelse af ting, en efterforskning.”(s. 165). Tænkning er forskning, for den som udfører den!! Også selvom alle andre kender resultatet.  

Studerendes deltagelse i forsknings- og udviklingsarbejde ”Når nogen reflekterer-i-handling, bliver vedkommende en forsker i en praksissammenhæng. Han eller hun er ikke længere afhængig af den etablerede teoris og tekniks kategorier, men konstruerer en ny teori til det unikke tilfælde. Vedkommendes undersøgelser begrænses ikke af et overlagt valg af midler, som passer til et forudantaget mål. Han eller hun holder ikke mål og midler skilt ad, men definerer dem interaktivt, efterhånden som den problematiske situation defineres.” (Schön, 1983, s. 67).

Teori og praksis – en antidualistisk forståelse Teori og praksis står ikke i et modsætningsforhold Nærmere forskellige former for praksis- alle niveauer er praksis:   Etisk – politisk perspektiv Kundskab: egne & Andres erfaringer Teori Handling Lars Løvlie, 1972

Drøftelse ved bordene: Hvilke forestillinger har du om nødvendig viden og kunnen i fremtidens samfund? Har du eksempler på undersøgende og eksperimenterende samarbejde mellem uddannelsesinstitutionen og skolerne? Hvilke ønsker og ideer kan du have til et sådant samarbejde? Hvilke fordele og ulemper kan du få øje på?

Drøftelse ved bordene: Hvilke forestillinger har du om nødvendig viden og kunnen i fremtidens samfund? På hvilken måde forestiller I jer, at I helt konkret kan medvirke til at denne viden og kunnen udvikles i folkeskolen? Hvad skal studeres og afprøves? Har du eksempler på undersøgende og eksperimenterende samarbejde mellem uddannelsesinstitutionen og skolerne? Hvorledes kunne man også samarbejde set ud fra jeres perspektiv og med hvilken gevinst? Hvilke ønsker og ideer kan du have til et sådant samarbejde – hvordan kan det sættes i gang? Hvilke fordele og ulemper kan du få øje på?

Drøftelse ved bordene:

Drøftelser ved