Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Skabelse af dialogiske rum ”
Danehofskolens værdigrundlag
Svend Gønge-skolens værdier...
At forholde sig professionelt Anne Skov
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Anerkendende refleksion
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
På vej mod forandring Charlotte Dalsgaard, direktør, cand. techn. soc. 20. maj rganisationsudvikling
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Arbejdspladsudvikling
Narrativitet: Organisationen som myriader af historier
Professionel relationskompetence
Proceskonsultation - facilitering af organisatorisk læring
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Jeg støtter barnet ved:
Det autentiske menneske
Supervision og faglig feedback
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder.
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Den anerkendende interviewform
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
- et udviklings- og dialogværktøj
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Program Vitalisering af samspillet
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Pædagogisk forår i København
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Skolen og den sociale arv
Om livsglæde og relationer
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Rita Buhl 22. september 2018.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback Refleksionsøvelse 1: Stjernestunder Refleksionsøvelse 2: Selviagttagelse Eftermiddag: Introduktion til Videoanalyse Happyhour (kollegial videofeedback)

Ressourceorienteret kollegial feedback Er ikke rådgivning Skal ikke løse problemer, men skabe klarhed og forståelse Skal inspirere Støtte udviklingen af den faglige identitet

”Naboer” til kollegial feedback Mening Viden Rådgivning Konsultation Kollegial Feedback supervision Undervisning Terapi Personen i centrum Sagen i centrum

Bernt Gustavsson, 2001 Vidensfilosofi Viden er et dybt menneskeligt anliggende Noget vi erhverver os og gør til noget personligt. Videns processen skaffer os stadig større overblik, forståelse af sammenhænge og dybere indsigt. En aktivitet, som vi engagerer os i. Noget vi indoptager i os selv og som forandrer vores opfattelse og øger vores forståelse af omverdenen. Viden er en personlig og social foreteelse, der findes i menneskelig og social kulturel sammenhæng.

Michael White, 2006 Narrativ meningsforståelse Alle mennesker forsøger at skabe mening i deres liv gennem livets begivenheder. Både som de oplever disse begivenheder, men også udfra de historier de fortæller sig selv og andre om disse begivenheder. Begivenheder tillægges mening, når de bliver fortalt til andre og drøftet med andre.

Mening i arbejdet I antikkens Grækenland var meningsløst arbejde en særlig ondskabsfuld straf Da Sisyfos forrådte Zeus dømte guderne ham til i al evighed at skubbe en stor sten op af bjerget, blot for at se den rulle ned igen. Der er enorm styrke i følelsen af mening.

Bertelsen, 2006 Det særligt menneskelige Det, der i grunden gør os til mennesker er dette, at vi kan sættes os ind i hinandens oplevelser. Vi kan i det små sætte os ind i, hvordan et andet menneske opfatter en bestemt situation – og vi kan sætte os ind i, hvordan et andet menneske i det store hele opfatter livet

Narrativer Definition: En fortællende beretning om hændelser, oplevelser eller lignende (psykologisk leksikon, 2002) Et narrativ er en minidokumentation, der fortælles til andre, om det man har oplevet. Det er en måde at involvere andre på og forbinde det talende sprog med hjertets passion

Vores narrativer Giver vores liv mening. De historier vi fortæller skaber og understøtter livet, samspillet og fællesskabet i organisationen Det er i relationerne fortællingerne skabes Gode historier: Understøtter individet og organisationen Dårlige historier: Begrænser individets og organisationens handlemuligheder

Forandringsøjeblikke Hverdagslivets Stjernestunder De gode fortællinger fra praksis Opstår når en af faglige hverdagslivets drømme går i opfyldelse Når vi sætter fokus på det, vi gerne vil have mere af, skabes der energi og handlekraft.

Hvorfor ressourceorienteret? Anerkenderup (ser muligheder) Fejlfinderup (ser fejl) Når man arbejder på at finde sine egne eller andres ressourcer, gør man det for at afdække den eller de hjælpekilder, (muligheder) der er en forudsætning for at man kan arbejde med problemer.

At gøre den gode historie tykkere Kit Sanne Nielsen, 2006 At gøre den gode historie tykkere Betydning Den gode historie Dominerende historie Tid

Per Schultz Jørgensen, 2002 Børn marginaliseres når…. De ikke får den nære kontakt der kræves i situationen. Når de bliver negativt defineret. Når de bliver mødt med negative forventninger. Når de voksne er tidsmæssigt presset. Når de voksne ikke når at reflektere over sin egen praksis

Maturana & Verela, 1987 Praksis domæner Etikkens domæne Værdiorienteret Handlingens domæne Løsningsorienteret Refleksionens domæne Forståelsesorienteret

Tom Tiller, 2002 Indre forestillingsbilleder At forholde sig refleksivt til sit fag betyder, at gøre sine egne tanker, følelser og forestillingsbilleder til genstand for en under-søgelse i stedet for blot at have dem og handle på dem. Selviagttagelse, kollegiale feedback processer, videofeedback

Refleksionens domæne Forståelses og læringsorienteret Mulighedsorienteret Samtalens og dialogens rum Mangfoldighed. Ikke en sandhed. Udveksling af hypoteser, tanker og forståelser Mulighed for at sætte sit eget perspektiv i perspektiv

Gitte Haslebo, 2004 Arbejdsglæde ? Hvordan kan vi skabe en social verden, som vi både kan lide at arbejde i, og som giver os mulighed for at indgå i respektfulde relationer til hinanden ? Det er i det reflekterende domæne , vi sammen kan skabe en bedre social verden. (s.338)

Anne Linder, 2004 Refleksionens ”fjender” Blufærdigheden Tavs hverdagsviden Den faglige automatpilot Driftfælden Vi skal ikke være problemfornægtende, men heller ikke problemfokucerende

Iscenesatte dialoger Refleksive domæne En særligt iscenesat samtale Stram struktur – giver frihed på indholdssiden Ikke løsningsorienteret – men skabe mening og dele viden

Gitte Haslebo, 2004 Refleksivt ansvar At opdage hvordan egne tanker og handlinger fletter sig ind i andres tanker og handlinger og fører til udformningen af forskellige visioner af virkeligheden, lader sig vanskeligt gøre i enerum. Kollegaile feedbackprocesser.

Kollegial feedback Fokusperson Vælger sit fokuspunkt Får støttet sin refleksion Stiller sine oplevelser, følelser og erfaringer til rådighed for sin kollega Sætter fokus på sin egen andel af en vellykket episode Må tænke ud igennem munden Interviewer Holder fokus på fokuspunkt Lytter aktivt og opmærksomt Følger fokuspersonens tempo og refleksioner Giver mening til fokuspersonens oplevelse ved at vise følelser og begejstring Passer tiden Er nænsom nysgerrig

Introduktion til kollegial feedback. Man kan ikke lytte når man har munden fuld af ord. Vorherre har vel haft en mening med at give os to øre – og en mund!

Gregory Bateson ”Når jeg har sagt, hvad jeg tænker, kan jeg tænke over, hvad jeg har sagt”