Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen."— Præsentationens transcript:

1 Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen – Center for Design, Innovation and Sustainable Transitions

2 Bæredygtighed på dagsordenen klimaforandringer er ikke længere noget, som måske, måske ikke er en del af vores hverdag effekterne er blevet synlige omend de stadig er kontroversielle energiløsning og håndtering af vand er på den politiske dagsorden men også vækst og finanskrise 2 Ulrik Jørgensen – Center for Design, Innovation and Sustainable Transitions

3 Tilbageblik 10 år hvad har karakteriseret det seneste 10-år ud over vedvarende energy og erkendte vandproblemer? begge er jo konsekvenser af tidligere valg afviklingen af miljø- og katastrofeprogrammet med dets focus på global uddannelse en tung genstart af aktiv energipolitik genetablering af retorikken om en modsætning mellem miljø/klimaindsats og økonomi/vækst 3 Ulrik Jørgensen – Center for Design, Innovation and Sustainable Transitions

4 Hvad gør universiteterne? alle universiteter har på ledelsesplan og gennem konferencer og arrangementer har sat bæredygtighed og omstilling på dagsordenen stærk tendens til – måske et første skridt – at gøre bæredygtighed til en etisk fordring nogle uddannelser har tilføjet elementer til undervisningen i form af nye kurser eller aktiviteter ved siden af studierne – det marginale tvist 4 Ulrik Jørgensen – Center for Design, Innovation and Sustainable Transitions

5 Universitet og professioner efter en periode med kritik af eksperter er der er i dag meget fokus på ekspertise i medier og politik – en tro på at eksperter har svarene universiteterne er blevet transformeret til masse- uddannelser, der leverer samfundets specialister professionerne, der uddannes på universiteterne, er centrale for samfundet ved at italesætte handling og politik 5 Ulrik Jørgensen – Center for Design, Innovation and Sustainable Transitions

6 Naturfag som italesætter? naturvidenskaben og ikke mindst klimaforskninen og -modellerne dominerer er blevet formidleren, der taler på vegne af udfordringerne det er naturvilkåret på kloden, som udfordrer samfundets og begrænser menneskers udfoldelse selvom nye modeler om en antropocen epoke og mange af problemerne er skabt af vækst og teknologi anvisningen har været ansvarlig politisk kontrol … 6 Ulrik Jørgensen – Center for Design, Innovation and Sustainable Transitions

7 Teknologi (innovation) som løsning? teknologi har længe været set som det centrale element i samfundets forandring – ikke mindst for vækst og konkurrenceevne trods erkendelsen af, at teknologi både udvikler og skaber social orden er tekniske løsninger i fokus grøn teknologi, smart teknologi, høj-teknologi er tidens mantraer instrumentel opfattelse af teknologi er dominerende 7 Ulrik Jørgensen – Center for Design, Innovation and Sustainable Transitions

8 Samfundsfag/humaniora som tilskuer? hvad er så bidraget fra områder som økonomi, politik og humaniora? tilsyneladende er det blevet de tekniske og naturvidenskabelige områder, der sætter dagsordenen for ny viden fornyet interesse for skabelse af forandring og ændret adfærd samt nye rolle for forvaltning er til stede, men også en stærk disciplinær konservatisme 8 Ulrik Jørgensen – Center for Design, Innovation and Sustainable Transitions

9 Nyt fokus på design og eksperiment design har i de seneste år fået ny betydning fra at være formgivning til at være skabelse i bred betydning muligheden for sociale eksperimenter som videnskabeligt arbejde vinder frem i forhold til observationen 9 Ulrik Jørgensen – Center for Design, Innovation and Sustainable Transitions

10 Samfundets udfordring den dominerende politiske debat handler om klimaet som trussel og konkrete løsningstiltag bæredygtig omstilling er langt mere end et nyt, effektivt energisystem, rørledninger og dæmninger det drejer som om en ny måde at indrette infrastruktur, institutioner og hverdagsliv på det kræver en ny tænkning om økonomi og politik væksten er ikke blot hæmmet, men medvirkende årsag 10 Ulrik Jørgensen – Center for Design, Innovation and Sustainable Transitions

11 Universiteternes udfordring uddannelse til bæredygtig omstilling går videre end tilføjelse af en ny etisk fordring eller nogle nye fag som f.eks. ‘økonomi for bæredygtighed’ universitetsuddannelser sætter rammer for indsigt handlinger i praksis, politik og ledelse de faglige discipliner må revideres i forhold til den specialisering og det fokus (de reduktioner), som de arbejder ud fra 11 Ulrik Jørgensen – Center for Design, Innovation and Sustainable Transitions

12 Forandring og bidrag til ny praksis universiteterne ser i skåltaler sig selv som de centrale producenter af viden til samfundet billedet er nok langt mere sammensat med en blanding af at fastholde professioners dominans og spredte bidrag til fornyelse tværfaglig ikke blot for at bygge bro, men for at skabe nye faglige discipliner og modvirke reducerede, snævre perspektiver og videnregimer 12 Ulrik Jørgensen – Center for Design, Innovation and Sustainable Transitions


Download ppt "Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google